Concurrenten? Citaat Coverinfo DEEP IMPACT Inhoudsopgave Bioscooptechniek 24 uur telefonische service mlfraf; f T%T% f Sony Dynamic J UUJ Diqital Sound, Voor uw theater de totale in één hand raadgeving verkoop planning service DOLBY STEREO DIGITAL tel. 0049-211 37 30 47, fax 0049-211 38 17 34 De eerste paar weken van '98 laten zien dat de groei van het bioscoopbezoek onvermin derd doorzet. Het heeft er alles van weg dat het publiek inderdaad in de gaten heeft dat de bioscoop film op een totaal andere wijze laat zien. Om het onderscheidende karakter nog eens te benadrukken organiseert NFC Marketing ook de Verkiezing van de Beste Bioscoopfilms 1997. Interessant is de vraag of het groeiende bioscoopbezoek nu ten koste gaat van het aantal uren dat de Nederlander voor de buis doorbrengt, kijkend naar film via gewone TV uit zendingen of met behulp van een videorecorder. Of gaat het ten koste van hele andere vormen van vrijetijdsbesteding zoals sporten, cafébezoek of computergebruik? Ik heb de cijfers hier niet paraat dus het antwoord kan ik nu niet geven, maar daar gaat het nu ook niet om. De vraag die ik mijzelf stel is welke vormen van vrijetijdsbesteding nu eigenlijk concurrerend zijn met bioscoopbezoek, én vooral, in welke rangorde. Ook daar kan ik nu geen antwoord op geven. Wat dat betreft is dit wel een beetje een teleurstellend voor woord. Toch zal het niet zo heel erg lang meer duren of er zal in ieder geval meer duide lijkheid ontstaan over de relatie tussen bioscoopbezoek en videogebruik. NFC Onderzoek is namelijk in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en de Nederlandse Vereniging van Filmverhuurders (NVT) bezig met een onderzoek naar die relatie. Ook de NVPI wordt daarbij betrokken. Door middel van een breed consumenten onderzoek zal getracht worden te achterhalen of het al dan niet eerder op video verschij nen van een speelfilm gevolgen heeft voor het bioscoopbezoek. De uitkomsten van het onderzoek zullen zeker van invloed zijn op de besprekingen die al gaande zijn over aan passing van het huidige windowreglement van de NFC waar ook de NVPI zich in moet kun nen herkennen. Hopelijk kan het onderzoek ertoe bijdragen dat we meer inzicht krijgen in deze materie zodat we eens beargumenteerd antwoord kunnen geven op de vraag: "strij den bioscoop en video samen om de aandacht van de consument of bestrijden ze elkaar?" Jeroen Huijsdens "Er heeft tussen de NVPI en de NFC, voorheen de Bioscoopbond, altijd een soort haat-liefde verhouding bestaan. Had te maken met een verschil in stijl. Maar film en video zijn tot elkaar ver oordeeld, hoe je het ook wendt of keert." Voorzitter NVPI Video Rob Jongmans in Muziek Beeld, 9 januari 1998. Regie: Mimi Leder, Productie: Richard Zannuck David Brown, Acteurs: Robert Duvall, Tea Leoni, Elijah Wood, Vanessa Redgrave, Morgan Freeman, Distributie: UIP (voor Dreamworks/Paramount, Nederlandse Release: 20 mei 1998 DEEP IMPACT is een eigentijdse actie-thriller die drie mensen volgt tijdens de chaos die ontstaat wanneer een groep wetenschappers ontdekt dat een komeet op een vernietigende botsing met de aarde afkoerst. Dit brengt een indrukwekkende internationale race tegen de klok teweeg door regeringen, wetenschappers en gewone burgers om het menselijk ras te behoeden voor de tota le ondergang. Personalia 4 NFC Marketing 4 NVB: CAO akkoord bereikt 6 Golden Globes 1998 8 Bioscoop in beeld: Movie Palace in Zoetermeer 9 Luud Berings, 10 een nadere kennismaking met de Marketing Manager van NFC Marketing In productie: 12 "Kleine Teun" van A. van Warmerdam Box Office: 12 "Amistad", Debbie Allen's schip komt eindelijk aan NFC Onderzoek 14 Nieuwsjaarsreceptie NFC 16 De Pen door Lidy klein Gunnewick 18 van Cinemariënburg uit Nijmegen BelBios 19 Bedrijfsportret: RMB Nederland 22 Stichting Nationale Bioscoopbon 26 De bioscoop in Europees perspectief 28 Een jaaroverzicht: 1997 in Beeld 32 NieuwsNieuwsNieuws 35 Colofon, agenda, adverteerders 38 DIGITAL SOUND o O FILM-TON-TÉCHNIK O

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 3