FM \r. samenwerkingsvorm die de bedrijfstak gevonden heeft binnen de Federatie. Het is zo belangrijk dat op geschikte momen ten individuele belangen ondergeschikt kunnen worden gemaakt aan de gehele bedrijfstak. De opbrengsten daarvan zijn nu al duidelijk te zien in de groei van de bezoekersaantallen. Het zal voor ieder een binnen de branche in de toekomst heel belangrijk zijn aan die samenwer king actief vorm te blijven geven. In mijn korte tijd bij NFC merk ik nu al bij exter ne partijen dat zij de branche daardoor als een meer dan volwaardige zakelijke gesprekspartner zien. NFC Marketing heeft als belangrijke doel stelling de krachten te bundelen om een eenduidig marketing- en communicatie beleid te creëren waardoor op de lange termijn het aantal bioscoopbezoekers wordt verhoogd en uitgebreid. Wat kan volgens jou hiertoe bijdragen en hoe kan dit worden bereikt? Naar mijn inzicht is in een samenwerking, zoals die binnen de NFC wordt vorm gegeven, van het allergrootste belang steeds de individuele belangen van de deelnemende partijen te erkennen. Natuurlijk is er een bijzonder groot geza menlijk belang, maar afdwingen kun je niet. Herken dus je kracht als collectief maar onderken ook je zwaktes. Exploiteer die sterktes, tot in het onein dige, en tracht je zwaktes te ontzien. Het filmproduct is perfect, er wordt veel geïnvesteerd om het bioscoopproduct steeds perfecter te maken. Mooie ont wikkelingen om de toegankelijkheid van de bioscoop te vergroten liggen voor het grijpen op de elektronische snelweg. Die 20 miljoen moeten we zeker kunnen halen! Heb je concrete ideeën in gedachten? Ik denk in kansen. Het Internet is daarvan een perfect voorbeeld. Ik zie Internet niet primair als een medium waar mensen hele avonden bij doorbrengen waardoor ze het bioscoopbezoek laten voor wat het is. Juist het Internet kan een enorme kans zijn voor de bioscoop. De site waarop info wordt verstrekt en waar men ook kan reserveren, wordt momenteel ïooox per dag bezocht! Die site draait pas 9 maanden. Denk even aan de moge lijkheden die echt onder handbereik zijn, van elektronisch betalen. Dan realiseer je je dat diezelfde surfers behalve hun reservering ook direct hun betaling zou den kunnen verrichten! In de plannen van NFC Marketing zal een actiever sponsorbeleid gevoerd worden. Op welke manier gaan we dit merken? Inderdaad een bijzonder belangrijk item voor 1998 en de komende jaren. Zo belangrijk dat ik even de tijd wil hebben om daarover de komende weken intensief met het bestuur verder te spreken. Graag wil ik dus in een komend nummer hierop terugkomen met concrete plannen. Wat kan NFC Marketing dan betekenen voor het bedrijfsleven? Wat zo bijzonder is, ik zei dat al eerder, is dat NFC Marketing een club is waarin een bedrijfstak niet alleen horizontaal maar ook verticaal georganiseerd is. Dat is een heel belangrijk punt in de waarde die je als gesprekspartner krijgt toebedeeld. Het bioscoopproduct is interessant. Dat is al ruimschoots bewezen in de afgelopen jaren bijvoorbeeld met de grote interesse voor de 2-voor-i acties. Etos, Albert Heijn, Shell en de Postbank zijn toch geen klei ne partijen in de markt. Maar acties hoe ven zich helemaal niet altijd op dat grote landelijke toneel af te spelen. Ik kan mij goed voorstellen dat er regionaal of in de toekomst zelfs lokaal, mooie dingen kun nen worden gedaan met sponsors die geen landelijke dekking hebben. Ik reali seer mij dat daarvoor nog heel wat water door de Amstel zal moeten stromen, maar onmogelijk is het niet. Overigens moet je wel altijd goed in de gaten blijven hou den dat je voor en door de aangesloten verenigingen je activiteiten kunt uitvoe ren, dus dat je je hand in die zin in de markt nooit mag overspelen. Nooit meer beloven dan je kunt waarmaken. Daar voor is het beslist nodig dat je een gron dig gevoel hebt voor ieders belang en dat je daarmee ook rekening houdt. Zie je verschillen tussen de marketingac tiviteiten van de stichting NFC Marketing en de marketingactiviteiten van bijv. het bedrijfsleven? Nee. Een dienst is een dienst en marke ting is marketing. De verschillen, zo ze er al zijn, liggen vooral op het vlak van de gevoelswaarde voor de consument en de in die consument geïnteresseerde bios coopexploitant, filmdistributeur of poten tiële sponsor. Die gevoelswaarde kun je kapitaliseren. De marketingtechnieken daarvoor zijn in principe universeel, kun je dus algemeen toepassen. In dat kader wil ik nog wel kwijt dat marketing in mijn ogen voor 5% bestaat uit creativiteit en voor 95% uit heel hard werken. De cre atieve vonk is belangrijk, maar het harde regel- en organisatiewerk is bepalend voor het succes van je ideeën. Wat is de laatste film die je gezien hebt? Welke film heeft de meeste indruk op je gemaakt? De laatste was "Hercules". Prachtig en komisch! Over het algemeen kijk ik graag naar films met actie en spanning. Hoewel ik ook enorm kan genieten van andere genres. "Seven Years in Tibet" en "The Full Monty" staan nog op mijn lijst je. De meeste indruk heeft "Karakter" op mij gemaakt. Zo ontzettend on-Neder lands in zijn regie, fotografie en acteer prestaties. Overigens kan ik mij nog her inneren dat "Jesus Christ Superstar" de enige film was waarbij ik het ooit heb meegemaakt dat het publiek bleef zitten tot de volledige titelrol voorbij was. Misschien imponeerde mij dat feit nog wel meer dan de film, maar een speciaal plaatsje in mijn kast heeft hij wel. Beste acteur en actrice en waarom? Bij de acteurs kan ik toch niet om Anthony Hopkins heen. Eigenlijk vanaf het moment dat ik hem zag acteren in een thriller uit 1978 waarin hij de rol van een gefrustreerde buikspreker speelde, "Magie" met Ann Margret en Burgess Meredith. Op de tweede plaats staat Peter O'Toole. Ik kan mij nog de (TV) film "Svengali" herinneren waarin hij samen met een toen nog heel jonge Jodie Foster speelde. Ik denk dat ik dus wat heb met Engelse acteurs. Van Jan Decleir was ik ook zeer onder de indruk in "Karakter". Actrices? Jodie Foster, zonder enige twij fel. Ik moet haar in "Contact" nog zien, maar wat die vrouw al gedaan en gepresteerd heeft, grenst aan het onge lofelijke. Op haar 14e al een Oscarnomi natie voor "Taxidriver" en, als enige ooit, 2 Oscars voor haar dertigste. En passant is ze ook nog summa cum laude afge studeerd Engelse Literatuur aan Yale. Kun je iets verrassends onthullends over jezelf vertellen? Wat voor de een verrassend is, is dat voor de ander allang niet meer. Dus deze vraag laat ik aan mij voorbij gaan. Ik mocht dat toch met een vraag doen? Hoe besteed je je vrije tijd? Ik rijd elke dag ik mijn 25 jaar oude MG. Elk moment dat ik daarin rijd voel ik mij al vrij. Verder zeil ik veel en graag, maar uitsluitend op zee. Dat doe ik al zo'n 15 jaar. Ik heb gevaren op de Noordzee, de Oostzee en de Middellandse Zee en ik heb die ene grote tocht nog altijd op mijn programma staan. Het is de bedoeling dat ik over 2 jaar vanuit de Verenigde Staten oversteek naar Europa. Als ik dat niet rond krijg zeil ik van hier uit naar Griekenland. Dat gaat zeker lukken. Ver der probeer ik nog wat piano te spelen. Interview: Kyra Heitlager

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 11