KRUIMELTJE, DE
NEDERLANSE REMI
The story continues...
Hoewel de film 'Kruimeltje' als echte
kerstfilm pas in december in de biosco
pen zal verschijnen was 8 juni de laatste
opnamedag. Met een laatste blik op de set
was dat een goed moment om eens te pra
ten met twee drijvende krachten achter de
film: acteur Hugo Haenen en regisseur Maria
Peters.
door H. Kerkhof
Een kast van een huis in de bos
sen rond Huizen stond model
voor de villa van de beroemde
concertpianiste Vera di Borboni
van wie zal blijken dat zij de moe
der is van Kruimeltje. De rust die
normaliter heerse op het land
weggetje dat leidt naar deze villa
werd op één van de laatste op-
namedagen verstoord door de
aanwezigheid van de crew van de
film 'Kruimeltje'. Tegen deze
achtergrond sprak ik met acteur
Hugo Haenen en Maria Peters.
De eerste geeft in de film gestalte
aan de figuur van Wilkes, de
kruidenier die zich over
Kruimeltje ontfermt en de tweede
is verantwoordelijk voor het
scenario en de regie.
Hugo Haenen kennen we uit de
KRO-serie "Wij, Alexander",
waarin hij de rol speelde van de
psychiater Giltay. Om bij het
publiek de associatie te vermijden
met deze ietwat aristocratische
heer heeft hij voor de rol van
Wilkes enige uiterlijke verande
ringen moeten ondergaan, zoals
een dikke bos haar en een snor.
Voor de rol van deze kruidenier
met een goed hart werd hij door
Maria Peters gevraagd voor een
auditie. Toen bleek dat Ruud
Feltkamp, die de rol van
Kruimeltje speelt en hij een mooi
plaatje opleverden én het ook
echt klikte tussen die twee, werd
Haenen gekozen voor de rol.
Wanneer Hugo met vrienden
sprak over zijn rol in deze film
bleek al snel dat het verhaal van
Kruimeltje bij iedereen wel iets
opriep. Zelf is hij met het boek
van Chris van Abkoude in con
tact gekomen doordat hij gedeel
tes uit het boek voorlas aan zijn
toenmalige vriendin voor wie
"Kruimeltje" het lievelingsboek
was uit haar jeugd. Volgens hem
staat het verhaal in de traditie van
films en boeken als "Annie",
"Ciske De Rat" en "Oliver Twist",
allen ruwe bolsters met een goed
hart, waarmee de kijker zich echt
kan identificeren en waardoor
men bij het goede einde ook echt
wordt gegrepen.
Films waarmee Maria Peters
naam heeft gemaakt zijn "De
Tasjesdief" en "Lovely Lisa". De
recente korte film "Een echte
hond" zal in de komende maan
den op de buis verschijnen bij de
NPS. Zij omschrijft "Kruimeltje"
als een echte familiefilm. Op de
vraag wat het verschil dan is tus
sen het maken van een film voor
volwassenen en een film voor de
hele familie antwoordde ze dat je
bij een film voor volwassenen
vaker werkt met ervaren acteurs
die soms beter te motiveren zijn
en meer op de hoogte zijn van de
gebruiken op de set. Dat is met
jonge acteurtjes nog wel eens las
tig, vooral als ze eens een dagje
geen zin hebben. Het leuke aan
het werken met onervaren spelers
is hun spontaniteit waarmee ze
een verrassende wending kunnen
geven aan een scène die soms
positief uitpakt. Over Ruud
Feltkamp is Maria Peters zeer te
spreken. Van de ouders van Ruud
hoorde Maria Peters dat hij al
sinds zijn derde acteur wil worden
en het enthousiasme lijkt nimmer tanend.
Ook als hij een scène eindeloos over moest
spelen of door technische problemen lang
moest wachten legde hij een groot speelple-
zier aan de dag.
Het is altijd al de wens van Maria Peters
geweest om een echte familiefilm te
maken. Toen ze merkte dat de rechten
voor de verfilming van het boek "De kin
derkaravaan" van An Rutgers van der Loeff
aan een Amerikaanse maatschappij waren
verkocht, was dat een stimulans om snel
tot actie over te gaan, voordat ook
'Kruimeltje' in Amerikaanse handen viel.
Voor haar is "Kruimeltje" het verhaal van
een onafhankelijke jonge jongen die op
straat belandt en nergens terecht kan, maar
door veel humor en kracht zichzelf toch
weet te redden. Als klap op de vuurpijl vindt
hij aan het einde zijn ouders terug. Dit
thema is van alle tijden en spreekt kinde
ren aan. Daarom doet Maria Peters niet
specifiek haar best om het interessant te
maken voor de jeugd van nu. Op de vraag
of "Kruimeltje" niet te veel associaties zou
oproepen met "Ciske De Rat" reageerde
Maria Peters met de herinnering dat ze
samen met haar kinderen op de televisie
deze film aan het bekijken was. Waar zij
bleef kijken hadden haar kinderen de aan
dacht voor de film al snel verloren: het was
te volwassen voor ze. Als zij toch aan een
vergelijking moet denken, dan valt haar oog
op het Franse boek van Hector Malot
"Alleen Op De Wereld": Kruimeltje is de
Nederlandse Remi.
Toen ik een afspraak maakte voor een
bezoek op de set werd mij op het hart
gedrukt dat er geen contact mocht zijn met
Ruud Feltkamp. Discreet als ik ben deed ik
dus ook niet mijn best om hem stiekem
toch enige vragen toe te werpen. Dat werd
vergemakkelijkt door het feit dat ik niet
eens wist hoe Ruud er uitziet. Toen ik na
afloop van de interviews achter in de bus
van de productie mijn aantekeningen zat uit
te werken kwam er een jongentje op mij af
die vroeg wie ik was. Ik stelde me voor, ver
telde wat ik deed en besteedde vervolgens
niet veel aandacht meer aan hem. Nadat hij
weer was weggeroepen wist een crewlid mij
te vertellen dat het Kruimeltje was die net
zo'n interesse in mij had getoond. Met een
gevoel van gemiste kansen nam ik afscheid
van de set.
Op 22 maart jongstleden zijn in Zeeland de opnamen
begonnen voor de eerste speelfilm van Erik de Bruyn,
"Wilde Mossels". De film vertelt het verhaal over drie
jonge eilandbewoners, die vergroeid zijn met hun geboorte
streek. Argus Film Produktie produceert de film en de
belangrijkste rollen komen voor rekening van Fedja van
Huêt, Freek Brom en
Frank Lammers. Will
van Kralingen speelt
een belangrijke rol als
moeder van Leen
(Fedja van Huêt) die
koste wat kost weg wil
van het eiland, maar
daar -buiten zijn wil
om- elke keer van
weerhouden wordt.
Overigens belandden
cast en crew medio
mei wel buiten Zeeland toen in Stavenisse de bevolking zich
massaal verzette tegen het filmen op de plaatselijke begraaf
plaats. Het gemeentebestuur moest na de protesten de al
verleende vergunningen intrekken. Eerder liepen ook in
Bruinisse de opnamen spaak, omdat deze de zondagsrust
dreigden te verstoren. Er werd uitgeweken naar Noord-
Brabant, waar nu de enige scène buiten Zeeland is gedraaid.
Upstream Pictures zal "Wilde Mossels" gaan distribueren op
een nog nader te bepalen datum.
Twee maanden geleden zijn de opnamen gestart van de
nieuwe film van Jean van de Velde, "Lek". Deze door M B
Film B.V. geproduceerde film gaat over de Amsterdamse poli
tie. Corruptie en de georganiseerde misdaad lopen als een
rode draad door de film heen. Naast hoofdrollen van Cas
Jansen en Ricky Koole zijn er rollen weggelegd voor onder
andere Victor Löw, Thomas Acda, Gijs Scholten van Aschat
en Lou Landré.
Van 31 maart tot
1 mei jongstleden
vonden de
Nederandse
opnamen plaats
van "Papa's
Song", een speel
film van regis
seur Sander
Francken en pro
ducent Norman
de Palm. De
hoofdrollen in
deze romantische
thriller over een
Amsterdamse rechter, die verstrikt raakt in het verleden van
zijn Antilliaanse vrouw, zijn voor Rene van Asten, Lisette
Mereniana, Victor Bottenbley en Romana Vrede. Sander
Francken maakte eerder korte en lange documentaires,
opdrachtfilms, commercials en tv-producties, zoals de serie
"Pleidooi" en de speelfilm "Way Upstream".
Een hart van goud
Enthousiasme
Een lang gekoesterde wens
Gemiste kans
vlnr: Saskia
van Liempd
(cam.ass.),
Rogier
Stoffers
(camera) en
Sander
Francken
(regie)
2 7