MOVIETECH Een nieuwe lente, nieuw geluid (en beeld) LU Sinds begin februari 1998 een nieuw begrip op de fitmmarkt: MOVIETECH. Opgericht door Henk Rijke (51) en Ronald Rosbeek (45), voor velen in de bioscoop wereld oude bekenden. Vanaf 1978 werk te Henk als technisch chef voor het Tuschinski concern en later Rank. Ronald deed sinds 1977 hetzelfde werk voor Meerburg en later Holland Exhibitors. Sinds 1986 werkten "die twee" samen voor successievelijk Cannon, MGM en Pathé. Hun nieuwe bedrijf MOVIETECH borduurt vooral voort op deze jarenlange ervaring en het opgebouwde vakman schap in het inrichten en onderhouden van cabines, met name in multiplexen. Na het installeren van beeld en geluid in de multiplexen van (oud-) werkgever Pathé in Maastricht (1993), Groningen ('94), Den Haag ('95) en tenslotte Rotterdam ('96), kunnen deze heren ©onderhand beschouwd worden als oude rotten in dit 'jonge' vak. Een belangrijke reden om voor zichzelf te gaan beginnen, is dat zij tot hun grote vreugde de agentschappen van een aantal vooraanstaande merken op het gebied van bioscooptechniek van Pathé hebben kunnen overne men. Ronald Rosbeek en Henk Rijke vertellen boven een dampende schaal bitterballen hun verhaal: 'Het ontstaan van Movietech is een direct gevolg van de reorganisatie bij Pathé. Door de decentralisatie die daar in de loop van 1997 is doorge voerd, kwamen onze banen op de tocht te staan. Wij waren jarenlang de technische beheerders voor het hele land onder Dirk Swart en later Ruud Ruijs, maar nu werd besloten in elke regio een technische chef aan te wij zen als verantwoordelijke voor alle repa raties en onderhoud. Ons werd uiteraard wel een dergelijke regionale functie aan geboden, maar daar voelden Henk en ik niks voor. Wij zijn geen mensen om ach ter ons bureau te gaan zitten en op één plek te werken. We zijn meer doeners, die het land doorscheuren en overal en nergens aan het werk zijn', aldus Ronald Rosbeek Lol in het werk 'In eerste instantie baalden we echt als een stekker toen duidelijk werd wat er stond te gebeuren. Want we hadden het erg naar ons zin bij Pathé. Je komt eerst in een soort passieve protestfase, je komt nergens aan toe. Daarna ga je beseffen dat verandering onvermijdelijk zal zijn. Dan gaat het op een gegeven moment wringen en ga je je afvragen wat er voor alternatieven zijn. Zo kreeg lang zamerhand het idee van een eigen bedrijfje vorm. Dat Pathé daarnaast ook af wilde van de dealerships gaf eigenlijk de doorslag. Het Franse hoofdkantoor dicteerde name lijk dat men zich moest gaan beperken tot de 'core-business', d.w.z. alleen het exploiteren van bioscopen en dat alle franje daaromheen afgestoten moest worden. Het leek ons eeuwig zonde om deze vertegenwoordigingen in Nederland verloren te laten gaan. Het gaat hier namelijk om een aantal topmerken in het veld als Dolby en DTS voor geluid, Osram en Ushio voor xenonlampen, projectoren van Cinemeccanica, objectieven van ISCO en sinds enkele jaren ook de geluidssys temen van Stage Accompany. Gezamenlijk met Smart Cinema Systems en het Sony SDDS systeem vormen deze producten een compleet pakket voor de optimale installatie van beeld en geluid Ronald Rosbeek en Henk Rijke in een 'up-to-date' cabine. Dit merkenbe- stand is in ruim twintig jaar opgebouwd door de technische afdeling van Pathé, waarbij naast het leggen en houden van contacten vooral ook de jaarlijkse opfris cursussen en bijscholingen van wezenlijk belang zijn geweest. Zo zijn wij ook op de hoogte gebleven van alle nieuwe ont wikkelingen op het vakgebied.' Bedankt Pathé! 'Het was niet echt een jarenlang gekoes terde droom om voor onszelf te begin nen. Het is echt door de omstandigheden tot stand gekomen. Als Pathé ons niet overbodig had verklaard en de dealers hips had afgestoten, waren we nog jaren lang met plezier naar ons werk gegaan. Maar we voelen ons er nu wel prima bij! We zijn erg gelukkig dat de zakelijke overdracht zonder noemenswaardige pro blemen tot stand is gekomen in een pret tig en constructief overleg met Lauge Nielsen. Zonder de actieve bemiddeling van technisch manager Ruud Ruijs was het allemaal een stuk gecompliceerder geweest. Uiteraard zal Pathé een van onze grootste klanten blijven - neem alleen Eindhoven al - dus wij streven ook naar een blijvend goede relatie. Maar in principe zijn we door iedereen oproep baar. Zelfs in dit ultra-korte bestaan van Movietech is er toch al sprake van grote belangstelling uit de bioscoopwereld ter begeleiding van de bouw van nieuwe multiplexen!' Toekomstplannen 'De komende tijd hebben we het vreselijk druk met de inrichting van het nieuwe theater in Eindhoven. Op 24 juni is daar namelijk al de feestelijke opening! Er moeten acht cabines gebruiksklaar gemaakt worden, dus daar is nog een hoop voor te regelen. Eind juni zul je ons zeker treffen op de Cinema Expo in de RAI. We zijn dan dagelijks op de TradeShow te vinden in de stand van Cinemeccanica. De meeste van "onze" merken zullen daar natuurlijk ook vertegenwoordigd zijn. Dat is dus een uitgelezen gelegenheid om ons voor het eerst officieel te pre senteren. In de loop van het jaar gaan we dan een aantal andere plannetjes verder uitwerken. Zo willen we bijvoorbeeld cursussen of een-dags-seminars gaan organiseren als aanvulling op de opleiding van technisch bioscoopper soneel. Wellicht in samenwerking met leveranciers of over een speci fiek onderwerp. Verder zijn we in onderhandeling met lampenfabrikant USHIO om oude Xenon-lampen in te zamelen en vei lig te vernietigen met het oog op het milieu. Er zijn cabines waar je soms bergen gebruikte lampen aantreft! Daarnaast zijn we ook bezig met het ontwerpen van een eigen automaat ter bediening van de cabine, die we eind 1998 klaar hopen te hebben. Het is niet helemaal nieuw, maar gebaseerd op bestaande systemen in de Bauer-machi- nes, waarbij de gangbare pulsen vervan gen worden door een sticker met een bar code. Het grote voordeel van zo'n sys teem is dat er veel gemakkelijker van zaal gewisseld kan worden. Dus je ziet, we zijn van alles van plan. Wie weet als het alle maal goed loopt, kunnen we ook de rest van de Benelux-markt gaan verkennen.' Het officiële kantoor van Movietech is gevestigd in Poppel, net over de grens in België en tevens de woonplaats van Henk Rijke. De feitelijke werkplaats van Movietech is iets centraler gelegen en bevindt zich in het Rotterdamse Lumière theater. De beide heren zijn overigens het makkelijkst mobiel te bereiken. Ronald Rosbeek 06-53334165 Henk Rijke 06-53844662 llona van Genderen Stort

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 8