JOEL SCHUMACHER maakt zijn tweede
Batman-legende voor Warner Bros.:
'BATMAN ROBIN'
"IT'S TIME FORCINEMA EXPO!
TEL.: 020 - 653 3519 FAX: 020 - 653 3652.
SPECIALISTEN IN DE FILM, VIDEO, TV THEATER WERELD
IMPORT - EXPORT - TRANSIT - OPSLAG - DISTRIBUTIE - VERPAKKEN
ACTION FREIGHT B.V. ZANDSTEEN 44 2132 MR HOOFDDORP.
Joel Schumacher, die in 1993 met
'Falling Down' begon en daarna
'Batman Forever', 'The Client' en 'Time
to Kill' regisseerde, is nu bezig met
'BATMAN ROBIN'.
Hij heeft een ijzersterke staat van
dienst, waardoor hij werd gekozen
tot 'Director of the Year' tijdens de
ShoWest van dit jaar.
Ondanks alles blijft de man, die ooit de
costuums ontwierp voor Woody Allen's
'Sleeper' en 'Interiors', vriendelijk en
bescheiden.
Hij heeft niet de makkelijkste weg afge
legd in zijn strijd voor succes.
Toen hij vier was overleed zijn vader en
woonde hij alleen met zijn moeder in
de arme wijk Queens. Dankzij de steun
van vrienden en buren was deze omge
ving toch erg bemoedigend. Toen
bleek dat Joel aanleg had voor ontwer
pen, werd hij toegelaten tot de presti
gieuze 'Parsons School of Design' in
New York.
Aan het eind van de sixties ging zijn
talent bijna ten onder door een perio
de van zwaar drugsgebruik, maar
Schumacher kwam er weer helemaal
bovenop en richtte zijn blik op
Hollywood, vastberaden om regisseur
te worden.
In de volgende vijftien jaar klom hij op
van costuumontwerper tot screen-wri-
ter ('Car Wash', 'The Wiz') en uiteinde
lijk tot regisseur ('The incredible
Shrinking Woman', 'D.C.Cab').
Maar toen hij in 1985 zijn derde film
(de hit 'St.Elmo's Fire') had gemaakt,
begon hij pas op te vallen in Holly
wood.
Hij is nu 57 en nog steeds de enthou
siaste dromer uit Queens, wat wel
opvalt in een stad waar het 'in' is om
ongebreideld pessimistisch te doen.
"Ik voel me vaak als een voetballer. De
film is mijn voetbal. Ik sta op het veld,
waar ik tussen iedereen -studiobazen,
managers, agenten, publiciteits-men-
sen, critici, journalisten- heen en weer
ren en alleen maar probeer de bal in de
goal -bij het publiek- te krijgen. Soms
gaat dat heel lekker, maar soms is het
een uitputtingsslag."
Wamer's 'Batman Returns' was in 1992
een teleurstelling voor het publiek.
Hij opende groot, maar stortte gauw in.
Met 'Batman Forever' voelde Schu
macher dat hij met het nieuwe team de
kans kreeg het publiek weer op te por
ren door een plezierige Batman-film te
maken. "Maar niemand van ons had er
een idee van dat het zo'n succes zou
worden (184 miljoen dollar in de US),