gewonnen prijzen. Een huwelijk, een
schandaal... De betacammen met frag
menten en interviews worden rondge
stuurd of even afgegeven op de redac
ties van de diverse TV stations. Is er
een actie te doen? Zijn er boeken,
soundtracks, caps, T-shirts of een ande
re premium? En hoe staat het met "joint
promotion" mogelijkheden?
Joint promotion?! Samen met een
bedrijf, buiten de filmindustrie, wordt
dan getracht een gezamenlijke campag
ne op te zetten waarbij 1 1 resulteert
in een meervoud van de optelsom. Op
deze manier kan extra budget ingezet
worden met als doel natuurlijk extra
veel bezoekers voor de betreffende film
en ook verhoogde verkoopcijfers van
dat specifieke produkt. Een vereiste is
natuurlijk de beschikking over een
geschikte film met een behoorlijk grote
release, een duidelijke doelgroep en
interessante "insteek" mogelijkheden
voor derden. Het spreekt voor zich dat
in zo'n geval de kopie in een vroegtijdig
stadium voorhanden moet zijn en er
ook duidelijkheid moet zijn over de te
verwachte première-datum.
'JfJÜÜM
eerste draaidagen vastgesteld zijn, is
vaak al heel vee! energie in de film
geïnvesteerd. Met veel moeite is het
budget bij elkaar geschraapt en kan het
idee uiteindelijk tot speelfilm uitgewerkt
worden. En dan die publiciteit... ledere
filmmaker weet dat publiciteit onont
beerlijk is. Tegelijkertijd kan een film
mede door de kritiek van journalisten,
een minder gelukt affiche, een slechte
trailer, of een onderwerp dat niet aan
spreekt, in de kiem gesmoord worden
en daardoor kansloos in het bereiken
van het beoogde publiek. Terecht zijn
de filmmakers er per definitie van over
tuigd dat ze een bijzondere film maken.
En hoe hard kan het aankomen als
ondanks of misschien wel dankzij een
enorme hoeveelheid publiciteit het
publiek toch niet "en masse" naar de
bioscoop stroomt. Maar hoe schitterend
en spannend is het ook weer als de
film, soms ook na een aarzelende start,
toch in de smaak valt.
Bij de publiciteit voor een Nederlandse
speelfilm wordt vaak van tevoren goed
doorgesproken hoe we met zijn allen te
werk zullen gaan. Wie is de doelgroep
Van achter naar voren: Monique van Schendelen, Pauline Verhoeven en Anne Moreu.
DOELGERICHT
Een apart verhaal vormt de publiciteit
voor een Nederlandse speelfilm. Extra
leuk, maar ook extra moeilijk. Want
voordat de producent en de regisseur
daadwerkelijk kunnen aanvangen en de
en hoe trachten we deze te bereiken. Is
"setbezoek" mogelijk of wil de regis
seur het liefst in alle rust en stilte zijn
film maken. Als publiciteitsburo ben je
een behendige, enthousiaste, creatieve,
duizendpoot laverend tussen de filmma
kers en acteurs enerzijds en de media
anderzijds, met ieder hun eigen belan
gen en gevoeligheden. Veel publiciteit,
ja zeker, maar vooral doelgerichte publi
citeit.
TOPSPORT
De publicitaire aanpak van films als
"Flodder", "Lang Leve de Koningin",
"Blind Date", "Naar de Klote!" of "De
Kersenpluk" bijvoorbeeld, is verschil
lend vanwege het onderwerp, de doel
groep, de regisseur, de acteurs en de
budgettaire mogelijkheden. De geringe
tijdspanne die vaak tussen het "gereed
product" en de première-datum ligt, is
iedere keer weer kenmerkend. Een
Nederlandse speelfilm gaat vaak in een
vakantie-periode in première en vanwe
ge organisatorische en of budgettaire
redenen loopt het productieschema
bijna altijd uit. Veel kunst en vliegwerk
is dan nodig om het reclamemateriaal
zoals trailers, posters en vitrinefoto's,
die als laatste ontwikkeld worden, op rf»J|
tijd in de bioscopen te krijgen. Laat ^^1
staan om de juiste en goede artikelen
en interviews in de bladen met een lan
gere deadline geplaatst te zien, de radio
(babbel) programma's alle
maal te enthousiasmeren, de
publiciteit bij de TV te sturen
en te coördineren, met ac
teurs eventueel een "rondje
langs de bioscopen" te ma
ken en als klap op de vuurpijl
een feestelijke première in
Tuschinski of waar dan ook...
Kortom in de weken vooraf
gaand aan de première-datum
ligt het tempo hoog en tolt
de adrenaline zoals bij een
topsporter. Want topsport is
het.
Pagina's vol zou ik kunnen
schrijven over dit vak, dat
altijd maar doorgaat. Bij ieder
nieuw radio- of TV program
ma worden de oren gespitst
en de redacteuren in de mai
linglist opgenomen, leder
nieuw tijdschrift wordt nage-
plozen en in kaart gebracht.
Een netwerk aan journalisten
met dezelfde liefde: Film.
journalisten die van redactie
veranderen, maar iedere keer
weer opduiken. Want eenmaal
besmet met het filmvirus,
betekent voorgoed "verloren". Die merk
waardige optelsom van beeld en geluid,
geprojecteerd op dat immense doek in
die donkere zaal die bioscoop heet,
zorgt toch iedere keer weer voor een
prachtervaring...
vervolg pag. 10