Roger Donaldson, Regisseur "Dantes Peak", brengt bezoek aan Nederland Eind maart bracht regisseur Roger Donaldson, maker van films als "Cocktail","Cadillac Man", "No Way Out" en "Species", een bezoek aan Nederland in het kader van zijn publiciteitsreis voor "Dante's Peak". Holland Film Nieuws trof de Amerikaanse regisseur op een hotelkamer in Amsterdam en legde hem enkele vragen voor. De hele dag met de pers gepraat. Wat vindt u van de pers in het algemeen? Het heeft zijn goede en slechte kanten. Als de journalisten die ik gesproken heb representatief zijn voor de pers in het algemeen, dan vermoed ik dat het niveau vrij hoog is. Er werden interes sante vragen gesteld over filmmaken en niet van die "Waarom heb je Pierce Brosnan gecast?" -vragen. Ik had de indruk dat degenen die ik gesproken heb ook behoorlijk trots waren op het succes van mensen als Verhoeven en Jan de Bont en ook niet vijandig waren ten opzichte van het Amerikaanse filmmaken. Als u een lezing moet geven voor Nederlandse filmmakers over filmma ken in het algemeen, wat zou u ze dan vertellen? Ik zou het hebben over waarom ze hier in Nederland juist films willen maken. Ze hebben in ieder geval een eigen taal en een cultuur die het waard is om te koesteren. Maar het is wel iets dat zich moeilijk laat exporteren. Als je een film maakt die iets universeels heeft, zoals een liefdesverhaal, dan kun je overal heen, maar als het iets is met een typisch Nederlandse achtergrond, zoals bijvoorbeeld Nederlandse politiek, dan is dat moeilijker te verkopen. Amerikanen slagen er al sinds jaar en dag in om hele internationale films te maken, met internationale thema's. Hoe komt dat? Het grote voordeel van Amerika is gewoon dat je een bevolking hebt van 240 miljoen mensen, dat zijn er be hoorlijk veel. Er zijn films die in Amerika gemaakt kunnen worden voor een hele kleine markt, en er zijn films die gemaakt worden voor de hele wereld; films gemaakt door mensen zoals ik en Paul Verhoeven en Jan de Bont. Grote, ambitieuze films met uni versele verhalen die voor de hele wereld worden gemaakt. Worden die films echt voor de wereld gemaakt of zijn het films voor het Amerikaanse publiek die thema's bevatten zodat ze ook internationaal aanspreken? Nee, ze worden echt voor de interna tionale markt gemaakt. Die films, zoals "Dante's Peak" moeten echt overal sla gen, anders werken ze niet, anders kunnen ze niet winstgevend zijn. In Amerika alleen kun je met deze films niet genoeg geld verdienen. Laten we het nu hebben over "Dante's Peak". De film komt uit nadat films als "Twister" en "Daylight" het rampen genre weer volledig terug lijken te hebben gebracht. Is hier sprake van een hype? Natuurlijk zijn er overeenkomsten tus sen die films, maar ik was gewoon geïnteresseerd in het project omdat het onderwerp Vulkanisme me aansprak. Die interesse gaat terug tot mijn stu dententijd omdat ik het toen studeer de. Ik was daarnaast ook geïnteres seerd in het maken van een film waar de hele familie naar toe zou kunnen gaan. Elke andere film die ik heb gemaakt waren films voor volwasse nen, films als "No Way Out", "Cadillac Man" en "Species". Mijn kinderen klaagden al die tijd dat ik geen films maakte waar zij naar toe konden. Jullie wisten dat er tijdens het maken van "Dante's Peak" voorbereidingen werden getroffen voor het maken van die andere vulkanenfilm "Volcano"? Er zijn natuurlijk altijd andere films over hetzelfde onderwerp waar over gespro ken wordt. Maar het gebeurt regelmatig dat de ene film wél gemaakt wordt en de andere niet. In dit geval dachten we echt dat die film niet zou doorgaan. We waren twee maanden aan het draaien toen we hoorden dat zij met de produc tie begonnen. Op een gegeven moment is er met ze gesproken om "Dante's Peak" te co-financieren in ruil voor een stuk Vulkaan-actie dat zij dan niet meer hoefde te filmen. Maar zij zeiden dat ze met hun eigen plannen door zouden gaan. Zo is er een kleine oorlog ontstaan waar goede en slechte dingen uit zijn voortgekomen. Één van de goede din gen was dat de hele crew en de acteurs extra gemotiveerd werden om van "Dante's Peak" een hele goede film te maken; en... fuck them!Het slechte was dat ik nauwelijks aan slapen toe kwam, het was 24 uur per dag, 7 dagen per week werken. Ik wilde ook niet hard werken en dan nog moeten toegeven. Compromissen sluiten staat niet in mijn woordenboek en ik wilde me dan ook onder geen voorwaarden laten dicteren door datgene wat zij aan het doen waren. Wat zijn uw favoriete films en filmmakers? Het is een lange lijst: "My life as a dog", "A Fish Called Wanda", "Mad Max 2", "Fargo"... Allemaal relatief nieuwe films... Ik ben nog lang niet klaar...hahaha. Maar terug in de tijd? Dan denk ik, overal naar toe springend, aan films van Ingmar Bergman zoals "The Virgin Spring", Fellini-films zoals "Fellini: Roma", "The Good, The Bad And The Ugly", enkele Sam Peckinpah films zoals "The Wild Bunch" Als u er 1 uit moet kiezen voor het geval u op een onbewoond eiland belandt? De film die me het meeste is bijgeble ven is "My Life As A Dog", ik hou van die film, van dat gevoel voor humor. Welke van uw films bekijkt u met een goed gevoel? "Dante's Peak" is een film waar ik met een goed gevoel op terug kijk. Bij die film had ik een heel duidelijk plaatje in mijn hoofd van wat ik wilde. Ik was ook juist op zoek naar een groot pro ject met veel Special Effects. Na vijftien jaar in Hollywood te hebben doorge bracht was ik aangeland op het punt om het grootste wat Hollywood te bie den heeft te omarmen. Als ik kleine, intieme films wilde maken was ik wel in Nieuw Zeeland gebleven. Wat vindt u van de Star Wars revival? In zekere zin een beetje verontrustend, het is een beetje een probleem voor ons geweest. Ik denk dat mijn film nog beter zou zijn geopend als "Star Wars" er niet zou zijn geweest. We hadden de grootste opening ooit in februari, maar we weten dat "Star Wars" zeker nog het nodige van ons heeft afgesnoept.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 12