Lopend Onderzoek Evaluatie zomer- actie 1998 i.s.m. de Postbank Bruto recette per week 1998 week 1-35 b.r. week (fl.) 1998 t.m. week 35: +13% t.o.v. 1997 b.r. cumulatief (fl. cum. 96 Windowonderzoek Begin september is in opdracht van NVB, NVF en NVPI door NFC Onderzoek i.s.m. Onderzoekinstituut NIPO een enquête gehouden onder 1000 bios coopbezoekers en videokijkers. Dit onderzoek moet onder andere een antwoord geven op de vraag in hoe verre het eerder uitbrengen van bios coopfilms op video invloed zou kunnen hebben op het bioscoopbezoek. Momenteel worden de resultaten ver werkt. Bioscoopmonitor Eveneens in samenwerking met NIPO 'volgt' NFC Onderzoek in opdracht van NFC Marketing, sinds januari een vaste steekproef van ca. 1000 huishoudens ofwel 2000 personen in hun gang naar bioscoop en filmtheater. De bedoeling hiervan is het maken van een 'dwars doorsnede' van het Nederlandse bios cooppubliek. Inzicht in de doelgroepen (wie gaan er, hoe vaak, wanneer en waarheen?) kan van pas komen bij het bepalen van marketingstrategieën. De resultaten van het eerste halfjaar zijn inmiddels grotendeels geanalyseerd. De evaluatie van de Twee-voor-Een Actie van NFC Marketing en de Postbank heeft onder andere de volgende conclusies opgeleverd: - Ondanks de concurrentie van het W.K. Voetbal waren de bruto recet te en het aantal bezoekers gedu rende de actieperiode bijna even hoog als vorig jaar. Het percentage bezoekers dat van de actie gebruik maakte was hoger dan vorig jaar, terwijl de spreiding van deze 'actiebezoekers' over de gehele periode beter was. In kleinere steden hebben relatief meer bezoekers gebruik gemaakt van de actie. De actie trok een, wat leeftijden betreft, gevarieerder publiek en meer laagfrequente bezoekers dan de vorige jaren. Minimaal 20% van de actiebezoe kers is te beschouwen als zuiver additioneel bezoek; zij waren niet gegaan als er geen actie was geweest. Dit zijn relatief vaak der tigplussers en laagfrequente be zoekers. De informatie en de promotiecam pagne werden door de bedrijfslei ders positief beoordeeld. Het door hen meest gegeven commentaar heeft betrekking op onduidelijk heid van de actievoorwaarden. Zo dachten veel bezoekers dat één bon voldoende was voor een vrij kaart. Drs. J. Ott 12.000.000 10.000.000 8.000.000 6.000.000 4.000.000 2.000.000 cumulatieve recette 240.000.000 200.000.000 160.000.000 120.000.000 80.000.000 40.000.000 i—"- o

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 19