FRANCIS COPPOLA verschijnt voor de 'publieke rechtbank' met "THE RAINMAKER" MÏNMAKËR Dertig jaar geleden zag het ernaar uit dat Francis Coppola (sinds 1977 zonder 'Ford') de meest bejubelde filmcarrière zou krijgen sinds Orson Welles. Zijn 'You're A Big Boy Now' werd in 1967 met uitstekende kritieken ontvangen en werd de artistieke doorbraak van de jonge regisseur. Hetzelfde jaar begon hij aan 'The Rain People'. De hechte band tussen de regisseur en de crew inspireerde Coppola tot het oprichten van een revolutionaire filmstudio: American Zoetrope. Twintig jaar, vijf Oscars en een failliete studio later, praat de man, die vroeger door zijn acteurs ook wel liefkozend Ayatolla Coppola genoemd werd, met Boxoffice over THE RAINMAKER', de verfilming van een van de rechtbank-bestsellers van John Grisham. Toen Coppola 'The Rain People' filmde was hij nog een vrij roekeloze idealist vol ambitie. Nu, bij 'THE RAINMAKER' is hij een behoedzame en realistische vakman, die zich beseft dat werk in opdracht van anderen ook veel waard is. Zijn productiemaatschappij laat weten dat er tijdens het interview geen vragen meer over 'The Godfather' gesteld mogen worden. Daar is alles al over gezegd. Coppola heeft inmiddels wel meer te vertellen en praat liever over zijn nieuwste film. "Uit nieuwsgie righeid naar hoe iets een bestseller wordt, ging ik Grisham's 'THE RAINMA KER' lezen. Ik zat in het vliegtuig naar Parijs en begon automatisch aanteke ningen in de kantlijn te maken". Het boek sprak hem erg aan, vooral de personages en het verhaal van de rech tenstudent Rudy. Hij schreef meteen een brief aan Grisham om te vragen of de rechten al verkocht waren. Het ant woord was dat Michael Douglas en Steven Reuther hem al voor waren geweest. Veel later werd Coppola door hen gevraagd of hij de regie zou willen doen. Natuurlijk zei hij ja. "Als je niet in de positie verkeert om elke film te maken die je zelf wilt, dan is het in ieder geval veel beter om een Grisham als 'THE RAINMAKER' te doen dan het zoveelste verhaal over een gekaapt vliegtuig ofzoiets, zoals de studio's dat altijd weer doen." Coppola is voor iemand in de filmindustrie, waar alles om image draait, opvallend eerlijk over zijn niet zo succesvolle verleden en zijn huidige positie. "Vroeger was ik bevoorrecht dat ik projecten kon doen, die ik helemaal zelf in de hand had. Nu niet meer. De markt is eigenlijk niet erg geïnteresseerd in werk van filmers, dat ze zelf geschreven hebben. Er is bijna alleen werk bij bestaande projecten". Het lijkt wel of hij zich excuseert voor het aannemen van een project, dat zeker zal slagen omdat het de ver filming van een Grisham-bestseller is, Een samenwerking met het blad BOXOFFICE maakt het mogelijk dat Holland Film Nieuws u elk nummer een Nederlandse bewerking kan aanbieden van een artikel, afkomstig uit dit Amerikaanse vakblad. In dit nummer van Holland Film Nieuws vertelt Francis Coppola over zichzelf en de totstand koming van JOHN GRISHAM'S maar Coppola heeft in het verleden al bewezen dat hij van populaire boeken in het slechtste geval een populaire film kan maken en in het beste geval een geweldige film. Hij deed Mario Puzo's 'The Godfather', S.E.Hinton's "The Outsiders" en 'Rumble Fish' en Bram Stoker's 'Dracula'. Dat maakte 'THE RAINMAKER' zo boeiend voor Coppola. Hij zag meteen dat er een heleboel geweldige rollen voor acteurs in zaten. Tijdens het bewerken van het boek voor het witte doek, was de grootste uitdaging om de karakters in tact te laten. Ook wilde hij zo veel mogelijk het boek volgen, wat op film vaak moeilijk is door alle subplots. "Breng je te veel verhalen in een film dan loop je het gevaar dat de kijker zijn interesse verliest", zegt hij. "Ook bij 'The Godfather' kostte het even tijd voordat alle afzonderlijke verhalen samensmolten tot een geheel". Geholpen door test-screenings bij de montage, heeft hij nu het gevoel dat hij bij THE RAINMAKER' de juiste balans heeft gevonden. Hij moet toegeven dat het romantische subplot wel problemen met zich meebracht. In het boek valt Rudy voor Kelly, een jonge vrouw, die in haar huwelijk misbruikt wordt. Voor Coppola was het van vitaal belang dat hij Claire Danes (uit "Romeo Juliet") voor deze rol zou krijgen. "Het is een vrij moeilijke rol, omdat ze eigenlijk doorlopend in tranen moet zijn. Ik geloof dat zij degene is, die deze rol tot leven kan brengen, juist door haar jeugd. Ze is een jaar of achttien." Hij is vol lof over haar. Coppola brengt het verhaal van 'THE RAINMAKER' niet in verband met zijn persoonlijke leven, alhoewel hij -even als de familie in de film- zijn zoon ver loor. In 1987, tijdens de opnames van 'Gardens of Stone', kwam Gio Coppola om bij een ongeluk. "Mijn eigen ver haal heeft niet veel te maken met het boek. Natuurlijk ben ik ontdaan wan neer iemand een kind verliest. Dat gebeurde dit jaar bij vrienden en toen was ik ook zeer bewogen", zegt hij. Coppola zegt dat mensen verrast zijn dat de film zo leuk is geworden. Als ze vragen "Is het een komedie of een drama?", zegt hij: "Het is als Tjechov: allebei". Zelf ziet hij het thema van 'THE RAINMAKER' meer als het verhaal van David en Goliath. "Een jonge idealistische advocaat van kleine zaak jes, die uiteindelijk de strijd aanbindt met een gigantisch verzekeringsbe drijf." Het is moeilijk om geen verband te zien met het levensverhaal van de filmer zelf: ooit een jonge, idealistische filmer, begonnen met porno- en Roger Corman-films, en eindigend in een gevecht tegen de grote studio's. In 'THE RAINMAKER' wint Rudy zijn strijd tegen het grote geld, maar de jongen waar het om ging is inmiddels al gestorven aan zijn ziekte en daarom keert de verzekering niet uit. Het is dus een betrekkelijke overwinning. "De meeste dingen hebben het grote geld als doel, maar als je kind sterft of wan-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 21