FJ1
SIN6 ME A SONG...
Wat past er beter bij een beschouwend artikel over filmmuziek dan een kwis over filmmuziek. Hieronder staan 35 filmtitels en 35 titels van
popsongs gebruikt in films. Zoek de juiste film bij het juiste liedje en geef dat aan door de bijbehorende cijfers met elkaar te koppelen.
Stuur de antwoorden op naar:
Holland Film Nieuws
Van Eeghenstraat 38
1071 GH AMSTERDAM
Degene met de meeste goede antwoorden krijgt
De kwis is een Monica Muns Bas Hol Produktie
.muziekcd's natuurlijk!
1. All Time High
1. ADDAMS FAMILY VALUES
2. Always Look On The Bright Side Of Life
2. APOCALYPSE NOW
3. Can't Help Falling In Love
3. AT CLOSE RANGE
4. Do Not Forsake Me, Oh My Darlin'
4. BACK TO THE FUTURE
5. Don't You Forget About Me
5. BATMAN FOREVER
6. Gangsta's Paradise
6. THE BIG CHILL
7. Here Comes The Hotstepper
7. THE BLUES BROTHERS
8.1 Like To Be In America
8. THE BREAKFAST CLUB
9.1 Love Music
9. BUTCH CASSIDY THE SUNDANCE KID
10.1 Wanna Be Loved By You
10. CARLITOS WAY
11. Kiss From A Rosé
11. CASPER
12. Live To Teil
12. THE COLOR OF MONEY
13. Makin' Whoopee
13. DANGEROUS MINDS
14. Moonlight
14. DAYS OF THUNDER
15. Mrs. Robinson
15. THE FABULOUS BAKER BOYS
16. No Ordinary Love
16. FLASHDANCE
17. The Power Of Love
17. GHOST
18. Que Sera, Sera
18. THE GRADUATE
19. Raindrops Keep Falling On My Head
19. HIGH NOON
20. Remember Me This Way
20. IN THE NAME OF THE FATHER
21. The Ride Of The Valkyries
21. INDECENT PROPOSAL.
22. Show Me Heaven
22. A LEAGUE OF THEIR OWN
23. Take My Breath Away
23. LET'S MAKE LOVE
24. That's Amore
24. THE LIFE OF BRIAN
25. Think
25. THE MAN WHO KNEW TOO MUCH
26. This Used To Be My Playground
26. MOONSTRUCK
27. Unchained Melody
27. OCTOPUSSY
28. Up Where We Belong
28. AN OFFICER AND A GENTLEMAN
29. Werewolves of London
29. PRET-A-PORTER
30. What A Feelin'
30. SABRINA
31. While The Earth Sleeps
31. SLIVER
32. Whoomp!
32. STRANGE DAYS
33. Wonderful World
33. TOP GUN
34. You Can't Always Get What You Want
34. WEST SIDE STORY
35. (You Made Me The) Thief of Your Heart
35. WITNESS
verbindende arrangementen luisteren, is de
(meestal bijzonder a-muzikale) stemmers
nauwelijks aan te rekenen. De 'original'
score in Disney-films is vaak gebaseerd op
de melodietjes van de songs en musicals
spreken nu eenmaal meer aan dan serieuze
muziek. Alleen in het geval van The lion
king (1994) was de prijs voor beste score
terecht, maar tenslotte waren achtergrond
muziek en liedjes in die film van twee ver
schillende musici. Componist Hans
Zimmer citeerde songwriter Elton John
slechts een enkele maal in zijn score, en
leverde dus 'original' werk af.
Na aanhoudende prostesten en jarenlang
gelobby tegen de oneerlijke concurrentie
van de liedjes-score is er dit jaar dan een
extra muziekcategorie bijgekomen.
Het gaat echter niet om de terugkeer van de
vroegere musical/treatment/arrangement-
score die ideale bak waarin alle losse noot
jes hun plek vonden (Prince was de laatste
winnaar), maar om de splitsing van de 'ori
ginal score'-categorie in "Drama", respec
tievelijk "Comedy/Musical".
Alsof zo'n tweedeling de componisten nu
wel recht doet.
De analogie met de Golden Globes voor
akteerprestaties leert dat komediewerk in
Hollywood nauwelijks serieus wordt geno
men (geen enkele acteur of actrice in deze
categorie heeft dit jaar een Oscarnominatie
gekregen, ook de winnaars Travolta en
Kidman niet).
Groter probleem: moetje voor een komedie
anders componeren dan voor een actiefilm?
Een musical kan zeer dramatisch zijn (De
Klokkeluider van volgend jaar?), een lach
film kan uitsluitend bombastische achter-
volgingsmuziek bevatten, een 'tearjerker'
gezongen smartlappen. Hoe worden die
ingedeeld?
vervolg pag. 18