Cinématographe projectie-opstelling van Lumière kunnen projecteren. Hun chefmonteur Moisson bouwde een prototype camera/projector. Op dit type werd in februari 1895 een patent verleend. Op 22 maart 1895 demonstreerden ze hun appa raat tijdens een lezing voor de Société d'Encouragement pour 1'Industrie Nationa le. Het projecteerde beelden van arbeiders die de Lumière-fabriek verlieten. Tijdens deze demonstratie ontmoetten ze de instrumentmaker Jules Carpentier. Deze bood aan om de Cinématographe voor hen te vervaardigen. Met deze Cinématographe werden enkele voorstel lingen in privékringen gegeven. Ook wer den er nieuwe films opgenomen die op 10 juni 1895 werden vertoond tijdens het Congres des Sociétés Frangaises de Photographie te Lyon. Het programma bestond uit: "Place de la Bourse" te Lyon; "Een les in gewelven"; "De baby en de vis- kom"; "Voeden van een baby"; "De tuin man en de slang"; "Een smid" en "De brandweer op weg naar het vuur". Maar zou de Cinématographe de Parijzenaars kunnen boeien als ze voor het bijwonen van een vertoning een toegangsprijs moe ten betalen? Niemand kon zich immers nog een voorstelling maken van hetgeen hen werd geboden door de 'Cinématographe'. Clément-Maurice, een vaste medewerker van het Lumière-bedrijf, werd belast met de organisatie van de openbare voorstel lingen. Hij huurde de Indische Salon, een kleine zaal in het souterrain van het Grand Café aan de Boulevard des Capucines nr. 14. Er werden een klein projectiescherm en een honderdtal stoelen opgesteld. De projector werd eveneens in de zaal geplaatst en boven de ingang werd een bord aangebracht met het opschrift: 'Cinématographe Lumière, 1 Franc'. Op 28 december 1895 werden de eerste openbare voorstellingen gegeven. Het programma werd als volgt aangekondigd: CINÉMATOGRAPHE LUMIÈRE Grand Café 14, Boulevard des Capucines, 14 Séances de 2 h. a 6 h. et de 8 h. 1/2 a 11 h. Ne pas confondre avec les grossières imitations du Cinématographe LUMIÈRE PROGRAMME 1Pêche a 1'Epervier. 2. Arrivée des Toreadors. 3. Melbourne - Arrivée d'un train. 4. Bataille dans la neige. 5. Le Roi et la Reine d'Italie montant en voiture. 6. Venise - Les pigeons de la Place Saint-Marc. 7. Duel au Pistolet. 8. Foro Romano. 9. Dragons traversant la Saöne a la nage. 10. La Polka des Bébés. 11Le Mariage du Prince de Naples. 12. La démolition d'un mur. 13. Bains aMilan. Les deux derniers tableaux seront passés a 1'envers La Direction se réserve le droit de modifier le présent programme Le Cinématographe peut fonctionner dans les Salons .Piano de la Maison GAVEAU. Tenu per M. Emile MARAVAL, Pianiste- Compositeur. Deze eerste vertoningsdag werd slechts bezocht door 33 Parijzenaren! Ook de pers reageerde nogal terughoudend. Na enige dagen begon de mond-tot-mond reclame te werken en waren bij elke vertoning alle stoelen bezet. Ook de eerste Lumièrefilms werden gemaakt op rollen celluloid die uit Amerika werden geïmporteerd. Maar het aanbrengen van de lichtgevoelige emulsie gaf problemen. Daarom namen de gebroe ders Lumière kontakt op met Planchon, een Franse celluloidfabrikant. Vanaf dit moment werden in Lyon de 35 mm Lumièrefilm vervaardigd met aan weers zijden van het beeld één perforatiegat. De filmlijsten waarop Lumièrefilms werden vermeld, omvatten tussen 1895 en 1907 niet minder dan 1424 titels, waarvan 337 scènes van het dagelijks gebeuren, 247 reisopnamen uit vreemde landen, 175 reis- opnamen uit Frankrijk, 181 opnamen van officiële feestelijkheden, 125 Franse mili taire parades, 97 komische films, 63 'pano rama-opnamen', 61 scheepvaartscenes, 55 buitenlandse militaire parades, 46 dansop- namen en 37 opnamen van volksfeesten. De belangstelling voor de Cinémato graphe was groot. Maar ondanks de vele aantrekkelijke aanbiedingen besloten Au- guste en Louis Lumière om hun apparaat niet te verkopen. Wel bestelden ze bij Jules Carpentier 200 Cinématographes. Tijdens de produktie hiervan werden professionele cameralieden aangetrokken en ze stuurden deze met twee opgaven de wereld in: nieu we films opnemen en filmprojecties orga niseren in beschikbare zalen. In mei 1896 vertrok Félix Mesguich, een nieuwe medewerker, naar de Verenigde Staten. Op 29 juni 1896 organiseerde hij in het Keith's Theatre, een variété-theater te New York de eerste filmvertoning met de Cinématographe in Amerika. Ook Engeland werd bezocht. De eerste verto ning werd op donderdag 20 februari 1896 te Londen in de Marlborough Hall in Regent Street gegeven door Felicien Trewey, een vriend van de Lumières. De gebroeders Lumière hebben tot 1901 te Parijs de vertoningen in de Indische Salon voortgezet. Ondanks het feit dat Max Skladanowsky in Berlijn (november 1895) eerder open bare vertoningen gaf dan de gebroeders Lumière (december 1895), worden de Lumières internationaal als de uitvinders der cinematografie beschouwd. Wat wij wel van Max Skladanowsky hebben over gehouden is het woord 'bioscoop'! In Frankrijk tenslotte vertelde men een wonderlijke verhaal. Op 16 september 1890 was er een man spoorloos verdwe nen. Hij was in Dijon in de expressetrein gestapt, op weg naar Parijs. Zijn naam was Louis Aimé Auguste Leprince. Deze mys terieuze verdwijning werd nimmer opge lost. In 1888 zou door hem een camera met 16 lenzen zijn ontwikkeld, waarachter afwisselend twee filmbanden werden getransporteerd. Eenjaar later experimen teerde hij met een éénlenscamera, met een projector die was voorzien van een malte- zerkruis voor het filmtransport en met een filmrol van geperforeerd celluloid. Met deze apparatuur maakte hij filmopnamen en projecteerde hij zijn beelden volgens het systeem waarop de moderne projectie techniek berust. De vraag, of de bioscoop zonder zijn verdwijningsmysterie vijfjaar eerder zou zijn ontstaan, blijft voor altijd onbeantwoord. Of is het een Frans rancu neus verhaal omdat Max Skladanowsky er eerder was?

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 30