you"-scenario? Het is maar hoe je er naar kijkt. Ik vind het raar dat als ik bij een grote sponsor zit, hij mij weet te vertellen dat er gisteren een actie met die-en-die winkelketen is gestart. Je slaat als branche op zo'n moment niet zo'n best figuur omdat ik even met de mond vol tanden zit. Ik red me daar wel uit, maar echt lekker is het niet. Bovendien is het gewoon praktisch om te weten wat er gaat gebeuren, omdat de planning daardoor kan verbete ren. Aan de andere kant willen we natuurlijk niet in het norma le marktmechanisme van con currentie en zo gaan ingrijpen, hoor! Ik ben zelf namelijk een tegenstander van ingrijpen en trouwens, van Europa zou dat niet eens mogen. Nee, je moet dat voorstel echt zien als voort gekomen uit de praktijk van het afgelopen jaar. In het bioscoopbedrijf wordt er in de wandelgangen geklaagd over de hoeveelheid acties en over het feit dat de bioscoopsector zichzelf te goedkoop "verkoopt". Wat vinden we daarvan terug in het strategieplan? In zekere zin is die klacht terecht. Het product dat we aan potentië le partners aan te bieden hebben is van grote waarde. Steeds opnieuw merken we dat. Juist dan is het jammer als door de veelheid aan acties, grote spon sors vinden dat de actie die zij met ons wilden doen gedevalu eerd is. Een heel simpel voorbeeld van wat bijvoorbeeld een Postbank dan zou kunnen zeg gen: "als je al een bioscoopkaart je kunt krijgen bij een pak maïze- na, waarom zouden mensen dan nog bij mij komen pinnen? Ik had gedacht dat ik mijn klanten iets bijzonders kon bieden". Natuurlijk mogen we ook hier weer niet aan het individuele ondernemerschap komen, zeker waar. Maar als we er iets beter over nadenken kunnen we geza menlijk meer uit de markt halen, daarvan ben ik nu wel overtuigd. Maar of we zo ver kunnen komen....? Easy Blue actie is een voor beeld van een actie waar door sommige mensen kantteke ningen bij worden geplaatst. Kun je uitleggen waarom die actie zo belangrijk is voor de bioscoopsector? Ja! Heel simpel: jong geleerd, is n jaren op, oud gedaan. en afbreken. Juist de jonge- ren tot een jaar of achttien wil len we graag aanleren dat de bioscoop een topervaring is. Easy Blue bood de branche een fan tastische gelegenheid om juist de groep twaalf tot achttien jaar iets te kunnen bieden. Bovendien konden we de beper king "madiwodo" aanbrengen. Natuurlijk geven daar wel wat voor weg, 4 plaatsbewijzen is niet niks, maar je moet kijken naar het effect op de langere ter mijn. Het gaat om de ervaring die ze hebben in die bioscoop, in die zaal. Daar moeten ze op terug gaan komen. Ik weet dat sommige exploitanten aan de kassa de vouchers niet accepte ren als de rekeninghouder iemand of meer iemanden mee neemt. Formeel is dat juist. We hebben dat zo afgesproken en op de nieuwe vouchers zal het nog duidelijker vermeld worden alleen voor de rekeninghou der"). Ik vind het wel jammer, een gemiste kans, maar dat is mijn persoonlijke mening. Kijk als zo'n kind met twee ouders en een vriendje voorzien van die vier vouchers een keer de bink wil spelen en een bioscoopbe zoek cadeau wil doen, laat hem dan! Als je hem terugstuurt, slaat hij wel een rotfiguur. Gezichtsverlies en zo. Een goed imago bouw je in jaren op, maar kun je in twee minuten afbre ken. De kans is groot dat zo'n joch dat nooit meer vergeet. Welke stappen gaat NFC Marketing ondernemen om exploitanten en filmverhuur ders en hun medewerkers (beter) te informeren over activiteiten zoals de Easy Blue actie? Na gebleken succes willen we de regionale bijeenkomsten voort gaan zetten. Gewoon ter plaatse in gesprek gaan en goed luiste ren naar wat daar naar voren wordt gebracht. In de tweede plaats gaan we Holland Film Nieuws een heel centrale rol geven in de communicatie. Het blad gaat een nieuw leven begin nen. We verwachten erg veel van de nieuwe formule die onder andere met zich meebrengt dat alle bioscoop- en filmtheaterme dewerkers hun eigen exemplaar van het blad ontvangen. Zo kunnen wij iedereen heel gericht informeren over acties en evene menten n i i EEN GOED IMAGO BOUW JE I MAAR KUN JE IN TWEE MINUT

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 10