ken dat er toch enige verzadiging op trad. Het was niet meer het geweldige, verrassende, fantastische dat er nog wel met een 'Aladdin' en een 'Beauty And The Beast' was. Ik denk dat de anderen zich verkeken hebben op hoe succesvol het zou kunnen worden. PZ: Ik denk dat concurrentie altijd goed is. Wij hebben goed vertrouwen in het Disney product, zowel teken als com puteranimatie. De concurrentie maakt je alleen maar scherper. Het is niet zo dat jullie er op lokaal niveau op inspelen door de Neder landse versie van 'Flubbef tegenover 'Anastasia' te zetten? ED: Dat zie ik helemaal niet zo. Dat is een beslissing geweest naar aanleiding van het nasynchroniseren van '101 Dalmatians' en 'George Of The Jungle'. Vroeger dacht iedereen dat het Neder landse publiek geen gedubte stemmen wilde horen. Dat blijkt dus niet het geval te zijn. Het dubben is niet uit de concurrentie-overwegingen gedaan. PZ: Het leuke is dat wij - nou ja, wat is wij- volwassenen naar de Engelstalige animatie hebben gebracht (Aladdin/ Lion King) en dat we kinderen naar de Nederlands ingesproken Disney live action films hebben weten te krijgen. Een nieuwe doelgroep vinden voor het product. Trendvoorspeller Faith Popcorn zegt in haar boek 'Clicking' dat de 20e eeuw de eeuw van het vrouwelijke zaken doen wordt. Neemt ook Buena Vista met het aanstellen van Eline al een voorsprong op die 20 eeuw? ED: Ik denk dat er elke tien jaar wel een trendvoorspeller is die dat zegt. Ik hecht er niet zo veel waarde aan. Ik ben inderdaad wel de eerste vrouwelijk General Manager voor Buena Vista International. Maar ben je het wel eens met Faith Popcorn dat er een andere manier van zakendoen aankomt? ED: Dat wel. PZ: Maar dat heeft niets met vrouwen te maken. Het heeft wel te maken met een erkenning van een bepaalde ma nier van zakendoen. Ik denk dat er veel meer ruimte is voor emotie. Iedereen heeft de wijsheid in pacht na de relea se van een film. De helden zijn natuur lijk de mensen die vooraf intuïtief kun nen aanvoelen of een film een hit gaat worden of niet. Het heeft te maken met je openstellen voor dat soort signalen en dat noemt men vaak vrouwelijk. ED: Wij schijnen in ieder geval, in tegenstelling tot jullie mannen, beide hersenhelften te gebruiken. Maar nog maals, ik geloof niet zo in die trend- voorspelling. jullie zijn beide nog jong, hebben alle bei een gezin, maar toch ook een belangrijke carrière. Vallen die twee zaken goed te combineren? Wat vin den jullie van de jaren 'po ontwikke ling dat er meer tijd moet worden vrij gemaakt voor zaken als het gezin zo als minister Weijers dat zegt te doen. Of hebben jullie het nooit als een last ervaren? ED: Ik heb het nooit als een last erva ren. Ik weet nog goed dat ik in Londen een collega had die ook een partner had die veel werkte en allebei riepen we 'I need a wife at home!' We hadden absoluut geen tijd voor het organiseren van dingen thuis. Maar het is een kwes tie van prioriteiten stellen. Ik heb hele duidelijke prioriteiten en dat zijn mijn werk en mijn gezin en verder is er inderdaad niet zo veel. Gaat dan ene niet ten koste van het andere? ED: Nee, helemaal niet. Ik vind heel duidelijk dat dit een fase in je leven is waarin zowel je gezin als je werk enorm belangrijk is, althans voor mij. Daarnaast is het enige wat wij doen films kijken. Je groeit naar een situatie toe waarin je allerlei dingen die je eigenlijk ook moet doen gaat uitbeste den, zoals schoonmaken en bood schappen doen. Dat uitbesteden is wel heel erg van deze tijd. PZ: Het voordeel van het vak is dat je altijd werkt met een familieproduct dus je kunt ook het nuttige met het aange name combineren. Op brancheniveau is Paul altijd erg actief geweest. NFC bestuurslid, vice- voorzitter en voorzitter van NFC Marketing, vice-voorzitter en voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Filmverhuurders. Wat kunnen we op dat gebied van Eline gaan verwach ten? ED: Ik wist niet dat jij zoveel hebt gedaan! PZ: Ik ga niet voor Eline antwoorden, ik kan alleen zeggen dat het een zorg is dat er een zekere bloedarmoede is in onze bedrijfstak. Het zou goed zijn als de voorspelbare groei door een breed aantal mensen wordt gedragen. Daarom hoop ik eigenlijk dat meerdere exploitanten en de filmverhuurders de handschoen durven op te nemen om invulling te geven aan het belang dat men zegt te hechten aan het collectief bereiken van doelen. ED: Ik zou graag in de voetsporen van Paul willen treden voor wat betreft zijn activiteiten. Voordat ik naar Engeland ging was ik natuurlijk al actief in NFC Marketing. Ik deed dat altijd met veel plezier en ik denk, wat Paul ook al zegt, dat het heel belangrijk is. PZ: Ik denk dat men niet het belang van de structuur van de NFC moet onderschatten, en ik kan het zeggen omdat ik ook de situatie in andere lan den ken. Er zijn veel landen om ons heen die met jaloezie kijken naar de organisatiestructuur en de resultaten die we hebben geboekt. De uitdaging van de NFC ligt er nu om te bepalen waar dat gezamenlijk doel ligt en ophoudt en hoe we dat kunnen berei ken. De collectiviteit mag echter niet het individuele ondernemerschap gaan vervangen. Nu even een hele andere vraag. Als je gevraagd wordt op welke figuur uit een Disney film je het meeste lijkt qua per soon, welke figuur noem je dan? ED: Toen ik studeerde werd ik altijd met Dopey van de zeven dwergen vergele ken omdat ik me altijd voor allerlei kar retjes liet spannen, met honderddui zend dingen tegelijk bezig was en dus altijd een uur te laat was. En omdat ik altijd dezelfde laarsjes droeg als Dopey. Maar, ik vind dat ik tegenwoordig wel meer op Mulan lijk. En voelt Paul zich als Tm surrounded by idiots'? PZ: Als Scar? Nee, daar ben ik niet vij andig genoeg voor. Vergelijk mij maar met...uhhh, The Genie. Ik kan vele vor men aannemen. Uiteindelijk is toch mijn drijfveer om aan wensen van anderen te voldoen. Op welke Disney film kijken jullie met heel veel plezier terug? ED: Op 'Aladdin'. Dat was de eerste waar we zo ontzettend hard aan werk ten en waar we zoveel succes mee had den. We waren als kinderen zo blij. PZ: Men vergeet het wel eens, maar 'The Lion King' was echt de allergroot ste tot nu toe met 2.6 miljoen bezoe kers. Als je kijkt naar de films waar ik plezier in heb gehad waren dat om ver schillende redenen 'The Three Muske- teers', 'Die Hard III', 'Il Postino', 'George Of The Jungle'. Maar als ik één film moet noemen dan zeg ik toch 'The Lion King', dat was toch wel my finest hour. Waar kijk je nu heel erg naar uit? ED: Ik naar 'Armageddon' omdat het een onwaarschijnlijk spektakel wordt. Het wordt de eerste actiefilm waar men sen niet op elkaar schieten. Er komt geen geweer in voor en het is toch een enorme actiefilm. PZ: Ik kijk uit naar 'Mulan' omdat in deze tijd van toenemende concurrentie het een enorme uitdaging is om de meerwaarde die we claimen te hebben waar te maken. Als jij, Eline, Paul over vijf jaar tegen komt, waar zit hij dan en wat doet hij dan? ED: Als het aan mij ligt zit hij dan in Burbank. Maar ik geloof dat hij dat zelf niet wil. Dan is hij wel de baas! Dé Baas? ED: Ja, hahaha En Paul, waar zit Eline over vijf jaar? PZ: Eline zit op de positie die ze zelf verkiest. Dat kan in Burbank zijn of waar dan ook ter wereld.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 7