Susanne Bulten: "Een favoriete film hoort toch ook bij een bepaald moment. door de ogen van de doelgroep", ver duidelijkt Susanne. "Als ik bijvoorbeeld een tekst schrijf over een nieuwe uitvin ding, wijd ik niet uit over hoe technolo gisch perfect het ding is en hoeveel knappe koppen er jaren aan gewerkt hebben. Ik ga op de stoel zitten van de potentiële koper en vraag me af: 'wat kan ik met die uitvinding?' Dat klinkt als een open deur, maar of het ook in de praktijk wordt gebracht is vers twee." Nationale Bioscoopdag De maanden januari tot en met april staan bij Norveil Jefferson sterk in het teken van de Verkiezing Beste Bios coopfilms en de Nationale Bioscoopdag. "Maar we beginnen eigenlijk al een jaar van tevoren na te denken over de vol gende Verkiezing en Bioscoopdag", benadrukt Karel. "Naarmate de evene menten dichterbij komen, worden onze werkzaamheden steeds meer uitvoerend van aard." Op het moment dat dit stuk geschreven wordt, is Karel druk aan het organiseren om te zorgen dat de '5 uur-show' een hele week lang aandacht besteedt aan de Verkiezing. Bob Bouma - die voor Norveil Jefferson niet alleen regelmatig optreedt als personality, maar ook als freelance tekstschrijver - zal die middag in de show een verhaal houden over de geschiedenis van de speelfilm. Ondertussen componeert Susanne ach ter de computer een mailing voor de bioscopen en hangt Andreas aan de tele foon met de Filmcentrale, die het trans port van de Verkiezingsflyers naar de bioscopen verzorgt. Een vormgever komt binnen om zijn ontwerp voor het jaar verslag van de politie te laten zien, een automatiseerder belt de laatste wijzigin gen voor zijn nieuwsbrief door en over de fax komt tekstinput binnenrollen van weer een andere klant. Skyline van Utrecht "lust another day at the office...", glim lacht Andreas. "We zijn hier gewend om heel hard door te stomen", vult Susanne hem aan. "Maar gelukkig is de sfeer zo ongedwongen, dat het nooit echt gestresst wordt. Als de stoom echt uit mijn oren slaat, hang ik gewoon mijn hoofd buiten het raam, dat uitzicht heeft op de sky line van Utrecht. 'Kijk! Er staat een rij voor de Camera bioscoop!' roep ik dan." Susanne Bulten is de twee de persoon bij Norveil Jefferson die volgens Karel 'celluloid door de aderen heeft stromen'. Zij is name lijk een telg van de Wolff- familie en staat tot op de dag van vandaag nog wel eens achter het buffet van de Utrechtse Camera-bios coop. "Van Karel Winkelaar had ik nog nooit gehoord", vertelt ze. "Maar via-via had hij mijn afstudeerscriptie over film- publiciteit in handen gekregen om zich een beetje in te lezen. Hij werkte toen al voor de NFC, was bezig met één van de eerste Bioscoopdagen. Omdat mijn schrijfstijl op die van hem leek, belde hij me en vroeg of ik freelance voor zijn bureau een paar artikelen wilde schrij ven. Ik werkte in die tijd aan het European Cinema Yearbook, dat ik samenstelde in opdracht van Media Salles. Schrijven was een hobby van me, maar ik was eigenlijk nog nooit op het idee gekomen dat ik er mijn brood mee kon verdienen...!" De samenwerking ver liep zo goed dat Karel haar anderhalf jaar later, in 1995, verzocht bij hem in dienst te treden. "The-ater" "De wereld is klein!" lacht ze. "Mijn baas werkte voor mijn opa, in de tijd dat ik nog als peuter door de Camera waggel de in het kielzog van 'oom Bals'. Eigenlijk staan we daar nooit bij stil. Behalve als we typische insiders-uitdruk kingen gebruiken." Ter illus tratie roept ze met een Duits accent: "Karl, wil jij mesjien dat the-ater huren?" Karel legt uit: "Toen ik nog bij Wolff werkte, woonde ik altijd de screenings bij in de showroom op de Oude- gracht. Als ik een film hele maal zag zitten waar de oude heer Wolff geen brood in zag, was dat zijn reactie. Het zijn gevleugelde woor den geworden." In die showroom zag Karel ook zijn favoriete film: "Sound of Music". "Dé per fecte commerciële Holly- woodproductie avant- la-let- tre", vindt hij. "Zó knap in elkaar gezet. Neem bijvoorbeeld de ma- Andreas van Gemert: "In de bioscoop zit ik vóór het nier waarop de kleuren scherm, op mijn werk zit ik erachter." Vervolg op pag. 21 plotseling veranderen als in de film de oorlog intreedt. Uit mijn Wolff-tijd dateert ook "Solaris" van Tarkovski. Natuurlijk komen er heel veel films van mijn beschermheren op het lijstje voor, met als beste Laurel en Hardy-film "The Perfect Day". Ik ga nog altijd regelmatig naar de film. Vandaag heb ik nóg zeebe- nen van "Titanic", die ik gisteravond heb gezien. Maar terugkijkend op de laatste vijf jaar was ik het meest onder de indruk van "Sleepless in Seattle", "Forrest Gump" en "Raise the red Lantern"." Overzicht Wie het telefoonnummer van Norvell Jefferson draait, krijgt in 99 procent van de gevallen het warme stemgeluid van Andreas van Gemert te horen. Als office manager houdt hij onder andere het overzicht over de voortgang van alle opdrachten en onderhoudt de contacten met vormgevers en drukkers. "Gemiddeld lopen er bij ons bureau op elk moment zeker 20 totaal verschillen de opdrachten naast elkaar, elk in een ander stadium van voltooiing en met een andere doorlooptijd. Terwijl we bijvoor beeld aan een drukker films moeten leveren voor een folder, verwacht een andere opdrachtgever een eerste tekst concept van een nieuwsbrief en moet voor weer een derde bedrijf over een nieuwe campagne gebrainstormd wor den. En alles heeft een eigen deadline. Om altijd op tijd het gewenste product aan de klant te kunnen leveren, moet er hier in huis tenminste één persoon zijn die de boel in de gaten houdt." Alvorens aan zijn PR-carrière te begin nen, was Andreas ruim tien jaar werk zaam in de horeca als cateringmanager en bedrijfsleider, onder andere bij de Knijp in Amsterdam. "Naar aanleiding van een blessure kon ik een tijd niet werken", vertelt hij. "Tegelijkertijd vond ik dat het tijd werd voor een nieuw hoofdstuk in mijn leven en daarom begon ik aan een avondstudie geschie-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 15