VANAF DE CROISETTE u A Tribute To Cinema n door Gerben Kuipers Drie pontons dienen als podium voor het vuurwerkballet. De middag voor de show worden ze afgemeerd op 250 meter voor het Carlton Hotel. Het plaatsen van alle pijlen en het aanbrengen van de electro- nische ontstekingen kost 6 medewerkers van JNS-pyrotechniek vier lange dagen werk. Zo'n 30.000 mensen zien 'A Tribute To Cinema'op 15 mei 1996 vanaf de Croisette in Cannes. Een badge is niet nodig en het anders altijd verplichte Tenue de Soiree mag deze avond in de kast blijven hangen. De ervaring, opgedaan met de uitvoering van de pyromusical 'Firiety' in 1992 in Cannes, heeft ons geleerd dat, om blaren en eksterogen te voorkomen, een fiets onontbeerlijk is bij de produktie van een grote show. Berend Reijnhoudt is zo vriendelijk de produktieleiding een hel pende hand toe te steken! Cannes, woensdagavond 15 mei 1996. Rond half tien doven de straatlantaarns op de Croisette en is het showtime! Tot het "ontstekings"-moment verlopen de voorbereidingen vol gens draaiboek maar dan Begin maart stuurde ik de directie van het Internationale Filmfestival te Cannes een videoband met onze met goud bekroon de pyro-filmmusical "A Tribute to Cinema". Het festival kende mij nog van het vuurwerkspektakel "Firiety" dat iedereen in 1992 met open mond had staan aanschouwen. Binnen twee dagen werd ik teruggebeld met het verzoek serieus na te denken over een uitvoering van 'A Tribute to Cinema' tijdens de 49e editie van het festival in mei 1996. Het spektakel zou als start schot dienen voor de festiviteiten in het kader van de aanstaande 50e editie. De speciaal voor deze gelegenheid uitgenodigde gasten, actrice Michèle Morgan en de Franse minister van Cultuur, Philippe Douste-Blazy zouden de eerste pijlen moeten afschieten. Ik was zeer vereerd met de uitnodiging; om je creativiteit te mogen etaleren op 's werelds meest vooraanstaande "film"-podium is een voorrecht. "A Tribute to Cinema" is dan geen filmproduktie om op het witte doek te vertonen, maar gaat wel degelijk over cinema. Tijdens het festival zijn zo'n 40.000 cinefielen en niet te vergeten een geweldig media-circus in Cannes aanwezig; op voorhand dus een fantastisch publiek. Eindelijk kon ik mijn stelling "Cinema Geluid" eens flink over de Croisette heen blazen. Een zeer motive rende gedachte. Aan het werk dus. Met financiële steun van het Festival, de ministeries van O.C.W. en Economische Zaken en met publicitaire ondersteuning van Holland Film werd de pyro-kara- vaan in werking gezet. De mensen uit Cannes die mij in 1992 bij de vertoning van "Firiety" hadden geholpen, zegden direct enthousiast hun mede werking toe. Bij iedereen heerste een vrolijk gevoel, zoiets als: laten we de beroemde "Croisette" voor een korte tijd ombouwen tot "Cinema Croisette" en daar hoort natuurlijk een frans voorpro gramma bij. Na beraad met mijn 'Tribute denktank' (animatiefilmer Gerrit van Dijk, geluidsproducent Michael Helmerhorst en vuurwerkspecia list Hein Hofmeester) hebben we een 6 minuten durende deéea I

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 25