'sufkutten' worden gezien. Al zijn ze het
rustpunt, de opvangplek en de vriende
lijkheid zelve: 'je wordt hier overladen
met kopjes koffie en gebak'.
Werken ze liever bij het Filmmuseum dan
bij - zeg - een ziekenhuis of school?
Jazeker, want: 'dit is het mooiste pandje
dat ik ken' (Henk), 'film is een leuker
product dan deurknoppen' (Stan), 'hier
heerst geen cultuur van stropdassen en
mantelpakjes' (Ria), 'bedrijven zijn trots
dat ze ons als klant hebben, wij vertellen
ze van alles over films - al weten we er
nog zo weinig van' (Wim). Wel 'videoot'
hij zelf.
Filmpassie hebben ze wel degelijk bij AZ:
Henk ('ik begin er in te komen, in film')
houdt van oude westerns, Stan van
melodrama's met een happy end, Khalid
van politieke films. Ria verheugt zich op
het weerzien met Hitchcock, Wim en
Purcy zijn sf-freaks (Purcy zag star wars
zo'n vijftig keer per deel) en Kees, ten
slotte, ziet graag films met de ingrediën
ten kostuums, Derde Wereld, romantiek,
lichte erotiek en lekkere jongenskontjes.
Wie zo'n film weet, mag bellen.
PROGRAMMERING
'gezegend met een vreemd soort
humor'
V.l.n.r.: Arthur Kleintjens, Olivia Buning, Frank
Roumen, Annemieke Hendriks, Flora Vallenduuk,
Arja Grandia en Margriet van Weelden
Helemaal bovenin het gebouw worden
de filmprogramma's in eigen huis uitge
werkt, dus al dat moois dat vertoond
wordt in de beide zaten in het
Vondelparkpaviljoen. Ook andere pu
blieksactiviteiten en voorstellingen met
Filmmuseum-materiaal die elders plaats
vinden, worden hier geproduceerd.
Rooie René is chef van de afdeling. De
'projectleiders' Flora, Arthur en Jan (vdB)
zijn verantwoordelijk voor de voorstellin
gen. Frenk ofwel Frank is uitvoerend pro
ducent in klassieke zin, belast met het
maken van NFM-films zoals de televisie
serie Cinéma perdu. Vertoningen van
films uit het NFM-archief in de hele
wereld worden door Arja geregeld, terwijl
Olivia de films binnenhaalt die we zelf
vertonen (voor het Hitchcock-retro kwa
men de meeste films bijvoorbeeld van
buiten, en een klein deel uit eigen
archief). Alle uitgaande teksten lopen via
Annemieke (eindredactie) en Jur (druk
werkbegeleiding).
Charles of Stefan neemt hier de hon
neurs waar van de muziekafdeling, waar
de research naar en uitvoering van
muziek bij de zwijgende films wordt
gedaan, in samenwerking met de (bios-
coop)pianisten Yvo, Frank en Wim (vT).
En dan is er Margriet, die het secretariaat
van de afdeling bemant.
De programma-afdeling betitelt zichzelf
als 'een raar zooitje, communicatief en
stressbestendig, flexibel en gezegend
met een vreemd soort humor'. En uiter
mate representatief, zoals de foto duide
lijk moge maken. Die eigenschappen zijn
alle nodig, zowel om met de rest van het
Filmmuseum om te gaan, als om met
kunstenaars en ander volk van buiten te
kunnen verkeren.
En wat is er zo leuk aan dit programme-
ringswerk? 'Kijk, voor het geld hoeven
we het niet te doen' (afdelingshumor).
Het product film is leuk, en minstens zo
leuk is de sociale kant van het werk: het
enthousiasme voor de filmprogramma's
overbrengen op anderen. De filmliefdes
op de afdeling zijn gevarieerd - op een
nagenoeg algemene liefde voor stille
films na omdat die meer levende kunst
zijn dan 'gewone films': van toverlan-
taarns en andere optica van vóór de
cinema, via documentaires en films die
nergens over gaan en waar niks in
gebeurt, tot Ruven en de kleine Neder
landse film. Oké, de minder politiek cor
recte antwoorden bevatten voorkeuren
voor zombies en allerlei soorten cult, van
RAWHIDE tOt PRUIMENBLOESEM.
DISTRIBUTIE
'dynamisch stelletje ongeregeld'
De erfenis van Huub Bals' Film Inter
national, een collectie zeer bijzondere
films, kwam een aantal jaren geleden
naar het Filmmuseum als International
Art Film (IAF) om hier samengevoegd te
worden met de NFM-films die uitgeleend
mogen worden (een klein deel van de
totale collectie, maar nog altijd zo'n
zevenhonderd titels). Hier werken: Rieks
(hoofd publieksactiviteiten), die als film-
aankoper begeleiding krijgt van Monica,
de bookers Marleen en Ferry, projectlei
der Chris, de met Programmering gedeel
de projectondersteuners Marike en Jan
P., stagiaire Anita, en banenpooler Marja.
'Wij distribueren exclusieve films voor
nieuwsgierige mensen', roept marketing
lady Lied, die ook bij de distributeurs op
de derde verdieping is gestationeerd.
Exclusieve films, daar valt nogal wat
onder: klassiekers die permanent te huur
zijn (Ruttmanns berlin, die sinfonie einer
grossstadt) of opnieuw uitgebracht wor
den (Hitchcocks north bij Northwest) en
natuurlijk nieuwe films. En daarbij is NFM
Distributie vooral op zoek naar nieuw
talent uit de niet-commerciële hoek, met
een speciaal oog voor landgenoten en
documentairemakers. Zo treffen we in de
'NFM-stal' Agresti, Bartas, d'Oliveira,
Ruven, Kerkhof en Crijns aan. En in
samenwerking met het Rotterdamse film
festival kwam onlangs de Tiger Release
van de grond, een label dat talenten als
Assayas en Takeshi uitbrengt.
V.l.n.r.: Jan Prent, Rieks Hadders, Chris Oosterom,
Lied Nolet, Ferry Rooymans, Marike Huizinga,
Marleen Labijt, Marja Vos en Monica Eckelkamp
De distributiepoot van het Filmmuseum
ziet zichzelf als een dynamisch cultureel
clubje, een stelletje ongeregeld dat bij-
eengeschraapt werd uit o.a. Rialto,
Desmet, het (Haagse) Paard (Chris), de
fotografie (Jan) en een heuse filmfamilie
(Monica), met een ex-PTT'er annex film-
verzamelaar aan het hoofd.
Anderen zien hen vaak als promotors
van moeilijke films, en dat is 'zeer onte- Xjfr
recht, behalve als het grote publiek dit
zegt' (Marleen). Ze vinden het leuk om
bij het Filmmuseum te horen, omdat
allerlei activiteiten elkaar hier versterken.
Bijvoorbeeld een Rohmer-retro in de
NFM-zalen met de uitbreng van de nieu
we Rohmer in Rialto, 't Hoogt,
Lantaren/Venster en/of Haags Filmhuis,
en de aanwezigheid van kennis over zo'n
regisseur bij collega's, in bibliotheek en
archief. 'En hier worden geen films zo
maar op de markt geflikkerd' (Chris).
Welke filmpassies leven er op de afde
ling? Dat loopt uiteen van 'Franse praat
films' tot Hitchcock ('eigenlijk de enige
regisseur die ik goed vind' - Ferry), de
eigen collectie Russen, poticiers en
'Hollandse meesters'.
CABINE
'eng vak voor eigenzinnige helden'
In de nieuwingebouwde verdieping van
het paviljoen, waarvoor vijfentwintig jaar
geleden het plafond van de bovenhal
werd verlaagd, bevindt zich het zenuw
centrum van de filmvertoning. In en rond
de cabine is het een va-et-vient van filin
blikken, operateurs en van projectieap-
paratuur die ontmanteld wordt of juist
geïnstalleerd.
V.l.n.r.: Martin Schrevelius, Hans van Noort, Ron
Salari, Ivo Hoek, Sjoerd Boersma en Anton
Bakker