Kristel Versteeg,
Sandra van Noord,
Mariska Wijbinga,
Paul Westgeest
Pers Publiciteit
Eén van de snelst groeiende afdelingen van
het festival. Enerzijds het gevolg van het gro
ter worden van het festival, anderzijds van
het immer groeiende besef bij de media dat
je in september niet om het Nederlands Film
Festival heen kan. En zo willen we het zien!
Ruim aandacht voor het Nederlands Film
Festival is ruim aandacht voor de
Nederlandse film. Of er nu een Kalf langs de
snelweg gedumpt wordt of dat alle
Nederlandse filmsterren bij de opening van
het festival zijn: als er maar veel camera's bij
staan. We willen aandacht!
"Paul, heb je nog wat?". Eén van de meest
gehoorde opmerkingen op de afdeling Pers
en Publiciteit, ofwel afdeling Communicatie
(extern, maar ook veel intern). De drie dames
zijn hier allemaal nieuw, allemaal onwennig
maar allemaal leergierig. En Paul maar ant
woorden: zoek eens contact met de winkels
in de buurt, stuur informatie naar die en die
of vis dit eens uit.
Twee van de dames, Mariska en Kristel,
lopen stage voor de HEAO-Communicatie
en verrichten vele uiteenlopende werkzaam
heden, ook voor andere afdelingen. Sandra,
de derde dame is afgestudeerd bedrijfskundi
ge maar doet liever in festivals. Zo zat ze
hiervoor nog bij Terschelling's Oerol-festi-
val. En laat Paul daar nu ook z'n carrière
gestart zijn. Via het IDFA en de nodige zelf
studie werd hij capabel genoeg geacht de
publiciteitskar van het Nederlands Film
Festival te trekken. En nu mag hij zelfs het
contact onderhouden met onze zeer speciale
gasten Jan de Hartog en Alan J. Pakula.
Met zijn vieren informeren ze de hele wereld
over het aankomende festijn. Persberichten,
foto's, dia's van het Gouden Kalf, trailers,
interviews, posters, e-mails, kant-en-klare
teksten, ideeën, etalages, etc. Bellen, faxen,
informeren publiceren maar!"
Favoriete Nederlandse film:
Kristel: Filmpje! (ik hou van Paul de Leeuw)
Mariska: Zusje (onverwacht tof)
Sandra: Secret Wedding (op het juiste
moment gezien)
Paul: Het is een schone dag geweest
(schoonheid in alle opzichten)
Marieke Brouwer,
Herman de Wit,
Sabeth Elberse,
Esther Bannenberg (niet op foto)
Programma
Geen uitgebreid en jolig verhaaltje van de
programma-afdeling. De deadline van de
catalogus komt met rasse schreden naderbij
en dan dient het programma voor het groot
ste gedeelte rond te zijn. En ja, dan moet
alles wijken.
Nu melden wij zelf maar dat Herman de
grootste filmliefhebber van Utrecht is (mis
schien wel van heel Nederland), maar dat
hij bovendien met zeer veel genoegen
andere Utrechtse culturele evenementen
afschuimd. En dat Marieke aanvankelijk
niet zo blij was met de verhuizing van het
festival, maar duidelijk opgelucht was toen
bleek dat we wederom boven een café zou
den werken. Sabeth is ook al zo'n filmfreak:
werkt in het Rembrandt Theater in Utrecht
en stond in het voorjaar te popelen om bij
ons te mogen werken. Esther is verant
woordelijk voor de jury. Let wel, dus niet
voor de nominaties; omkooppogingen heb
ben geen zin.
De afdeling programmering bestaat uit vier
mensen: Head of Staff Herman de Wit, pro
gramma coördinatrice Marieke Brouwer,
assistent programmering Sabeth Elberse
en Esther Bannenberg die de jurybegelei
ding onder haar hoede heeft. Deze afdeling
programmeert de films voor het festival,
zorgt dat de kopieën op tijd binnen zijn en
onderhandelt over de nodige informatie en
foto's voor de catalogus. Herman en
Marieke zien jaarlijks honderden films
waardoor de keuze voor favoriete film las
tig wordt. Sabeth heeft zich (onder zeer
veel meer) helemaal gestort op het produ
ceren van het bijna 100 pagina's omvatten
de boekje over Studio Nieuwe Gronden,
het produktiebedrijf waar het festival dit
jaar een retrospectief aan wijdt.
Herman vindt De Blinde Fotograaf van
Adriaan Ditvoorst de beste film. Voor
Marieke blijft Theo en Thea en de Ont
maskering van het Tenenkaasimperium
de grote favoriet, want tegen Theo en Thea
kan niemand op. Sabeth was erg onder de
indruk van Lang Leve de Koningin en wil
nu ook zo'n schaakbord. Esther nomineert
Het Zakmes, vast vanwege dat schattige,
kleine, onschuldige joch.
Esther de Bruijn
Angelique de Beer,
Gerwin Tamsma,
Dana Linssen (niet op de foto)
Catalogus
Vier personen, met hier en daar een helpen
de hand van één van de andere festivalme
dewerkers, maken in luttele weken een boek
van bijna 200 pagina's waarin alle films en
programmaonderdelen beschreven worden.
En als je onze nieuwste Groningse aanwinst
Gerwin vraagt in een stukje iets over hun
werkzaamheden te vertellen, dan ligt er de
volgende dag gewoon een kant en klare
tekst.
Waarschijnlijk is schrijven hun hobby, hoe
kan je anders zo'n klus klaren. Esther
schreef vorig jaar zelf ook stukjes, zag ver
volgens hoe leuk plakken en knippen met
een Apple is en is gelijk maar in dienst
gegaan bij onze vormgeefster Mireille
Geijssen. En dit jaar komt ze als een vol
leerd grafie designer in haar eentje met die
wonderlijke machine de hele catalogus lay-
outen. Het kan verkerenDana heeft trou
wens tijdens het festival de taak onze zeer
gewaarde gast Jan de Hartog helemaal in de
watten te leggen.
De vraag om een bijdrage voor een bedrijfs
reportage kon wat betreft de redactie van de
catalogus nauwelijks op een minder gelegen
moment komen. Wat de Engelsen een dooie
lijn noemen, is uiteraard veranderd in een
kloof van Grand Canyon-achtige proporties.
Maar alles onder controle natuurlijk.
Heel kort dus. Angelique de Beer beschrijft
sinds een drietal jaren de jaaroverzicht-films
voor de catalogus, de kersverse Skrien-
redactrice Dana Linssen nam de studenten-
films en bijzondere programma's voor haar
rekening, Esther de Bruijn is verantwoor
delijk voor de opmaak, en Gerwin Tamsma
stond erbij en keek ernaar.
Favoriete Nederlandse film:
Angelique de Beer: ('zeg maar') Abel (mooi
gestileerd en goede grappen)
Dana Linssen: De nieuwe moeder (lees de
Skrien in september!)
Esther de Bruijn: Spoorloos (spannend en
bijzonder verhaal, sfeer, Johanna...)
Gerwin Tamsma: Het is een schone dag
geweest (vorm en onderwerp)