Het filmbedrijf op de Megafestatie 1998 ►>i=I Van 11 t/m 19 juli 1998 vond in en rond de Jaarbeurs Utrecht het grootste jon- gerenspektakel van Nederland plaats. Ruim 181.000 bezoekers uit heel Nederland kwamen naar de zesde Megafestatie waar Body, Brain en Kicks centraal stonden. Circa 70 van de Megafestatie- bezoekers is tussen de 16 en 18 jaar. In 10 hallen en omliggende pleinen waren ruim 150 attracties opgesteld om jong Nederland 9 dagen te vermaken. Er was hier volop actie en sensatie bij de muziekpodia, alle belangrijke radio- en televisiestations voor de jongeren, sport, mode, opleidingen, carrièrekan sen, auto's, brommers, de landmacht etc. Kortom: op allerlei manieren werd adrenaline door de aderen van jong Nederland gepompt. Ook dit jaar was 'Film' weer op de Megafestatie verte genwoordigd. Film heeft immers ook alles te doen met Body, Brain en Kicks. Taxon Events uit Wageningen heeft het onderdeel film voor de vierde keer mogen verzorgen en dankzij de mede werking van vele partijen is 'film' weer een populair onderdeel gebleken, waar bij veel jongeren uit heel Nederland zich uitstekend hebben vermaakt. plaatsje kregen op de Megafestatie in de Jaarbeurs. De bioscoop op de Megafestatie is bedoeld om veel jongeren te laten genieten van film. Nergens anders zijn zoveel jongeren bij elkaar en kunnen er zoveel activiteiten en promoties voor film gericht op jongeren worden ondernomen. De jeugd heeft zoals bekend de toekomst en als filmwereld zal je dus ook 'bij moeten blijven'. Het filmprogramma werd geprogram meerd voor jongeren. Tussen de ver schillende programma-onderdelen werd het witte scherm gevuld met de nieuwste trailers en de spannendste commercials. In de bioscoop en het daarnaast gele gen filmcafé hebben we ruim 100.000 jongeren mogen ontmoeten! In een korte periode zijn er velen in contact met film gekomen. Niet alleen jong Nederland kwam in contact met de premièrefilms op de Megafestatie, Buena Vista maakte van de mogelijk heid gebruik om, voordat de Mega festatie van start ging, een exploitanten- dag te organiseren. Iedereen kon een kijkje nemen op de Megabioscoop met 2.500 stoelen 'Mega-bioscoop' Dit jaar was er een aparte hal gereser veerd voor de Bioscoop. Op deze wijze ondervonden we geen overlast van alle andere activiteiten op de Megafestatie. Met 2.500 stoelen, digitaal geluid en een scherm van 8,3 bij 18,8 meter heb ben velen van de films genoten. Het geheel was aangekleed met de nieuw ste banners en standees die na de Cinema Expo '98 in de RAI nu een Megafestatie, van een lunch en borrel genieten, een bezoekje brengen aan het filmcafé en twee premièrefilms be kijken in de megabioscoop. Prime time; Premièrefilms Als je alles op de Megafestatie hebt gehad (is haast onmogelijk!) dan is het genieten van de Premièrefilm. Wat is er nu mooier dan dat je de nieuwste zomerfilm al hebt gezien en je buur jongen nog niet....? De grote zomer- films waren op de Megafestatie te zien. "Six Days, Seven Nights" beleefde haar première, maar ook "Lethal Weapon 4", "Wild Things", "Hard Rain", "Mafia!" en "The Object of my Affection". Daarnaast hebben de Megafestatie- bezoekers exclusief Robert-Jan West- dijk's "Siberia" gezien en kennis kunnen maken met de cast! Publiciteit ledere Megafestatiebezoeker ontving bij de entree een folder met het film programma; programma van het film café en de filmquiz. Bij het bungy- jumpen, de Postcodeloterij, Veronica kusmuur, filmcafé en de filmquiz kon je kaartjes voor de premièrefilm winnen... Overal was er aandacht voor de Bioscoop! Zo heeft IBM, als sponsor van de filmquiz, levendigheid in haar eigen stand op de Megafestatie gekre- gen door foldertjes van het filmpro gramma en de filmquiz uit te delen Maar wat dacht je van de radiostations die voorafgaand en tijdens de Mega festatie aandacht aan de premièrefilms gaven door bijvoorbeeld kaartjes weg te geven? Daarnaast heeft Veronica met de aankondigingen op T.V. al goed gebruik gemaakt van beeldmateriaal van de films op de Megafestatie en met de dagelijkse "Megafestatie T.V." veel aandacht aan de bioscoop en het filmcafé gegeven. Ook in de populaire jongerenbladen verschenen specials over de Megafestatie, waarbij ook ruimschoots aandacht werd geschon ken aan film. 'Hollywood-sfeertje in filmcafé' Het filmcafé werd ingericht om jonge ren op allerlei gebieden 'kennis' te laten maken met film. We hebben ze laten zien dat film een brede en leuke sector is waar ze later misschien ook in komen te werken of mee te maken krij gen. Veel film-gerelateerde bedrijven hebben zich hier op een interactieve manier geprofileerd. In het filmcafé was van alles te bele ven op het gebied van film. Ook hier stond Body, Kicks en Brains centraal. Je kon als filmster stralen op het podi um voor de uiterlijke verzorging van K.O.C. Nederland. Voor degenen met lef werd het kapsel, de kleding en de visagie totaal veranderd in de stijl van een favoriete filmster. Maar er was meer: bij Cartoon Express (Schiphol plaza) liep het storm bij de verkoop van filmartikelen, het Nederlands Film LU IBilUl r S^Bad

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 22