"Zou het niet aardig zijn
dat, als Feyenoord kam
pioen wordt, we Jackie
Chan zo gek zouden krij
gen dat hij in een
Feyenoordtenue een
paar leuke foto's
maakt, waar
mee hij
Feyenoord
feliciteert
met de
behaalde
titel, er
mooie pos
ters van maken en
Rotterdam ermee vol
hangen?" Een pracht
ge droom, een niet te
evenaren publiciteits
stunt voor de deels in
Rotterdam opgenomen
Chan film "Who Am I".
Zij verzonnen het,
voerden het uit én de
foto's werden prach
tig.
Universal.
Daar zijn wij nu bij onderge
bracht, niet mee samenge
voegd."
Nog een groot vraagteken
Dit onderscheid houdt onder
andere het volgende in:
PolyGram zal voorals
nog een aantal van de
films van Universal dis
tribueren, bijvoorbeeld WA
de films van het pro-
ductiehuis van
Universal: Working
Title. Niet alle
Universal producties
komen via PolyGram in
de Nederlandse bioscopen.
Want de distributie van hun
grote producties wordt op dit
moment gedaan door United
International Pictures (UIP),
een samenwerkingsverband met
Paramount en MGM. Deze situ
atie met twee distributiekanalen
voor de titels van Universal zal
in ieder geval tot 2001 blijven
bestaan. Dan loopt het contract
met UIP af en wat
er daarna
gebeurd lijkt
niemand
nog te
weten.
Martin
Ruttenberg,
hoofd sales
van UP geeft toe
dat het er voor de exploi
tant niet echt duidelijker
op wordt. "Voor de
exploitanten is het ver
warrend: wanneer in
Amerika een titel van
Universal op één staat,
kan hij zich afvragen
of die hier nu via
Universal of via UIP
komt. De grote titels
van Universal met
Eddie Murphy en
Robin Williams
zullen waar
schijnlijk voorlo
pig nog door
UIP worden
gedistribueerd.
Wat er na die
anderhalf
aar gebeurd
is voor ieder
een nog een
vraagteken;
ofwel alles
komt hier
heen, ofwel alles gaat naar UIP."
Dus toch weer een onzekere fac
tor in het voortbestaan van de
filmdivisie van het voormalige
PolyGram. Want ook na de aan
kondiging van Philips dat zij
PolyGram ging verkopen, begin
1998, was het een tijd lang
MARTIN RUTTENBERG:
er na anderhalf jaar geb
voor iedereen nog een vra
en: ofwel alles komt hieri
ofwel alles gaat naar uip
onrustig op de PolyGram-bure-
len. Maar nu kan er voorlopig
hard gewerkt worden aan de
release van de negen titels die er
in ieder geval nog tot begin
2000 staan, waaronder de ver
wachte zomerhit "Notting Hill"
met Julia Roberts en Hugh
Grant, "Angela's Ashes" van
Alan Parker en "The Green
Mile" met Tom Hanks.
Want de vijf vaste krachten en
twee stagiaires van UP
Nederland doen er alles aan om
Universal te laten weten hoe
goed zij zijn in het uitbrengen
van films. En dat zullen ze op
het kantoor van UIP ook wel
doen...
En de namen zijn...
En daarmee komen we bij de
mensen. Martin Ruttenberg:
"Een klein team, dat in de afge
lopen rumoerige tijd toch
behoorlijk goed heeft weten te
presteren.", een team dat vorig
jaar zo'n achttien films uit
bracht, waaronder toppers als
"The Big Lebowski", "Elizabeth",
"Wag The Dog", "Left Luggage"
en "What Dreams May Come".
Dat ook het personeelsbestand
van PolyGram een onrustige tijd
achter de rug heeft, weten bran
chegenoten die al lang te maken
hebben met (Meteor) PolyGram
(en ook de lezers van Holland
Film Nieuws' The Cast). Martin
Ruttenberg: "De afgelopen drie
jaar zijn alle mensen van 'het
oude' Meteor/PolyGram ver
trokken. Inmiddels is hier, op
Chris Brouwer, managing direc-
tor na, nu een compleet nieuw
team ontstaan." Wie dat zijn?
Holland Film Nieuws stelt ze
aan u voor.
In volgorde van aantreden:
Martin Ruttenberg. Na drie
jaar Jogchem's Theaters en
zeven jaar assistent booker bij
UIP, nu al ruim drie jaar hoofd
sales bij PolyGram/UP. Als
Feyenoordfan waarschijnlijk de
bedenker van de geniale "Who
Am I" -publiciteitsstunt.
Niels Swinkels. Als sta
giair begonnen en in twee
e u rt )aar tijd in sneltreinvaart
A Ggepromoveerd tot marke
ting manager.
I E E N
Immo Nijhof. De relaxte
Rotterdammer is booker
en in november 1997 als
stagiair gekomen.
Ook Olga Asscher begon haar
carrière als stagiaire. Ze kwam
begin 1998 en kon na het ver
trek van Elike van Sluis eind
1998 doorstomen naar de func-
1 6