m
vervolg van pag. 8
Om het team de echte sfeer te laten proe
ven, gingen Musker en Clements in de
zomer 1994 naar Griekenland en Turkije,
waar ze foto's en videobeelden maakten.
Thuis ontdekten ze details, die hen daar
niet waren opgevallen. Musker herinnert
zich bijvoorbeeld dat er werkelijk overal
geiten te zien waren. "In de film hebben
we dat een beetje gedoseerd", lacht hij.
Een heel bekende Britse tekenaar, Gerald
Scarfe, deed ook mee aan "Hercules".
Drie jaar lang stroomden zijn concepten
van Engeland naar Burbank. "Eigenlijk
was hij onze grafische ontwerper", zegt
Clements, "alhoewel Andy Gaskill onze
art-director was". Musker en Clements
zijn altijd bereid met diverse stijlen te
experimenteren. Hun medeproducer Alice
Dewey zegt: "Ze staan erom bekend dat
ze heel avontuurlijk met de technologie
omgaan en ze zijn uniek omdat ze schrij
ver en regisseur tegelijk zijn. Dit is hun
vierde film, dus ze hebben een enorme
ervaring, niet alleen met animatie, maar
ook met elkaar." De laatste jaren is de
winst op animatiefilms aan het dalen, dus
is er een flinke competitie tussen de
Hollywood-studios gaande wat betreft de
makers van animatiefilms. Voor Disney
was het van levensbelang om Musker en
Clements te houden. Toen animatie-top
man Jeffrey Katzenberg de Disney Studios
in 1994 verliet en samen met Steven
Spielberg en David Geffen DreamWorks
SKG oprichtte, stuurde Musker een memo
rond bij Disney en schreef aan zijn colle
gae "Well guys, I think everybody's
salary just went lip". Musker en Clements
praatten met DreamWorks en Warner,
maar vorig jaar besloten zij om een nieuw
exclusief contract met Disney te tekenen.
"Er waren veel geplande projecten die we
wilden doen en er zijn uitstekende men
sen hier", legt Musker uit. "De nieuwe
concurrentiestrijd is goed voor artiesten.
Toen wij "The Little Mermaid" maakten,
waren we blij dat Spielberg en Don Bluth
"An American Tail" hadden gedaan. We
zeiden tegen elkaar: wij moeten de zee
beter doen. We moeten hen overtreffen".
Het volgende project van Musker en
Clements wordt weer een uitdaging in
een totaal andere stijl: een science-fiction
tekenfilm getiteld "Treasure Planet". Het
is een futuristische versie van 'Treasure
Island', bewoond door robots en cyborgs.
De release staat gepland voor het jaar
2000 of 2001.
Artikel: joseph McBride
Bewerkt door:
Anne Marie van Vollenhoven