Bed rijfsportret: RMB Nederland B.V. 2 m O 3 ui Ruim 75 jaar geleden verkocht Cloeck en Moedigh voor het eerst reclamese conden op het witte doek. Het ging toen nog alleen om diareclame voor de lokale- en regionale detailhandel. Een paar jaar later begon het bedrijf zich ook toe te leggen op de verkoop van mediaruimte voor reclamefilms - ofwel commercials - in de bioscopen. Inmiddels verzorgt Cine-View Adverti- sing de verkoop van diareclame en heeft RMB Nederland een handlings- overeenkomst afgesloten voor de com mercialactiviteiten van Cloeck en Moe digh. RMB Nederland is onderdeel van RMB International, waarvan het hoofd kantoor in Brussel is gevestigd. De internationale organisatie komt voort uit het Belgische RMB (Régie Media Beige), dat op oktober 1985 is opge richt en verantwoordelijk is voor de commerciële exploitatie van meer dan 20 radio- en televisiezenders en alle bioscoopzalen in België. Sinds 1991 is RMB zich via RMB International op internationaal vlak gaan ontwikkelen. RMB International staat vandaag de dag voor bioscoopreclame in Neder land, België, Finland, Portugal, Zwitser land en Spanje. Met meer dan 1.600 bioscoopzalen vormt RMB International Europa's grootste verkooporganisatie voor bioscoopreclame. De filialen van RMB International zijn: RMB België Kino Media o.y. RMB Portugal s.a. CineCom Media a.g. RMB Cine Espana s.a. RMB Nederland B.V. Brussel Helsinki Lissabon Zürich Madrid Amsterdam Het was voor de medewerkers van de Amsterdamse organisatie wel even slik ken toen zij hoorden dat "Cloeck en Moedigh" als naam voor de verkoopor ganisatie zou verdwijnen. Iedereen was immers opgegroeid met het paardje in de bioscopen. Het voordeel van de internationale samenwerking op bios coopreclamegebied heeft echter alles weer goed gemaakt. Door de nauwe aansluiting bij RMB International is er namelijk veel kennis bijgekomen, die juist op dit moment hard nodig is. De reclamewereld wordt moeilijker te voor spellen: er komen steeds meer moge lijkheden voor adverteerders om hun reclamegulden uit te geven, dus wordt het lastiger om ze duidelijk te maken dat ze voor bioscoopreclame moeten kiezen...het liefst nog met een lange, speciaal voor de bioscoop gemaakte, filmachtige commercial. Een andere ontwikkeling is dat de verschillende mediumtypen, zoals televisie en print (o.a. dagbladen en tijdschriften) flexi beler worden. De aanleveringstermijn voor het reclamemateriaal wordt bij voorbeeld korter. Daarnaast is het bij voorbeeld bij televisie al de dag na ver toning bekend hoeveel mensen er naar een bepaald commercialblok hebben gekeken. Deze flexibele instelling ver wacht een adverteerder ook van bios coopreclame, hoewel het tot op heden niet mogelijk is daags na vertoning cij fers te leveren. De 14 medewerkers van RMB Nederland moeten er dan ook alles aan doen om ervoor te zorgen dat enerzijds de adverteerders enthousiast zijn en hun geld in de bioscopen blij ven steken en dat anderzijds de direc tie, bedrijfsleiding en operateurs van bioscoopondernemingen tevreden zijn en meewerken aan een goede verto ningskwaliteit van de commercials. De afdeling Distributie bij RMB Nederland bestaat uit vijf parttime medewerkers, die elke week weer de commercialkopieën (soms wel 6.000) handmatig checken, stroken, in- en uitpakken. Daarnaast regelt de afdeling alles rondom de kwa liteitscontroles die in het land gehou den worden. Hoewel het niet te zien is aan de pakketten, zijn de medewerkers op deze afdeling zeer artistiek onder legd. Als ze niet met de verzending van kopieën bezig zijn, werpen zij zich op hun professionele passies. De markan te groep distributiemedewerkers wordt geleid door Ruth Simpson: niet altijd even makkelijk, streng maar rechtvaar dig en met een ontzettend groot hart voor de zaak. Ruth begon haar carrière als regisseuse van de serie Pipo de Clown. Vervolgens vertrok ze voor 26 jaar naar Frankrijk waar ze van alles heeft gedaan: van huizen verkopen tot het inrichten van een tentoonstelling over de zijde-industrie. Ruth werkt inmiddels vijf jaar bij RMB Nederland en is bijvoorbeeld de initiatiefneemster voor meer bezoeken aan operateurs en voor de operateursbijeenkomsten die vorig jaar zijn gehouden. De beste films die Ruth ooit gezien heeft zijn Bashu, De Tien Geboden van Kieslovsky, Torch Song Trilogy en Utz. Beste actrices vindt zij Simone Signoret en Anne Bancroft. Naast Ruth is er Stanley Brian Manberg. Brian, zoals wij hem noemen, Afdeling Distributie: v.l.n.r.: René Stapel, Ruth Simpson, Brian Manberg, Peter Valckx, Elli Brethouwer vervolg op pag. 24

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 22