Fa /f. i HONDERD JAAR FILMPRESENTATIETECHNIEK (deel 1door Henk Berg In het kader van 100 jaar Cinema geeft Holland Film Nieuws in vier opeenvolgende afleveringen de geschiedenis van de filmpresentatietechniek, zoals deze zich in de achter ons liggende eeuw heeft ontrold. Auteur is Henk Berg, die ruim 43 jaar werkzaam is geweest in het bioscoopbedrijf, vele jaren als operateur, daarna als technisch inspecteur bij Jogchem's Theaters. Ook binnen NBB NFC verband heeft hij zijn sporen verdiend, als lid van de Technische Commissie, die een prominente rol speelt in de controle op en advisering over nieuwe bioscopen, en als bestuurslid van De Leo Claassen Stichting (voorheen het Instituut Opleiding Technisch Bioscooppersoneel), activiteiten die hij tot op de dag van vandaag met enthousiasme en kennis van zaken uitvoert. Recentelijk is van zijn hand een uniek, rijk geïllus treerd boekwerk verschenen: "Over stalles en parket: een populair historisch overzicht van de Rotterdamse en Schiedamse bioscopen (1896 - 1996). Verkrijgbaar in de meeste boekhandels van Rotterdam en omstreken of bij uitgeverij Ad.Donker BV. te Rotterdam (ISBN 90 6100 413 6). Honderd Jaar Filmpresentatietechniek, waarvan u hier de eerste aflevering aantreft, zal na afloop van de reeks worden gebundeld. Belangstellenden kunnen deze bun del te zijner tijd bij de redactie van Holland Film Nieuws bestellen. 1. DE EERSTE OPENBARE FILM VOORSTELLINGEN De cinematografie werd geboren uit een technische vinding. Filmkunst is het op artis tieke wijze toepassen van technische moge lijkheden. Alle toepassingen zijn ervan afhankelijk. In de eerste jaren was film slechts een demonstratie van de mogelijkhe den die deze nieuwe vinding bood. Thans is het produkt film een weergave van inzicht en inspanning van een team van artistieke medewerkers. Maar nog steeds is men voor die weergave afhankelijk van de technische mogelijkheden. Om de technisch volmaakte wijze te bereiken waarmee een film nu kan worden weergegeven, heeft men veel moeten expirimenteren. In deze artikelenreeks behandelen we de technische ontwikkeling van de weergavetechniek, die begon in 1895, het jaar waarin voor de eerste maal tegen betaling toegang werd verleend tot openba re vertoningen van films. Voordat de projectie van filmbanden mogelijk werd had men door middel van de kinetoscope reeds eerder kennis kunnen nemen van gefotografeerde bewegende beelden. De kinetoscope was een idee van de Amerikaan Thomas A. Edison (1847-1931) dat werd gerealiseerd door zijn medewer ker William Kennedy Laurie Dickson (1860-1935). Eerst bouwde Dickson de kinetograph. Hiermee werden de opnamen gemaakt. Voor de weergave daarvan bouwde hij vervolgens de kinetoscope. Zelf heeft Edison voor de ontwikkeling van de kinetoscope wei nig interesse getoond. Dickson bouwde in 1891 een eerste kine toscope met daarin een papieren filmband die horizontaal door het apparaat werd getransporteerd. Voor de afbeeldingen op deze band hadden de fotografische experimenten van Edward James Muybridge (1830-1904) model gestaan. Muybridge maakte tus sen 1870 en 1880 met 12 tot 36 camera's serieopnamen van die ren en mensen in beweging. In 1892 bracht Edison een verbeterd model waarin de filmband verticaal werd getransporteerd. Om de weergave van de bewegende beelden te kunnen waarnemen moest men door een venster in de kast kijken Een éénpersoons 'peep show'. In 1895 kwam er een nieuwe kinetoscope waarbij gebruik werd gemaakt van een celluloid filmstrook waarop de fotografi sche beelden waren vastgelegd. Een materiaal van 35 mm breed, dat werd ontwikkeld door George Eastman. De door Edison gekozen beeldafmetingen en de wijze van perfo reren werden in 1925 op het Internationale Filmcongres te Parijs als standaardafmetingen aangenomen. Maar projectie was nog steeds niet mogelijk. Daar hebben anderen zich in verdiept. Bij de eerste voorzichtige pogingen om gefotografeerde bewe gende beelden te projecteren werd meestal gebruik gemaakt van de opnamecamera die tevens als projector werd gebruikt. Max en Emil Skladanowsky (1863-1939) vertoonden al op 1 november 1895 in de 'Wintergarten' te Berlijn hun bewegende fotografisch vastgelegde beelden. De vertoningsduur bedroeg 15 minuten. Het programma bestond uit acht films die muzikaal werden begeleid: Originalprogramm Bioskopfilme am 1. November 1895 im Wintergarten zu Berlin Einleitung: Introduktion Italienischer Bauerntanz der Kinder Ploetz-Larella Polka Mai 1895 bei Sello in Pankow bei Berlin (M.Skl.) Brothers Milton •Komisches Reek Galopp Mai 1895 bei Sello in Pankow bei Berlin (M.Skl.) Der Jongleur Paul Petras Galopp Mai 1895 bei Sello in Pankow bei Berlin (M.Skl.) Das boxende Kanguruh Mister Delaware Marsch - Der Stierkampfer Mai 1895 vor dem Zirkus Busch (M.Skl.) Die Gymnastikerfamilie Grunato Maskengalopp Mai 1895 im Garten des Stadt-theaters Alt-Moabit (M.Skl.) Kamarinskaja Russ. Nat.-Tanz, getanzt v.d. 3 Tscherpanoffs Kamarinskaja Mai 1895 im Garten des Friedrich-Wilhelmstadtischen Theaters in der Chausseestrasze zu Berlin (M.Skl.) Ringkampf zwischen Grainer und Sandow Marsch Mai 1895 im Garten des Stadt-theaters Alt-Moabit (M.Skl.) Max und Emil Skladanowsky verbeugen sich •Schluszszene Finale Mai 1895 im Garten bei Sello in Pankow bei Berlin. wurde durch Wilhelm Fenz gedreht. Vertragsmaszige Dauer der Vorführung 15 Minuten. Musikalische Begleitung durch das Grosze Wintergarten- orchester. Vorführapparat: Doppelprojektor "Bios-cop" DRP 88599.5 Deze voorstelling was de eerste waarvoor een entreeprijs moest worden betaald. De in 1895 reeds 32 jarige Max Skladanowsky werkte reeds langere tijd aan zijn vinding. Oorspronkelijk kwam hij uit de fotografie- en optiekbranche. Hij werkte als fotograaf bij Atelier von Werner te Berlijn. Zijn vader Carl Skladanowsky reis de door Europa met een zogenaamde mechanisch bewegende nevelbeelden-vertoning. Ze noemden hun vertoning 'Elektro- Mechanische, pyrotechnische Wasser-schauspiele' en hadden hun 1Musikalische Titel: Musik: Aufnahme: 2. Titel: Musik: Aufnahme: 3. Titel: Musik: Aufnahme: 4. Titel: Musik: Aufnahme: 5. Titel: Musik: Aufnahme: 6. Titel: Musik: Aufnahme: 7. Titel: Musik: Aufnahme: 8. Titel: Musik: Aufnahme: Aufnahme:

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 28