r
V
O
J
(Êk .*w<
K
UI
Q
-:
AU!
ff
Hf1
JB
r
1
Wil
WÊ
p het
(moment
dat u deze
tekst onder ogen
krijgt ligt 's werelds
grootste bioscoop
conventie, NATO
ShoWest alweer
zo'n vier weken
achter ons. Mede
omdat ShoWest
plaatsvindt in Las
Vegas en daarom
voor de beurs-
gangers vaak meer
is dan alleen maar
zaken doen, is de
conventie een ver
haal apart. Tot die
conclusie komt u
hopelijk ook na het
lezen van het artikel
in deze editie van
HFN. Het 'vakantieachtige' karakter neemt
niet weg dat ShoWest als bioscoopevenement
zakelijk alle aandacht verdient van mensen die
werkzaam zijn in de filmindustrie, waar ook
ter wereld. Het moet worden toegegeven dat
ShoWest sterk is gericht op de Amerikaanse
bezoekers van de beurs, maar de internationa
le aandacht neemt toe.
In HFN besteden we ook aandacht aan
ShoWest omdat Europa's grootste bioscoop-
beurs, Cinema Expo, alweer voor de deur
staat. Net als ShoWest verdient deze
beurs, die van 21 tot en met 24 juni in
de Amsterdamse RAI wordt gehouden,
de aandacht van alle bioscoopexploi
tanten. Laten we eerlijk zijn, vergeleken
met Las Vegas ligt Amsterdam naast de
deur. Daarom zou de aanwezigheid van
elke exploitant in ons land tijdens dit
evenement eigenlijk al een vanzelfspre
kendheid moeten zijn.
Nu even heel iets anders. Heeft u ook
zo ontzettend genoten van de TV serie
"Oud Geld"? Ik wel namelijk. Hoewel
ik mij realiseer dat het overgrote deel
van onze bedrijfstak werkt in de avond
uren, wil ik u de vraag toch stellen. De
serie werd tenslotte op zondagmiddag
door de AVRO herhaald en bovendien
bestaat er zoiets als een videorecorder.
U heeft de serie dus niet hoeven mis
sen, maar enfin.
Mijn opmerking heeft alles te maken
met het talent dat we in Nederland
hebben rondlopen. De serie blonk uit
door fascinerende verhaallijnen en dia
logen, ijzersterke acteurs en adembene
mend mooie vormgeving. Voor mij
werd opnieuw duidelijk dat Nederland
boordevol talent zit. Dat andere landge
noten die mening delen blijkt uit de
goede kijkcijfers en nog sterker uit de
waardering voor de serie. Het
Nederlandse product verdient dus alle aan
dacht. Of gaat u mij vertellen dat het succes
van het Nederlandse product op TV én in de
muziekwereld (en van dat jochie met die lift)
toevalstreffers zijn?
Wat kunt u als lezer in deze editie van HFN
eigenlijk weer verwachten? Natuurlijk vragen
wij uw aandacht voor het verslag van NATO
ShoWest '99, maar dat had u waarschijnlijk al
begrepen. Ook kan het geen kwaad als u even
wat minuten vrij maakt voor ons hoofdartikel
"Na regen komt zonneschijn". Aan de hand
van een interview met proces manager Guido
van den Boom van het NICAM, wordt u bin
nengeleid in de wereld van de zelfclassificatie
van het audiovisuele product. Met andere
woorden: het hoe, wat, wie en waarom van
het nieuwe instituut dat de Nederlandse
Filmkeuring gaat opvolgen, want die gaat ver
dwijnen, voor zover u dat nog niet wist!
Met gepaste trots presenteren wij overigens
het tweede deel uit de serie over de totstand
koming van de nieuwe Nederlandse speelfilm
"Kruimeltje", want dat HFN de Nederlandse
film een warm hart toedraagt heeft u hierbo
ven ook al kunnen lezen.
Jeroen Huijsdens
Eindredacteur
UI