z
z
0
J
J
IL
In filmlanden als Engeland, Frankrijk en de
Scandinavische landen wordt met bewon
dering gekeken naar de unieke samenwer
king die er in ons land plaatsvindt tussen de
filmsector, de Centra voor Kunsteducatie en
het onderwijs ten aanzien van filmeducatie,
zo bleek tijdens een internationale confe
rentie over Audiovisuele Educatie.
door Ad van Dam
FILMFAN 1999 OPENT HAAR DEUREN
^Nk
De samenwerking die resulteert in
het educatieprogramma FilmFan
blijkt een gouden formule te zijn
voor een gegarandeerde deelname
van ruim 100.000 leerlingen.
FilmFan kan daarmee gerekend
worden tot één van de meest
grootschalige en unieke projecten
in Europa op het terrein van film
educatie.
Het is niet toevallig dat in 1994
een consulent van een Centrum
voor Kunsteducatie bij een grote
bioscoopexploitant op de stoep
stond. Consulenten audiovisuele
vormgeving die werken bij een
Centrum voor Kunsteducatie heb
ben onder meer de taak om leer
lingen in het onderwijs bekend te
maken met verschillende media.
Naast fotografie, video en de
nieuwe media, is film een belang
rijk medium. Wat zou er mooier
zijn dan dat leerlingen uit het
basisonderwijs en het voortgezet
onderwijs een fantastische film in
de bioscoop bekijken, waarbij ze
ook lesmateriaal ter voorbereiding
en verwerking aangeboden krij
gen? De pilot werd gestart en in
het vorige nummer van Holland
Film Nieuws heeft u al kunnen
lezen wat daarvan de gevolgen zijn
geweest. Inmiddels wordt FilmFan
in 25 steden uitgevoerd in samen
werking met 22 Centra voor
Kunsteducatie.
Over heel Nederland ligt een net
werk van Centra voor
Kunsteducatie.
Veel Centra
werken als
intermediair
tussen de scho
len en kunst- en cultuurinstellin
gen. De scholen zijn blij met zo'n
loketfunctie, waardoor ze niet
overspoeld worden met incidente
le aanbiedingen en onbekende
projecten. Het jaarlijkse kunstaan
bod van een Centrum heeft een
kwaliteitsgarantie voor scholen.
FilmFan hoort daar bij. Bij alle 22
Centra waar FilmFan mee samen
werkt is een FilmFan-contactper-
soon aanwezig. Het contact met al
die personen wordt landelijk van
uit Filmeducatie Nederland (FEN)
gecoördineerd.
De contactpersonen zijn veelal
consulenten audiovisuele vormge-
Op 9 maart aanstaande zal in de Haagse bioscoop Metropole de eerste
schoolvoorstelling plaatsvinden in het kader van FilmFan 1999. De
film die zal worden vertoond is het regiedebuut van Jeroen Krabbé,
"Left Luggage". Zo'n 400 leerlingen zullen naast de film getuige zijn
van een gepaste opening van het festival. Op dit moment vinden de
voorbereidingen hiervan nog plaats.
Naast "Left Luggage", die zal worden vertoond voor de hoogste klassen
van het voortgezet onderwijs, zijn voor het FilmFan educatiefestival de
volgende films geselecteerd: "Jacht op de Kleintjes", "Abeltje", "De
Kleine Prinses", "La Promesse" en "Good Will Hunting".
Naar verwachting zullen zo'n 100.000 leerlingen in de periode van 9
maart tot en met 29 april de bioscoop bezoeken in het kader van
FilmFan.
2 8
ving die deskundig zijn op het ter
rein van film en onderwijs. Ze
onderhouden een directe relatie
met hun klanten: de scholen,
docenten en leerlingen. De
FilmFan-contactpersonen komen
twee keer per jaar bij elkaar. Op
die manier vormen ze een soort
resonancegroep. Ook worden op
dat overleg filmtips uitgewisseld,
praktische zaken rondom de uit
voering van FilmFan besproken en
wordt er uiteraard geëvalueerd.
Deze bijeenkomsten zijn altijd
levendig en inspirerend, waarbij
iedereen vertelt over zijn of haar
eigen ervaringen.
Verder verzorgt een FilmFan-con-
tactpersoon de gehele aanbodmai-
ling met posters naar de scholen
in zijn of haar stad of regio. Op
het secretariaat en de administra
tie stromen vervolgens de inschrij
vingen binnen. Daarna gaan de
toekenningen de deur uit, waarbij
meteen de honderden lesmappen
meegestuurd worden.
Ondertussen is er vanuit de lan
delijk coördinatie een fïlmroula-
tieschema opgesteld, waarbij reke
ning is gehouden met de wensen
van de exploitanten, het aantal
filmkopieën, het gewenste aantal
voorstellingen, de schoolvakanties
en vrije dagen en eventuele speci
fieke wensen van een school.
Wanneer het festival van start
gaat wordt in een aantal
FilmFansteden door de FilmFan-
contactpersoon lokale publiciteit
gevoerd of vinden er extra activi
teiten plaats. Dat kunnen publici
teitsacties zijn in de plaatselijke
krant, een interview, een journa
list in de klas, het organiseren van
een video-, een affiche- of recen
sie-wedstrijd.
Ook de ontvangst van de leerlin
gen in de bioscoop is een taak van
deze contactpersonen. Vooraf
vindt meestal overleg plaats tussen
de exploitant en de contactper
soon van het Centrum, waarbij
informatie wordt uitgewisseld over
onder meer de aantallen leerlin
gen, de aanwezigheid van leerlin
gen in een rolstoel en de nood
zaak van een microfoon in de
zaal. Hoewel tijdens de voorstel
ling de docenten en de begeleiders
verantwoordelijk zijn, is meestal
ook de contactpersoon of een ver
tegenwoordiger van het Centrum
aanwezig.
Tot slot verzorgt het Centrum de
financiële afwikkeling naar het
onderwijs en worden ervaringen
van en met docenten, leerlingen
en exploitanten door de contact
persoon meegenomen naar het
evaluatieoverleg.
Het blijkt dat scholen graag mee
doen aan FilmFan. Scholen zijn
blij met het aanbod via de Centra
en weten al in een heel vroeg sta
dium wat ze kunnen verwachten.
Door de toenemende belangstel
ling voor alles wat met media te
maken heeft is er ook meer tijd
voor media-educatie binnen het
onderwijs. Filmeducatie is daar
een concrete invulling van.
FilmFan geeft docenten en leerlin
gen de mogelijkheid om media-
educatie in school zichtbaar te
maken. De lesmappen worden
vooraf en achteraf op school
behandeld. Hierin wordt ingegaan
op zowel de inhoud van de film
als filmische- en media-aspecten.
De lesmappen sluiten goed aan bij
de veranderingen binnen het
onderwijs. Dat is het duidelijkst
bij de lesmappen die gemaakt
worden voor de Tweede Fase van
het voortgezet onderwijs in het
kader van het nieuwe vak
Culturele en Kunstzinnige
Vorming, kortweg CKV1.
In de toekomst groeit FilmFan
door. Nu al krijgt FilmFan regel
matig verzoeken van scholen en
Centra om mee te mogen doen.
Dat willen we in de toekomst
graag kunnen honoreren. Dat zal
betekenen dat er dingen gaan ver
anderen. Naast de nauwe relatie
met de 22 Centra waar nu mee
samengewerkt wordt, zullen er
nieuwe samenwerkingsverbanden
met Centra en direct met scholen
gaan ontstaan. Kortom: Het mil
lennium probleem van FilmFan is
niet of we die drempel halen,
maar of het met elkaar gaat luk
ken om in 2000 nog veel meer
leerlingen de mogelijkheid te
geven kwaliteitsfilms te gaan zien
onder schooltijd.
14/02/99
Valentijnsdag
07/04/99
Champions League Voetbal
02/03/99
UEFA Cup voetbal
08/04/99
Europacup II Voetbal
03/03/99
Champions League Voetbal
20/04/99 -
Nationale Bioscoopdagen
04/03/99
Europacup II Voetbal
21/04/99
08/03/99 -
Bioscoopbeurs ShoWest in
20/04/99
UEFA Cup voetbal
11/03/99
Las Vegas, USA
21/04/99
Champions League Voetbal
09/03/99 -
Het zesde nationale
22/04/99
Europacup II Voetbal
29/04/99
filmeducatiefestival FilmFan
12/05/99 -
Internationaal
16/03/99
UEFA Cup voetbal
23/05/99
Filmfestival Cannes
17/03/99
Champions League Voetbal
18/03/99
Europacup II Voetbal
21/03/99
Uitreiking Academy Awards
06/04/99
UEFA Cup voetbal
2 9