Bed rijfsportret: Public Relations bv De Verkiezing Beste Bioscoopfilms en de Nationale Bioscoopdag zijn bij lange na niet de enige projecten waar PR-bureau Norvell jefferson in Maarssen zich mee bezig houdt, maar wel één van de leuk ste, vinden Karel Winkelaar, Susanne Bulten en Andreas van Gemert. "Dat is ook niet zo gek," meent directeur en oprichter Karel Winkelaar, "als je bedenkt dat van ons drieën er twee cel luloid door de aderen hebben stromen." Norvell Jefferson. De naam doet een Amerikaanse multinational vermoeden, geleid door een gelijknamige senior met baard, sigaar en horlogeketting. Maar af gezien van af en toe een borrel in het Waldorf Astoria heeft Karel Winkelaar weinig te zoeken in Amerika. Waar komt die naam dan vandaan? "Tja", glundert hij, "het is nooit goed om aan het begin van een interview al je grootste geheim weg te geven, maar voor het filmbedrijf moet ik wel een uitzondering maken. Norvell komt van Oliver Norvell Hardy en Stanley Jefferson, alias Stan Laurel. juist ja, de dikke en de dunne! Twee grote favorieten van mij..." Bals Toen hij Norvell Jefferson in 1990 opricht te als eenmansbedrijf, had Karel Win kelaar zestien jaar de in- en externe betrekkingen geleid voor regionale en landelijke dagbladen. Zijn carrière begon echter in de Palace bioscoop in Utrecht, waar hij op zijn achttiende in dienst trad als vakantiekracht. "De volgende stap in mijn loopbaan was de functie van assis tent van Huub Bals bij de Camera bios coop", herinnert Karel zich. "Huub bom bardeerde mij op een goeie dag tot pers chef van de Cinemanifestatie. Eerlijk gezegd wist ik op dat moment niet eens hoe je het woord 'perschef schreef! The rest is history..." In de tien jaar die volgden, werkte hij als perschef bij Filmfestival Rotterdam en als publicity manager bij Piet Meerburg. "Trouwens, twee van mijn collega's daar zitten nu in de redactie van HFN", merkt hij op: "Anne Marie van Vollenhoven en Riet Zegers." Met zijn eigen PR-bureau hield hij zich eerst vooral bezig met het opstellen van communicatieplannen, -campagnes en - concepten. Vormgeving, druk en het grootste deel van de tekstproducties besteedde hij uit. Al gauw kreeg hij het echter zo druk dat hij Susanne Bulten in dienst nam als account executive en tekstschrijver. Maar ook voor twee man werd de schare op drachtgevers alras te groot, dus kwam er een part-time secretaresse. Toen het bedrijf ook uit dit jasje groeide, trad per 1 mei vorig jaar Andreas van Gemert in dienst als offi ce manager. Opdrachtgevers Wat doet Norvell Jefferson Public Relations nu precies? "In één zin: wij helpen bedrij ven hun doelgroepen effectief te beïnvloeden door middel van communicatie", zegt Karel Winkelaar. "Stel bijvoorbeeld dat een bedrijf bij ons komt met de vraag hoe het de rela tie met haar klanten kan ver beteren, dan maken wij daar een actieplan voor en voeren het desgewenst ook helemaal uit. Dat kan variëren van com plete multimedia-campagnes tot bijvoorbeeld het organise ren van een evenement of bij eenkomst. Maar we maken niet alleen campagnes. Voor het leeuwendeel van onze klanten leveren we ook losse producten zoals folders, brochures, pers berichten, periodieke nieuwsbrieven, huisstijlen en jaarverslagen. NFC Mar keting is slechts één van onze klanten. Een greep uit het bestand van vaste opdrachtgevers? (Semi-)overheidsinstel- lingen als Rijkswaterstaat, de Novem (Nederlandse Onderneming voor Energie en Milieu) en de Politie Regio Utrecht, een gezondheidszorgautomatiseerder, een grote drukkerij, een importeur van fitnessapparatuur, een video postproduc- tiebedrijf..." 'Who the heil gives a shit' "Bedrijven willen vaak op een bepaalde manier voor het voetlicht treden en bepaalde dingen vermeld zien, waarbij ze even niet letten op het belang van hun doelgroepen", weet Karel. "Dat hoeft ook niet, dat doen wij wel voor ze. Om te weten wat die doelgroepen beweegt, gaan we ze desnoods interviewen; dat noemen we een POV point-of view )- onderzoek. Ja, inderdaad, een term uit de filmindustrie..! Als een bepaalde bood schap het belang van de doelgroep niet raakt, verdwijnt die bij ons in de map 'Who the heil gives a shit' en bedenken we een nieuwe invalshoek." "Bij het uitvoeren van opdrachten zetten we onszelf en de opdrachtgever even helemaal aan de kant en kijken puur Karel Winkelaar, met op de achtergrond zijn bescherm heren: "We beginnen eigenlijk al een jaar van tevoren na te denken over de volgende Verkiezing en Bioscoopdag.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 14