FJ1 SIN6 ME A SONG... Wat past er beter bij een beschouwend artikel over filmmuziek dan een kwis over filmmuziek. Hieronder staan 35 filmtitels en 35 titels van popsongs gebruikt in films. Zoek de juiste film bij het juiste liedje en geef dat aan door de bijbehorende cijfers met elkaar te koppelen. Stuur de antwoorden op naar: Holland Film Nieuws Van Eeghenstraat 38 1071 GH AMSTERDAM Degene met de meeste goede antwoorden krijgt De kwis is een Monica Muns Bas Hol Produktie .muziekcd's natuurlijk! 1. All Time High 1. ADDAMS FAMILY VALUES 2. Always Look On The Bright Side Of Life 2. APOCALYPSE NOW 3. Can't Help Falling In Love 3. AT CLOSE RANGE 4. Do Not Forsake Me, Oh My Darlin' 4. BACK TO THE FUTURE 5. Don't You Forget About Me 5. BATMAN FOREVER 6. Gangsta's Paradise 6. THE BIG CHILL 7. Here Comes The Hotstepper 7. THE BLUES BROTHERS 8.1 Like To Be In America 8. THE BREAKFAST CLUB 9.1 Love Music 9. BUTCH CASSIDY THE SUNDANCE KID 10.1 Wanna Be Loved By You 10. CARLITOS WAY 11. Kiss From A Rosé 11. CASPER 12. Live To Teil 12. THE COLOR OF MONEY 13. Makin' Whoopee 13. DANGEROUS MINDS 14. Moonlight 14. DAYS OF THUNDER 15. Mrs. Robinson 15. THE FABULOUS BAKER BOYS 16. No Ordinary Love 16. FLASHDANCE 17. The Power Of Love 17. GHOST 18. Que Sera, Sera 18. THE GRADUATE 19. Raindrops Keep Falling On My Head 19. HIGH NOON 20. Remember Me This Way 20. IN THE NAME OF THE FATHER 21. The Ride Of The Valkyries 21. INDECENT PROPOSAL. 22. Show Me Heaven 22. A LEAGUE OF THEIR OWN 23. Take My Breath Away 23. LET'S MAKE LOVE 24. That's Amore 24. THE LIFE OF BRIAN 25. Think 25. THE MAN WHO KNEW TOO MUCH 26. This Used To Be My Playground 26. MOONSTRUCK 27. Unchained Melody 27. OCTOPUSSY 28. Up Where We Belong 28. AN OFFICER AND A GENTLEMAN 29. Werewolves of London 29. PRET-A-PORTER 30. What A Feelin' 30. SABRINA 31. While The Earth Sleeps 31. SLIVER 32. Whoomp! 32. STRANGE DAYS 33. Wonderful World 33. TOP GUN 34. You Can't Always Get What You Want 34. WEST SIDE STORY 35. (You Made Me The) Thief of Your Heart 35. WITNESS verbindende arrangementen luisteren, is de (meestal bijzonder a-muzikale) stemmers nauwelijks aan te rekenen. De 'original' score in Disney-films is vaak gebaseerd op de melodietjes van de songs en musicals spreken nu eenmaal meer aan dan serieuze muziek. Alleen in het geval van The lion king (1994) was de prijs voor beste score terecht, maar tenslotte waren achtergrond muziek en liedjes in die film van twee ver schillende musici. Componist Hans Zimmer citeerde songwriter Elton John slechts een enkele maal in zijn score, en leverde dus 'original' werk af. Na aanhoudende prostesten en jarenlang gelobby tegen de oneerlijke concurrentie van de liedjes-score is er dit jaar dan een extra muziekcategorie bijgekomen. Het gaat echter niet om de terugkeer van de vroegere musical/treatment/arrangement- score die ideale bak waarin alle losse noot jes hun plek vonden (Prince was de laatste winnaar), maar om de splitsing van de 'ori ginal score'-categorie in "Drama", respec tievelijk "Comedy/Musical". Alsof zo'n tweedeling de componisten nu wel recht doet. De analogie met de Golden Globes voor akteerprestaties leert dat komediewerk in Hollywood nauwelijks serieus wordt geno men (geen enkele acteur of actrice in deze categorie heeft dit jaar een Oscarnominatie gekregen, ook de winnaars Travolta en Kidman niet). Groter probleem: moetje voor een komedie anders componeren dan voor een actiefilm? Een musical kan zeer dramatisch zijn (De Klokkeluider van volgend jaar?), een lach film kan uitsluitend bombastische achter- volgingsmuziek bevatten, een 'tearjerker' gezongen smartlappen. Hoe worden die ingedeeld? vervolg pag. 18

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 16