m NFC Onderzoek 16 Weken TITANIC op één: enkele statistieken "Titanic" heeft vanaf zijn première (week 5) 16 weken lang onafgebroken op de eerste plaats gestaan in de Nederlandse top 10. Het aantal kopieën is in deze periode toegenomen van 106 tot 117 en bedroeg na 16 weken nog steeds 116. De tota le recette tot nu toe is ruim 45 miljoen gulden. In week 21 heeft "Deep Impact" met 85 kopieën de eerste plaats op geëist, waarmee een historische periode in de Nederlandse bioscoopgeschiedenis is beëindigd. Ter vergelijking: de best bezochte film van de laatste 20 jaar, "The Lion King" (1994), stond 13 aaneengesloten weken op één en bereikte een tota le recette van bijna 30 miljoen. Tot aan de eerste echte zomerse weken toe (week 19-20) heeft het Nederlandse bioscoopbedrijf - op het eerste gezicht - uit stekend gedraaid. Hoe groot was de rol van één film - "Titanic" - in dat succes, wat waren de nummers twee en wat was hun aandeel? Gedurende de periode dat "Titanic" op één stond waren de nummers twee respectievelijk: "Devil's Advocate" (week 5-6), "Flubber" (week 7-10), "The Jackal" (week 11-12), "The Man in the Iron Mask" (week 13), "Scream 2" (week 14, 16-17), "Mousehunt" (week 15), "Mercury Rising" (week 18-19) en "U.S. Marshals" (week 20). Onderstaande grafiek laat zien dat het aandeel van "Titanic" Rectificatie In het vorige nummer (nr.21) van Holland Film Nieuws stond op pagina 12 een fout in de taartgrafiek "marktaan delen (bezoek) 1997 - exploitanten". De percentages van Minerva en Wolff zijn verwisseld. Deze hadden als volgt moeten luiden: Minerva 8,3%, Wolff 7,5%. in de weekrecette (gemiddeld 50%) ver uitstak boven dat van de nummer twee uit de top 10 (gemiddeld 10%). Hierbij moet men zich enerzijds realiseren dat "Titanic" door zijn lengte in de meeste bioscopen minder voorstellingen heeft gehad, anderzijds dat de gemiddelde ticketprijs - om dezelfde reden - hoger was. Het is duidelijk dat door het succes van "Titanic" sommige ande re films niet de resultaten hebben geboekt die ze onder andere omstandigheden hadden kunnen behalen. Mogelijk wordt dit op de langere termijn echter enigszins gecompenseerd door dat "Titanic" naast de vaste bezoekers ook veel mensen heeft getrokken die al heel lang niet geweest waren en nu, na een (nieuwe) kennismaking met de bioscoop, wellicht weer iets vaker zullen gaan. drs. J. Ott aandeel nr. 1 (Titanic) en nr. 2 in NL recette 30% 0% 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 speelweek nri: Titanic -e- nr.2 (zie tekst) Eerste kwartaal 1998 (speelweek 1 t/m 13) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 film distr. irem. Titanic Tomorrow Never Dies* Seven Years in Tibet* Flubber Devil's Advocate StarshipTroopers Anastasia As Good as it Gets Hercules* The Jackal ColumbiaTF UIP RCV Buena Vista Warner Bros. Buena Vista ColumbiaTF ColumbiaTF Buena Vista UIP 29-1 98 18-12-97 11-12-97 12-2-98 15-1-98 8-1-98 12-2-98 12-2-98 20-11-97 12-3-98 ree, (min.) 29,4 6,9 6,8 4,9 4,4 3,2 2,3 1,8 1,7 1,6 Recette inclusief 1997: Tomorrow Never Dies: 13,1 min., Seven Years in Tibet: 11,0 min., Hercules: 6,2 min. N.B. De recette van Titanic bedroeg circa 35% van de totale recette van het eerste kwartaal. m.a. 1998 Belangrijkste film distributeur ie kwartaal m.a. 1997 1998 eerste kwartaal ColumbiaTF 45,1% 19,8% Titanic UIP 14,5% 19,8% Tomorrow Never Dies Buena Vista 14,0% 24,3% Flubber RCV n,7% 11,1% Seven Years in Tibet Warner Bros 6,4% 7,3% Devil's Advocate Polygram overigen 4,7% 3,7% 12,2% 5,5% Spice World totaal 100% 100% N.B. De recette van Columbia werd voor bijna 80% gegene reerd door Titanic.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 23