Fibrocit, daar zitten ze van te kijken
it!^:
M
CJrf het nu een bioscoopstoel,
een theaterstoel, een congresstoel
of collegezaalstoel moet zijn,
at meer dan 60 jaar
is zitten ons vak.
contract fumishing seating
vervolg van pag. 23
Stel dat een filmtijdschrift in Nederland in
bladvorm gratis beschikbaar zou zijn via
alle bioscopen, filmhuizen, videotheken
en aanbieders van Betaal TV in Neder
land. Denk aan een blad dat met een
beperkt aantal pagina's aandacht be
steed aan zowel de commerciële als de
zogeheten artistieke films die in de bios
copen en arthouses of videotheken te
zien of verkrijgbaar zijn of eraan zitten te
komen. Zet daarnaast een magazine
neer, bedoeld voor de losse verkoop en
voor abonnees, dat veel meer te bieden
heeft dan het blad dat gratis wordt ver
spreid. Dat moeten niet twee aparte tijd
schriften worden, maar één blad dat op
twee manieren wordt uitgegeven. Anders
gezegd: het filmblad als een onderdeel
van het filmmagazine.
Geef als filmbedrijf aan de uitgever de
garantie dat het blad voor een bepaalde
periode gratis zal worden verstrekt aan
alle bezoekers en creëer daarmee een
fors bereik voor adverteerders. Zorg er
als uitgever voor dat het filmmagazine
breed wordt neergezet in de losse ver
koop, maar zorg er bovenal voor dat de
abonnementenmarkt zich goed kan ont
wikkelen. Doe dat door abonnees meer
waarde te bieden. Het magazine moet
niet alleen inhoudelijk meer informatie
bevatten, maar moet de vaste groep
lezers voordelen opleveren, bijvoorbeeld
in de vorm van korting op bioscoopbe
zoek en korting op soundtracks, boeken
en posters. Hoe kun je de adverteerders
en abonnementenmarkt bovendien beter
koppelen dan adverteerders de mogelijk
heid tot korting op het advertentietarief
aan te bieden in ruil voor korting op arti
kelen te koop voor abonnees?
Het aardige van spontane ideeën is dat
ze zomaar ontstaan en zich niet gefor
ceerd laten bedenken. Laten we eerlijk
wezen, het is natuurlijk een illusie om te
denken dat er door dit artikel over enke
le maanden (nog) een filmmagazine op
de markt zal zijn dat een oplossing heeft
voor alle problemen waar alle andere
filmbladen ooit mee te maken hebben
gehad. Wie zegt er overigens dat er een
nieuw magazine voor moet worden ont
wikkeld? Wie zegt er dat één van de hui
dige bladen het idee niet zou kunnen
"inpikken" en er haar voordeel mee kun
nen doen? Misschien is het gepresen
teerde idee niet eens uitvoerbaar.
Misschien wordt het, door wie dan ook,
niet eens herkend als een idee. Maar dan
hebben we de lezers van Holland Film
Nieuws in ieder geval 2,5 pagina lang
beziggehouden. Dat is toch ook wel wat
waard, niet?
Jeroen Huijsdens
"Filmcommercials"
Dat commercials in de bioscoop veel
mooier, imposanter en boeiender worden
ervaren dan in andere media, moge dui
delijk zijn. Het enorme doek, de donkere
zaal, de zachte stoelen en het overweldi
gende geluid zorgen ervoor dat commer
cials, zelfs na meerdere malen vertoond
te zijn, de moeite waard zijn om naar te
kijken. En dit moet uiteraard zo blijven.
RMB Nederland Bioscoopreclame (voor
heen Cloeck en Moedigh) stopt daarom
nogal wat energie in het verkrijgen van
cinematografische reclamehoogstandjes,
oftewel filmcommercials. Voorbeelden
van dergelijke filmpjes zijn de Shell-com-
mercials, de commercial van Bacardi, vanl
Replay en van Eurofru. Stuk voor stuk
korte speelfilms met een bijzonder ver
haal en een filmische sfeer. Het zeer spe
ciale aan de laatste commercial van Shell
is bijvoorbeeld dat er gebruik gemaakt isi
van een echte Ferrari Formule I bolide
(waarvan er slechts 4 op de wereld zijn!),
dat bij de opnamen het enorme vliegtuig
ook in werkelijkheid slechts 3 meter
boven de Ferrari vloog en dat deze
mega-productie onder Nederlandse regie
plaatsvond. De commercial van Eurofru,
The Apple, is geschoten als een film: een
groot deel van het bioscooppubliek
dacht zelfs dat het hier ging om een trail
er van een nieuw Robin Hood-avontuur.
Behalve van de hoofdfilm, kan de bios
coopbezoeker dus ook lekker genieten
van het voorprogramma.
HOSPITAALWEG 1B, B-8510 KORTRUK-MARKE,
TEL. (056)22 56 99 FAX (0W)22 77 92
VOOR NEDERLAND; HANK JURRISSEN, BOLESTEIN 650,
1081 EL AMSTERDAM. Tel. (020) 646 33 97 Fax (020) 646 53 80