u 2 o o z BIO CALL CENTER LAAT VAN ZICH HOREN Z m COMMUNTCATIONS J ül lil Q H X H W bk ÜC I In september 1998 is een nieuwe acti viteit van Bio van start gegaan, het Bio Call Center. Het Call Center is, na enige maanden inwerken, nu volledig operationeel en begeeft zich meer en meer op de zakelijke markt. Daarom wordt het tijd om eens uit te leggen wat het Bio Call Center doet. Q Op het terrein van Bio werd de voor malige orthopedi sche werkplaats vol ledig verbouwd en ingericht om aan de eisen van een modern Call Center te kunnen voldoen. Een Call Center is een telefonische unit die service ver leend aan het bedrijfsleven door het verzorgen van boodschappen- diensten zoals het opvangen van telefoontjes voor kleine bedrijven en het beantwoorden van bijvoor beeld serviceaanvragen. Daarnaast werkt een Call Center vaak als telefooncentrale voor radio- en TV-acties, de bekende telefoonka mer bij charitatieve televisiepro gramma's. Veel grote bedrijven gebruiken een Call Center als hulpmiddel bij het verzorgen van enquêtes en onderzoeken naar reacties van hun klanten. Er blijkt de laatste jaren een groeiende belangstelling en behoefte te bestaan aan dergelijke telefoni sche servicediensten. Bestuur en directie van Bio- Kinderrevalidatie liepen al enige tijd rond met het plan om op eni gerlei wijze een werkervaringspro ject voor gehandicapte jongeren op te zetten. Veel lichamelijk gehandicapte jongeren zijn in staat om, niet speciaal aan gehan dicapten aangepast, werk te doen. Zij hebben echter het nadeel dat de mogelijkheden om vooraf werkervaring op te doen zeer beperkt zijn. Ook blijkt dat er op de huidige, vrij gespannen, arbeidsmarkt zeker wel banen voor dergelijke medewerkers te vinden zijn. Bio COMMUNICATIONS biedt nu lichamelijk gehandicapte jon geren de mogelijkheid om werker varing op te doen in het eigen Call Center bio COMMUNI CATIONS. Deze jongeren krijgen een gede gen opleiding door ervaren instructeurs van KPN -Telecom, één van de sponsors van dit pro ject, en zijn in staat om na een periode van zes weken a twee maanden zelfstandig als operator te werken. Na de opleidingsperio de blijven zij nog enige tijd actief meewerken in het Call Center waar na ze een certifi caat krijgen dat hun ervaring en kennis bevestigt. Mede met hulp van de leiding van het Call Center worden ze in con tact gebracht met potentiële werkge vers. In principe start er iedere drie maan den een nieuwe opleiding voor een groep van ongeveer vijf kandida ten. De kandidaten worden aan gemeld door middelbare Mytylscholen en revalidatiecentra in het hele land. Na een aantal testen worden de meest geschikte kandidaten geselecteerd voor de opleiding. De eerste groep van vijf jongeren is inmiddels opgeleid tot volwaar dige Call Center medewerkers en voert nu reeds voor bio COMMUNICA TIONS commerciële opdrachten uit. Een van de eerste opdrachten was de telefonische onder steuning van een TV- actie van AT5 in Amsterdam ten bate van Jantje Beton. Het verwerven van commerciële opdrachten voor bio COMMUNI CATIONS is de tweede lijn in de activiteiten van het Call Center omdat daarmee in de toekomst het hele werkerva ringsproject self supporting gaat worden en dus minder ondersteu ning van Bio- Kinderrevalidatie, en anderen, nodig zal hebben. De eerste proefop dracht voor de eer ste opleidingsgroep was een tevredenheidsonderzoek bij de vakantiegasten die in de bungalows van Bio-Arnhem een vakantie hebben doorgebracht. Uit dit onderzoek kwam vooral naar voren dat men zeer tevreden is met de vakantiemogelijkheden die Bio-Arnhem aan gezinnen met een gehandicapt en/of ern stig ziek kind biedt. Inmiddels zijn er commerciële opdrachten van verschillende gro tere bedrijven in de omgeving van Arnhem, waaronder ook een onderzoeksopdracht van mede initiatiefnemer KPN-Telecom. De opzet en uitwerking van bio COMMUNICATIONS is mogelijk gemaakt door bijdragen en spon soring van het VSB-Fonds, United International Pictures (U.I.P.), het N.S.G.K. (Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind) en de Stichting Bio-Kinderrevalidatie. Bio COMMUNICATIONS wordt facilitair ondersteund door KPN- Telecom. Wilt u meer informatie, dan kunt u contact opnemen met Ben Woordes, bedrijfsleider/ instruc teur van Bio COMMUNICA TIONS, tel 026 483 66 72 42

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 35