I Ml3&7.-J
i/erro/g ran pog. 17
Hier heersen onder toezicht van filo
soof annex tropisch landbouwkundige
Sjoerd: Anton, Erwin, Marko, Ivo,
Hans, Marieke, Jan Ewout, Ron en
Martin (S). Ook zij hebben verrassende
achtergronden, van de (land)bouw tot
de klassieke talen. Maar hun werk gaat
ook veel verder dan dat in een gewo
ne bioscoop. Het vertonen van de
(kwetsbare) films op allerlei ongebrui
kelijke formaten is haast handwerk en
de technische inrichting van de zalen
moet bijna voortdurend aangepast
worden aan de vele speciale voorstel
lingen.
De operateurs hebben veelal hun eigen
voorkeuren: Ivo controleert graag films
'1 op de tafel, Martin is voortdurend met
schroevendraaier en hamer in de weer
(liefst bij openluchtvoorstellingen), ter
wijl Ron's biotoop het donker van de
cabine is. Sjoerd spreekt van zijn club
als een stelletje Einzelgangers, eigen
zinnige types: 'Mensen vinden vaak dat
wij een eng vak hebben, of ze vinden
ons heldhaftig. Dan hebben we een
raadselachtig brommetje uit het geluid
gehaald, of juist gecompliceerde verto
ningssituaties opgelost waar honderd
jaar oude beelden gekoppeld moeten
worden aan de nieuwste digitale
geluidstechnieken. Dat is het leuke van
het werk hier, met al die aparte voor
stellingen is het één groot creatief
experiment om operateur te zijn.'
Martin beaamt dat het hele vakgebied
eigenlijk ontstaan is uit prutsen.
De filmpassies lopen in de cabine niet
per definitie parallel met het vertoonde
in het Filmmuseum. Apocalyps now ('dat
mooie geluid, daar doe je het voor') en
satanstango worden genoemd naast
Godard en Eastwood, en er schijnen
zelfs operateurs op het NFM te werken
die niet speciaal van film houden.
PUBLIEKSSERVICE: BALIE EN ZALEN
'de probleemoplossers'
De balie is het communicatieknooppunt
van het Filmmuseum in het Vondelpark.
V.l.n.r.: David Sneek, Manneke Kloosterhuis,
Marit Nieuwenhuizen, luul van den Ende en
Mirjam Schaafsma
Hier worden bezoekers, koeriers, aller
hande relaties en ontelbare telefoontjes
met de meest vreemde vragen vriende
lijk doorverwezen naar de desbetreffen
de afdeling. Aan toeristen wordt uitge
legd dat het Filmmuseum geen perma
nente tentoonstelling heeft van oude
filmapparaten. De balie telt acht mede
werkers. David: 'Laatst belde iemand
die vroeg wat Humphrey, ergens in de
tweede akte van casablanca, tegen
Ingrid zei. Ik wist het toevallig.' En
Laurens pareerde onlangs de vraag om
het telefoonnummer van Willeke van
Ammelrooy te geven; de wens van een
fan die zich zorgen om haar maakte.
Marit, reeds acht jaar een vertrouwd
gezicht achter de toog, voelt zich soms
een sociaal werkster die ook raad geeft
inzake stukgelopen relaties, het door
staan van de hitte op de werkplek en
het uitzoeken van de meest geschikte
film voor iemand in een bepaalde stem
ming, luul benadrukt hoe uiteenlopend
het werk is: 'Overdag is voor het bedrijf
en de avond is voor het publiek'. En dat
vindt Hanneke (K.) juist zo boeiend.
Dan hebben we Caroline en Huub, die
tevens audiotechnicus is bij de theatra
le voorstellingen, en Belinda, die inmid
dels furore maakt in de filmjoumalis-
tiek. Bij deze gastvrouwen/mannen
lopen de filmpassies uiteen van vertigo
tot Andy Warhol en sprookjesfilms.
De zeven zaalwachten zijn bepaald
geen mensen die domweg kaartjes
scheuren. Hans (vdK): 'Je bent samen
met de operateur verantwoordelijk
voor de voorstelling.' Hij heeft al heel
wat paniek in zaal en cabine gesust.
Bastiaan doet er nog een schepje
bovenop: 'Na afloop zijn er vaak men
sen die meer willen weten over de film
die ze net gezien hebben. Omdat een
zaalwacht gemiddeld tussen de twee
en driehonderd films per jaar ziet, heeft
hij een gedegen parate kennis.' Geen
wonder dat de vraag naar hun filmpas
sies een bont en overdadig geroep aan
namen oplevert: zeg maar de 'wereld
cinema'. Madeleine, die ook bij Alfa
werkt, constateert een wereld van ver
schil tussen de gewone bioscoop en
het Filmmuseum: 'Hier voel ik me echt
een vertegenwoordiger van het bedrijf,
daar zien ze me niet eens staan.' Cees,
Nienke, David (tevens balie) en Lotte
huiveren alleen al bij de gedachte.
De 'balinezen' en de
zaalwachten worden
door coördinator Mir
jam met weinig moeite
in het gareel gehouden.
Haar filmliefde zit in de
animatie: met name Tex
Avery. In de zalen van
het paviljoen vinden
niet alleen openbare
activiteiten plaats. Nicolien verhuurt de
zalen overdag aan particulieren en bedrij
ven die iets te vieren hebben - maar
alleen als er een verband met film te leg
gen is. Ze kent het archief heel goed en
kan desgewenst passende films aanbeve
len. Vooral de statige Franse zaal (met ter
ras) is zeer gewild. De catering wordt vaak
in samenwerking met Vertigo verzorgd.
Nicolien Witte
V.l.n.r.: Bastiaan Anink, Hans van der Kraan,
Madeleine Vos, David Sneek en de vertrekkende
Dylan de Jong
STUDIECENTRUM
Het Studiecentrum van het Filmmuseum
zit schuin tegenover het Paviljoen, met
de ingang aan de Vondelstraat.
Hier bevinden zich de bibliotheek, de
documentatie- en onderzoeksafdeling en
vele papieren collecties - al ligt de col
lectie foto's in Overveen.
BIBLIOTHEEK
'altijd paraat'
'Nee, we zijn niet dienstbaar zeg, we
gaan niet op de knieën!'
Bibliotheekcoördinator Nita en de haren
staan wel altijd paraat om bezoekers met
de lastigste of raarste vragen te helpen.
De bibliotheek is zowel openbaar als de
bedrijfsbibliotheek voor het Filmmuseum
- een vrij unieke situatie. Jasper doet het
knipselarchief, Marion is logistiek mede
werker (wel nodig, bij zo'n informatie
centrum!) en coördineert de balie, An-
toon is verantwoordelijk voor het publi
citeitsmateriaal en de scenario's die
geraadpleegd kunnen worden (en staat
derhalve met één been in het documen
tatiecentrum, afdeling papieren collec
ties), Stef werkt tijdelijk bij de catalogi
sering, Marijke beheert de tijdschriften
collectie, en Anke, Tessel en Ernie de
boekencollectie.
Helaas weten maar weinigen wat de
grootste filmbibliotheek van ons land
allemaal te bieden heeft. Dat ontdek je
meestal pas, als uit vele hoeken infor
matie aangesleept wordt die je nodig
had voor een onderwerp, maar waarvan
je niet eens wist dat bestond. De mede
werkers hebben allemaal wat met film
kunst, met historie en/of met kunst, en
dragen deze kennis met verve uit.