H
X
J
H
O
Q.
ARNOLD GELDERMAN
Wie aan nasynchronisatie van speelfilms voor de
Nederlandse bioscopen denkt, die denkt aan Arnold
Gelderman. Deze regiemeester in "animatieacteren" levert
met de nieuwe Disneyfilm "Een Luizenleven" ("A Bug's
Life") zijn meeste recente werkstuk af.
Als u mag kiezen tussen een
goed gesprek met John
Lasseter, regisseur van "A
Bug's Life" of Jeffrey
Katzenberg, baas van
Dreamworks, voor wie kiest u
dan en waarom?
"Ik denk dat ik voor John
Lasseter kies omdat hij natuur
lijk dichter bij mij staat als regis
seur. Hoewel hij Engels spreekt
en ik Nederlands, spreken we
toch dezelfde taal. Waarom
vraag je aan een acteur een
bepaalde zin uit het scenario zus
of zo te zeggen. Jeffrey
Katzenberg, die ik overigens wel
een paar keer ontmoet heb, is
meer het zakelijke brain, wat ik
niet ben."
Naast welke filmactrice zou
u wel eens wakker willen
worden?
"Dat hangt van het moment af.
Laatst dacht ik aan Isabelle
Adjani omdat zij dat Latijnse
heeft wat mij bijzonder aan
trekt."
Uit welke film bent u wegge
lopen?
"Toen ik in de zaal zat? Dat kan
ik me niet herinneren, wel bij
een toneelstuk, meerdere malen
zelfs. Bij een film heb ik altijd
wel iets van 'positive thinking',
misschien wordt het toch nog
wel goed."
Wat is de beste bioscoopzaal
van Nederland?
"Daarvoor moet je naar België,
het paradijs. Hier in Nederland
ga ik graag naar Cinema
International (in Amsterdam;
red.), alleen hij ligt zo ver uit
het centrum. Tuschinski vind ik
een prachtige bioscoop met zijn
art deco stijl, alleen wil er nog
wel eens wat met het geluid zijn.
Slordigheden, dat een film met
25 of 24 beeldjes per seconde
wordt gedraaid of andersom,
daar ben ik gevoelig voor."
Met welke character uit een
animatiefilm waar u de
nasynchronisatie van heeft
gedaan, kunt u zich het beste
identificeren?
"Met Lumière uit 'Belle en het
Beestvanwege het Franse aspect
en Scar uit 'De Leeuwenkoning'
vanwege het Shakespeareaanse,
klassieke acteren en omdat het
leuker is om de rol van de schurk
te spelen."
Welke film verdiende er vol
gens u meer bezoekers?
"De Nederlandse versie van 'The
Prince of Egypt' omdat ik daar
zelf bij betrokken ben geweest.
Wat is er gebeurd. Dreamworks
besloot een animatiefilm voor
volwassenen te maken, goed,
prima. Maar bedenk nu eens dat
de distributeur alleen maar
reclame mocht maken voor "The
Prince of Egypt" en niet voor de
Nederlandse versie en dat terwijl
er, geloof ik, van de 110 kopieën
8 5 waren van de Nederlandse
versie. Ten onrechte gaan er,
omdat er te weinig promotie
gemaakt mag worden, te weinig
mensen naar die film. Dat vind
ik jammer.
Wat vindt u ervan dat films
in Duitsland, Frankrijk, Italië
en dergelijke landen altijd
worden nagesynchroniseerd?
"Als ik me verplaats in die men
sen, dan kan ik dat wel begrij
pen want ze weten niet anders.
Moet je voorstellen dat je in
Duitsland in een kroeg komt
waar men zit te babbelen over de
laatste film met Jack Nicholson.
Dan praten ze over Jack
Nicholson met een Duitse stem,
omdat ze de echte Jack
Nicholson nog nooit hebben
gehoord. Er gaan al sinds jaren
stemmen op die zeggen dat we
het in Nederland meer moeten
gaan doen omdat er dan meer
mensen naar de bioscoop gaan.
Er schijnt een onderzoek te zijn
dat zegt dat de vijfenzestigplus
sers en de hele kleintjes de
ondertitels niet snel genoeg kun
nen lezen. Mijn hart zegt: 'laat
in godsnaam de oorspronkelijk
versie intact', maar dan moet je
je afvragen waar je het voor
doet, voor je eigen plezier of
voor een volle zaal."
Is filmeducatie voor scholie
ren belangrijk?
"Ja, honderdvijftig procent, met
daarnaast verplicht toneelspelen.
Mensen moeten leren beter te
praten. In Nederland is dat
tegenwoordig namelijk een
ramp. Soms zie ik mensen op TV
en dan denk ik, 'Mijn God, leer
praten'. Daarnaast kunnen kin
deren spelenderwijs leren kijken
en oordelen. Dat alleen al is
toch fantastisch?
Bent u een voorstander van
pauze in de hoofdfilm?
"Nee, ik ben er een fel tegen
stander van. Ik word er gek van.
Schandelijk! Ik begrijp dat er
geld moet worden verdiend,
maar ik vind dat er contractueel
zou moeten worden vastgelegd
dat films zonder pauze worden
vertoond. Ik geloof dat je men
sen er aan moet kunnen wen
nen dat ze de koffie vooraf
opdrinken. Alles went."
Wie verdient er volgens u een
plaats in de rubriek
Spotlight?
"Een totaal nieuwe, onbekende -
althans voor mij, maar hij loopt
ergens rond - producent, regis
seur die een hele nieuwe wind
doet waaien in Nederland film
land. Het is de wieg en niet het
graf van de onbekende soldaat.
Het ligt natuurlijk voor de hand
om een naam te noemen, maar
ik doe het zo."
4 6