CANNERITUS doot hc. Godetie moli CAMES 1996 ^^m?) C%m&) C^m) C^m) (^8wm Q$®&) 6^^) 0^^) &Qm) (Aé&m) O^tm) (>4$m, heden uit de hoge hoed getoverd. De sterren die Cannes in 1996 met hun bezoek vereerden waren o.a. Al Pacino, Dustin Hoffman, Anjelica Huston, Hugh Grant, Cher, Elizabeth Taylor, Jean-Hughes Anglade, James Spader en Robert Altman. Maandag 21 mei werd het festival afgesloten met de traditionele uitreiking van de prijzen. Grote winnaar werd de film Secrets And Lies die niet alleen de Gouden Palm won voor de Beste Film, maar ook de prijs voor de Beste Actrice (Brenda Blethyn). De prijs voor de Beste Acteur werd gedeeld door de hoofdrolspelers uit de film Le Huitième Jour van de Belgische regis seur Jaco van Dormael. De Franse acteur Daniel Auteuil nam de prijs samen met zijn mongoloïde tegenspeler Pascal Duquenne in ontvangst. De prijs voor de Beste Regie werd uitgereikt aan Joel Coen, de man die samen met zijn broer Ethan de film Fargo naar het festival had gebracht. Nederland bleef ook bij de prijsuitreiking van het Filmfestival van Cannes niet geheel met lege handen achter. De door Nederland meegefinan- cierde film Breaking the Waves van de Deense regisseur Lars von Trier werd bekroond met de grote Prijs van de Jury. Het Internationale Film Festival van Cannes zit er weer op. Volgend jaar heeft de organisatie iets extras te vieren, want dan bestaat het festival 50 jaar. Het belooft nu al iets spektaculairs te gaan worden. Reden genoeg om daar nu alvast voor te gaan sparen! J. Huijsdens "La Croisette met het Carlton Hotel als statige dame Tijdens het Fes tival International Du Film a Cannes verschijnen dage lijks de bladen SCREEN INTER NATIONAL, THE HOLLYWOOD REPORTER, VA- RIETY, MOVING IMAGES en, na tuurlijk, LE FILM FRANCAIS. Al die bladen heb ben wel ergens een roddelrubriek staan onder de noemer DO THE CANNES CAN NES (origineel hè) of HENRI LA CROIS ETTE of GOSSIP, of (ook zo origineel...) BUSINESS. Zaken doen in Cannes is heel gewoon, we kennen allemaal het beroemde papieren ser vetje van Menahem Golan en Jean-Luc Godard, maar het is zeer af te raden. In de euforie van een festival (en dat geldt zeker voor Cannes) kan alles en mag alles. Na het festival weet geen mens zich meer te herinneren of er nu een contract van 10 miljoen Italiaanse lire of 10 mil joen Zwitserse francs is afgesloten. De benevelde bijeenkomsten zijn legendarisch, het "Hollandsche bor reluurtje" is zelfs berucht en tijdens zo'n prettig samenzijn wil men nogal snel Sinterklaas uithangen of zichzelf groter voordoen dan de portemonnaie toelaat. Dus in elk periodiekje konden we lezen dat Dustin Hoffman met een Australische produktiemaatschappij in zee is gegaan om 10 films te maken die, programma 3: per film, niet meer dan 10 miljoen dollar mogen kosten en waarin Dustin kan acteren maar niet persé, of die Dustin mag regisse ren, maar ook niet persé. Ik denk dus dat de heer Hoffman als boeg beeld erg veel geld heeft gekregen om de educatie van zijn kinderen te betalen en ondertussen zich in Cannes heeft laten fête ren zoals een groots acteur betaamt. Leidt dit alles nu tot iets? Wat kan het je schelen. Cannes is een enorm circus waar films en filmmakers allang gele den tot de marge zijn gediskwalificeerd. Nu gaat het om glamour en glitter en om het grote geld. In Cannes draaien pakweg 500 films, zowel als onderdeel van de diverse festivalpro gramma's als van Marché markt. programma 1: GOUDEN PALM (de films in dit program ma dingen mee naar de Gouden Palm) programma 2: UN CERTAIN REGARD (in dit program ma zijn films te zien die een debuut zijn voor regisseurs) LA SEMAINE DE LA CRITIQUE (een week lang films die zijn uitgezocht door gerenommeerde filmcritici) programma 4: QUINZAINE DES REALISATEURS (in dit programma draaien belangwekkende films van onbekende regisseurs. Hoe je je film in Cannes ook vertoont, publiciteit is er altijd. Een zekere mej. Ferrari heeft meegedaan aan een Belgische erotische film. Deze mevrouw is door moeder natuur geze gend met een enorme bos hout voor de deur. De firma Ferrari heeft inmiddels een rechts zaak tegen haar lopen omdat het frontje van een willekeurige Ferrari-automobiel niet echt strookt met het frontje (zeg maar gerust FRONT) van mevrouw Ferrari. Enfin, de film van mevrouw loopt in de markt en dus was mevrouw naar Cannes getogen voor wat turbopubliciteit. Diverse TV-filmpro- gramma's stonden vooraan voor een diepte interview. De camera's waren niet weg te slaan bij mevrouw Ferrari en al helemaal niet van haar beide jongens. Mevrouw Ferrari kraaide wat onzin over acteurslessen bij de studio van Lee Strassberg en dat de film esthe tisch zeer verantwoord was en toog naar het volgende interview. Mocht U denken dat dit alles uit de spreekwoordelijke grote duim is gezogen dan moet ik U helaas mede delen dat bovenstaande op waarheid berust. Waren en nog goede films in Cannes? Dirk de Lille tijdens zijn diepte-interview met Lola Ferrari Gelukkig wel.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 27