ASAK De pen door Heleen Rouw Marketing Manager PolyGram Filmed Entertainment Distribution foto: And ré Nientied Altijd leuk, een tripje naar het buitenland. Woensdag 17 sep tember was het weer zover. De internationale marketing mee ting van PolyGram Filmed Entertainment, zoals we die iede re drie maanden houden. Iedereen had gehoopt op een heer lijk subtropisch bezoek aan Madrid, maar het werd Londen. Ook niet verkeerd op zich, vooral als je nog wat loze uurtjes hebt om door de stad te slenteren. Mijn reisgenoot/collega Martin Ruttenberg (onze Belgische baas Mare Punt ging dit keer met de trein door de tunnel en Chris Brouwer kwam een dagje later) duikt dan meteen een of andere filmhebbedin- getjes-winkel in. Deze keer kwamen we bij het koninklijk paleis terecht waar nog steeds heel veel bloemen lagen en kaarten voor de 'Queen of Hearts'. Wij natuurlijk als echte ramptoeristen foto's nemen met ons voor de bloemenzee... Maar er is ook een tijd van werken, in dit geval vergaderen. Het is altijd weer leuk om je internationale collega's te zien en van gedachten te wisselen over het vak. Je kunt elkaar allerlei tips aan de hand doen. Het is een kleurrijk gezelschap van Managing Directors, Mar keting Managers en Sales Managers uit Engeland, Duitsland, de Benelux, Spanje, Frankrijk, Canada, Australië en sinds kort ook de VS. We krijgen op deze vergaderingen nieuwe films te zien en moeten per land aangeven welke Box Office we ermee denken te gaan halen en hoe onze marketingplannen er uit zien. Dan vliegen de verschillende valuta je om de oren, want het is zeker voor de grotere landen een stukje prestige om in eigen valuta te rekenen en niet de dollar als uitgangspunt te nemen. Lekker handig. Naast films krijgen we ook materialen (trailers, posters, tv spots etc), ontwik keld door de internationale marketing afdeling, te zien. Op en aanmerkingen van de verschillende landen zijn amuse ment op zich. Is de teasertrailer van "SpiceWorld, The Movie" door Engeland juichend ontvangen, vindt Duitsland (onder de bezielende leiding van 'good old' Haig Balian) het drie keer niets. Cultuurgebondenheid? Ik neem aan van wel. Opvallend is dat Spanje en de Benelux het wel vaak eens zijn. Zijn we toch een beetje warmbloedig of is Spanje 'koeler' dan je zou den ken? Naast nuttig is het vooral ook erg gezellig. Het sfeertje is heel informeel en de PolyGrammers zijn allemaal eigenzinni ge, leuke mensen waar het goed een borrel mee drinken is. Eenmaal terug in Hilversum snel aan de slag, de adrenaline moet stromen! Er moeten campagnes opgezet en uitgewerkt worden. Er loopt immers nooit maar één film tegelijk. Het zijn er al snel 24 per jaar. Voor grote en kleine releases probe ren we de beste campagnes op te zetten. Ik persoonlijk ver heug me zeer op de nieuwe Coen Brothers-film die we vol gend jaar uitbrengen: "The Big Lebowski". Daar kun je een hoop gekke dingen mee doen! Ik geeft de pen door aan: Willemien van Aalst van het IDFA. Gespecialiseerd in: Film aankondigings lichtbakken Decoraties in 3 D Billboards Film decoraties Restyling interieur en exterieur Bewegwijzering Etalages Danzigerkade 1 5 1 01 3 AP Amsterdam Tel: 020-6821876 Fax:020-6821873

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 17