MER'"*
OSCAR 1996 door Jac. Godene
En wat mag ik U
vragen stelt zo'n
verguld beeldje nu
helemaal voor?
Is het een prijsje
van vakbondsleden
dat onder elkaar
wordt verdeeld?
Een incrowd-prijs-
je? Een feestje
entre nous? Neen,
driewerf neen.
De Oscar-koorts
stijgt vanaf 14
februari tot 25
maart tot ongekende hoogte, zeg maar
gerust Elfstedentocht-hoogte.
Het hele Nederlandse film- en bioscoopbe
drijf bidt en smeekt dat de Oscar voor beste
film in godsnaam toch maar naar SENSE
SENSIBILITY of naar LEAVING LAS
VEGAS mag gaan.
Per slot moeten die twee films in Nederland
nog in de bioscoop gaan draaien.
BRAVEHEART is allang uitgedraaid en
dat geldt ook voor APOLLO 13.
Als BRAVEHEART of APOLLO 13 de
prijs voor beste film wint dan zal het ver
draaid moeilijk zijn die film in de biosco
pen terug te brengen.
U weet toch net als ik wat een ongelofelijke
hoeveelheid films er bunnen nu en 25
maart nog in première moeten?
OK, BABE draait nog steeds maar die wint
hem toch niet, want anders zou internatio
naal de konsumptie van varkenskarbonades
drastisch in elkaar zakken, om over de pro
testen van onze Arabische en Joodse vrien
den maar te zwijgen.
Nee, de internationale Keurslagers-lobby
zal weten te voorkomen dat BABE met de
allerbelangrijkste Oscar-eer zal gaan strij
ken.
Mijn voorkeur voor beste film gaat uit naar
SENSE SENSIBILITY, een film waar 15
jaar aan gewerkt is voordat 'ie op het doek
kwam, fantastisch in wordt geacteerd en die
qua verhaal een kop een staart en een mid
denstuk heeft. Bovendien moeten diegenen
die de film hebben gezien het met mij eens
zijn dat de art-direction en de kostuums
werkelijk adembenemend zijn.
Oscars in de acteurs en actreutel-categorie
dienen te gaan naar BRAD PITT voor 12
MONKEYS, en naar KATE WINSTLET
en EMMA THOMPSON voor SENSE
SENSIBILITY. Voor de beste acteur in een
hoofdrol is het verdraaid lastig.
Ik gun hem van harte aan RICHARD
DREYFUSS voor MR. HOLLANDS
OPUS, maar ook aan ANTHONY HOP-
KINS voor NIXON. Ik heb niets met
NICOLAS CAGE voor LEAVING LAS
VEGAS en MASSIMO TROISI voor IL
POSTINO heeft er helaas niets meer aan.
Dus....ja U heeft het goed geraden, SEAN
PENN voor DEAD MAN WALKING is
mijn voorkeur én favoriet.
Regie is altijd weer een grappige categorie.
Hoe kan nu SENSE SENSIBILITY
genomineerd zijn voor de beste film en hoe
kan nu de regisseur van die film niet geno
mineerd zijn? Dus ik doe uit protest geen
voorspelling!
Lekker puh.
Dan nu nog de nationale trots.
Toen een aantal jaren geleden Fons
Rademakers schandelijk werd overgeslagen
bij de Gouden Kalveren (het Kalf voor de
beste film ging naar Flodder) werd DE
AANSLAG gerehabiliteerd bij de Oscars.
De situatie nu is wat anders. ANTONIA
kreeg twee Gouden Kalveren en ZUSJE is
en blijft een goede film. Wie weet mis
schien dat "L'histoire se repète?"
Jac. J.M. Goderie
Antonia genomineerd voor beste
buitenlandse film
Marleen Gorris verovert Amerika
De Nederlandse film Antonia van
Marleen Gorris is genomineerd voor een
Oscar in de categorie Beste Buitenlandse
Film. Marleen Gorris bezocht in februari
het Tand der Oscars" voor een press tour
en dat heeft blijkbaar zijn vruchten afge
worpen. Zij maakte haar speelfilm "top
of mind" bij de Amerikaanse filmcritici.
Producent Hans de Weers (Bergen Film)
en Marleen Gorris zijn de afgevaardig
den tijdens de uitreiking van de Oscars
op 25 maart a.s.
De Amerikaanse pers was meer dan
lovend over de film en haar maker.
Newsday noemde de hoofdrolspeelster
Willeke van Ammelrooy de Nederlandse
Ellen Burnstyn en schrijft over Marleen
Gorris: "Gorris is een van de sterkste
feministische stemmen in de Europese
film. "De critici van de Post, LA Times
en Newsday gaven Antonia elk drieën
halve ster uit een maximum van vier.
Jack Mathews in Newsday LA Times:
"Gorris is een van de sterkste feministi
sche stemmen in de Europese film".
Kortom alom bewondering voor de
manier waarop Gorris haar verhaal ver
teld.
Antonia werd reeds beloond met vele
belangrijke prijzen, twee Gouden
Kalveren op het Nederlandse Film
Festival 1995, voor beste regie (Marleen
Gorris) en beste actrice (Willeke van
Ammelrooy). Op het Filmfestival
Toronto (Canada) won de film de
publieksprijs. Marleen Gorris werd in
New York (The Hamptons) vervolgens
onderscheiden met de Best Director's
Award en mocht op het Chicago Film
Festival de Best Screenplay Award in
ontvangst nemen. Op het Filmfestival
van Genève kregen alle acteurs van
Antonia een speciale vermelding.
Distributeur Meteor Film bracht Antonia
op 21 september 1995 in tien
Nederlandse theaters uit. De film trok
tot nu toe meer dan 40.000 bezoekers,
dit aantal zal echter ongetwijfeld aan
trekken na de bekendmaking van de
nominatie.
Marleen Gorris zet men Antonia een
familiekroniek in de vrouwelijke lijn
neer. Met veel liefde en een tikje
melancholie brengt de regisseur bijna
vijftig jaar leven in een kleine dorpsge
meenschap in beeld: de soms tragische,
dan weer hilarische belevenissen van
de eigenzinnige Antonia en haar niet
alledaagse nakomelingen. De hoofdrol
len worden naast Willeke van
Ammelrooy vertolkt door o.a. Els
Dottermans, Jan Decleir, Marina de
Graaf, Mil Seghers en Dora van der
Groen. De film is tot nu toe aan meer
dat twintig landen verkocht, waaronder
de Verenigde Staten, Australië, Canada,
Chili, Duitsland, Ierland, Italië, Spanje
en Nieuw-Zeeland.