GODZILLA vervolg van pagina 9 roept Devlin enthousiast. Patrick Tatopoulos, die de aliens in "Indepen- dence Day" ontwierp, kreeg opdracht het monster opnieuw gestalte te geven. Toen de schrijvers zijn schetsen zagen werden ze pas enthousiast voor het project. Daarom heet Matthew Broderick, de ernstige wetenschapper van het verhaal, in de film Nick Tatopoulos. Eerst moest het monster nog goedgekeurd worden door Toho, het bedrijf dat de originele Godzilla ooit maakte. Rob Fried, de producer, had de rechten van Toho gekocht met een gedetailleerde beschrijving van het monster. "Toho was al vaker benaderd door mensen, die modieuze of komi sche versies van Godzilla wilden maken, maar ik kon hem ervan over tuigen dat wij het serieus zouden aan pakken", zegt Fried. Toho, die toevallig "Independence Day" in Japan gedistribueerd had, vond de nieuwe Godzilla mooi dus de productie begon. Er werd vertrouwd op de erva ring van de special-effects crew en hun spontane uitvindingen. De opnames in New York werden voornamelijk met CGI (computer-generated images) gecombi neerd, hoewel er ook met miniatuur modellen op een schaal 1 op 6 of 1 op 24 werd gewerkt. Slimme kijkers kun nen misschien ontdekken welke effec ten op welke manier zijn gemaakt, Jean Reno, Matthew Broderick en maar de makers hopen dat een mix van alle trucs een magische werking zal hebben. New York werd als locatie gekozen omdat het groot genoeg is om te wedijveren met Godzilla. Hij laat er niet veel van heel. Er werd een groot gebied van acht bij vier blokken -het Flat Iron district- afgegrendeld om gedurende vijf nachten te filmen. Het verkeer had er onder te lijden en dat leverde vanzelfsprekend voorpagina nieuws op. Shots van het World Trade Center, Brooklyn Bridge, Madison Avenue of Fulton Fish Market en het Plaza Hotel werden later in Los Angeles bewerkt. Live-action en CGI plus alle andere effecten, die nog nodig waren, moesten er samen voor zorgen dat het net lijkt of er een zes meter groot beest rondloopt, waar de mensen gillend Roland Emmerich tijdens de opnamen. voor wegrennen. Verder werden er nog sets in de Sony Studios gebouwd, o.a. een gigantisch metrostation en een enorm riool. Op Hawaï werden, door een grote crew voetstappen gestampt in een verborgen vallei. De acteurs moesten in veel scènes naar enorme borden met tekst kijken als ze moesten reageren op een gevaarte, dat er niet echt was, want Godzilla was zelf natuurlijk nooit op de set aanwezig. "We wilden het geen gigantische commercial laten worden", zegt Devlin "maar je kunt bij zo'n grote film geen nee zeggen tegen merchan- ding". "Daarom hebben we ons verzet opgeven en hebben we het idee maar omarmd, opdat het meer een uitbrei ding van de film wordt dan exploitatie ervan." 20 mei ging de film in Amerika in première. Sindsdien worden straten overspoeld met merchanding, in de voetsporen van het vuurspuwenden monster zelf. Vertaling: Anne Marie van Vollenhoven Met: Matthew Broderick - Jean Reno - Hank Azaria - Maria Pitillo Regie: Roland Emmerich Geschreven door: Roland Emmerich en Dean Devlin Geproduceerd door: Peter Winther, Dean Devlin en William Fray Een Columbia-TriStar release Nederlandse release: 1 oktober 1998

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 10