als ik gelijk had met de kracht van het argument. En dat was iets waar je aan moest werken. Het toenmalige bestuur lijke stelsel kon je niet van buitenaf ver anderen, dat moest je van binnenuit doen en dat vroeg tijd. Uiteraard is er in de loop der jaren veel veranderd: de leden filmverhuurders van het bestuur waren vroeger zelfstandig optredende directeuren, die zo nu en dan eens een telexje naar het hoofd kantoor zonden; later werden de direc teuren van de grote maatschappijen toch meer geleid vanuit hun eigen orga nisaties. De mensen waren voorheen bestuurlijk sterker, in die zin dat zij meer in vrijheid konden doen, maar tegelij kertijd was de bestuurlijke beslotenheid er heel sterk aanwezig. Ook deze periode had natuurlijk zijn anekdotes: zo herinner ik mij het 65+ reglement, waar mijn vader overigens tegen was. Dit reglement moest met een tweederde meerderheid in de Bonds raad worden vastgesteld. Een van de toenmalige bestuurders, Bob Nassette, ging tijdens de stemming even wandelen met zijn hondje, zodat er geen quorum was en het reglement niet kon worden aangenomen. Later is het overigens toch nog goedgekeurd. In dit bestuurlijk complex was de zojuist overleden oud-voorzitter Jan Nijland, de coördinator, de diplomaat, de grote lij mer i.p.v. de leider. Hij was de man die alles bij elkaar hield en soms scherpe tegenstellingen met zijn persoonlijke charme wist te overbruggen. U heeft in het NFC bestuur opgetreden als belangenbehartiger van de bios coopexploitanten. Ook in het overleg tussen NVB en NVF bent u een krachtig pleitbezorger geweest voor uw achter ban. Als NFC voorzitter zult u zich boven de partijen moeten opstellen. Denkt u de exploitant Jan van Dommelen, in deze rol te kunnen dwingen? Ik denk dat op termijn deze vraag door anderen zal moeten worden beant woord. Het is op zich wel een herken baar punt. In mijn overwegingen om deze functie te aanvaarden heb ik de opmerkingen uit het verleden van Joachim Wolff meegenomen, die vond dat je ook in gevallen van een "conflict of interest", toch én bioscoopexploitant én neutrale voorzitter kon zijn. Onder het voorzitterschap van Robbert Wijsmuller is het rollenspel tussen film verhuurders en bioscoopexploitanten zodanig veranderd, waar met name Paul Zonderland een belangrijk aandeel in heeft gehad, dat er nu meer sprake is van een harmoniemodel i.p.v. een conflictmo del. Dit betekent dat ik zelf heel sterk het gevoel heb dat de harde lijn, die soms gevolgd moest worden, op dit moment is gewijzigd in een diplomatieke lijn van twee partijen die het met elkaar eens zijn, weliswaar met herkenbare tegenstel lingen die in het overleg uitgeruild kun nen worden, zodat aan het einde beide partijen toch tevreden zijn. Juist deze ver andering maakt het mij mogelijk, of beter gezegd maakt dat ik het aandurf, om de organisatie aan te sturen. Daarbij komt dat verschillende interne beleidszaken op het punt van afronding staan en de organisatie zich in de toe komst meer op andere zaken zal gaan richten. Ik denk hierbij met name aan beleid dat meer en meer op Europa gericht zal zijn en minder op uitsluitend de Nederlandse situatie. Met uw aantreden als NFC voorzitter heeft u automatisch het voorzitterschap van de NVB moeten neerleggen Èn komt uw zetel als NVB vertegenwoordi ger in het NFC bestuur vacant. Wordt door uw nieuwe functie de NVB niet benadeeld? Misschien is er juist sprake van bevoor deeld. Het bevechten van bepaalde zaken is veranderd in het bepaalde zaken regelen. "The Sound of Music" is binnen mijn familie een bijzonder fenomeen omdat wij die film drie jaar gedraaid hebben. In de openingsscène komt Maria te laat vanaf de wei het klooster in en ziet Moeder Overste. Zij gaat direct op haar knieën liggen, hoewel ze niet weet wat ze fout heeft gedaan, maar ze heeft altijd wel iets fout gedaan. Als ik binnenkwam zeiden de verhuur ders vaak al "Nee": Was ik voor, waren zij tegen. Door mijn lange bestuurlijke ervaring binnen de organisatie kende ik de stukken en hun achtergrond over het algemeen beter; de overkant van de tafel wapende zich dus op voorhand. De beoogde nieuwe voorzitter van de NVB, Wil Ruyters, heeft minder dossierkennis omdat hij nog niet zo lang meeloopt en is natuurlijk niet dezelfde persoonlijk heid. Hoewel de verhoudingen inmiddels min der scherp liggen, zou het heel goed kunnen zijn dat juist een sfeerverande ring het overleg met de verhuurders ten goede komt. Als u de afgelopen vijf jaar in ogen schouw neemt, wat zijn dan de belang rijkste punten waar de NFC op heeft gescoord? Het belangrijkste is natuurlijk geweest het BTW traject. Een ander aspect waar we toch -ook internationaal- mee scoren is de windowregeling: de acceptatie dat er ook andere gebruikers zijn en er mo gelijkheden zijn over divergerende belan gen toch bindende afspraken te maken. Ook het collectieve marketing beleid en de aanpak van de Nationale Bioscoop bon, die meer is dan alleen zoveel mogelijk bonnen verkopen en het bios coopbezoek stimuleren, mag als belang rijke winst worden aangemerkt. En, niet in de laatste plaats, de finan- jh| ciële organisatie die iedere vereniging mm en stichting een eigen onafhankelijke financiële positie geeft waardoor essen tiële activiteiten zoals bijv. filmtransport altijd gewaarborgd zijn. Het kan nu niet meer zo zijn dat de ene geleding de anderen in een financieel debacle meesleurt. Nu de BTW omlaag is; er een nieuwe Buma overeenkomst is; er in samenwer king met de filmverhuurders algemene voorwaarden zijn opgesteld en een her ziene windowregeling bijna is afgerond, welke taken blijven er dan voor de NFC over? Niet alleen de komst van de EURO in 2002 betekent dat Europa steeds belangrijker wordt. Het bestaande har moniemodel moet, tezamen met de internationaal opererende verhuurders worden gekoesterd. Binnen Europa worden de komende jaren belangrijke beslissingen genomen die ook gevolgen hebben voor de Nederlandse bioscoopmarkt. Hierin kun nen we behulpzaam zijn en, waar no dig, kritische kanttekeningen plaatsen. In het internationale overleg hebben wij Nederlanders vaak begrip voor de ver schillende aard van de diverse landen, de tegenstellingen binnen Europa (Noord- Renovo Film bv Postbus 3207 2220 CE Katwijk Tel. 071 - 402 81 44 Fax 071 - 403 20 89 o o FILM

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 7