H
J
K
U
Q
et is kwart
voor negen
op zondag
ochtend 21 mei
1999. Een dik drei
gend wolkendek
hangt over New
York. Hoewel de
regenbui elk
moment kan losbar
sten, lijkt het alsof
dat de mensen die
staan te wachten op
de kruising van
13th Street en
Broadway geen
moment kan deren.
Zij houden zich
alleen bezig met de
brandende vraag: "kom ik wel naar binnen?"
Een deel van de groep ziet het vroege opstaan
en lange wachten beloond worden als een van
de deuren van het Union Square 14 Theatre
om half tien wordt geopend voor degenen die
hun kaarten hebben gereserveerd via
Moviefone. Het ophalen van de toegangsbewij
zen bij de - overigens reuze handige - ticketau
tomaten is een tijdelijk uitstapje, want het
terugkeren in de rij is voor iedereen een van
zelfsprekendheid. Door het ontbreken van
stoelnummering heeft de plaats in de rij
namelijk ook een strategische waarde. Wie het
eerst in de zaal aankomt, heeft de beste plaat
sen.
Hoewel het heen en weer lopen van kaartbezit-
ters de spanning onder de personen die geen
kaarten hebben gereserveerd voelbaar doet toe
nemen, blijft de meute bewonderenswaardig
gedisciplineerd. Voor de nieuwkomers is het
achter aansluiten in de nog altijd snel groeien
de rij de enige optie, ook al beseft men zich dat
de 10.00 uur voorstelling vanwege de enorme
massa niet meer haalbaar zal zijn. De weten
schap dat de film in meerdere zalen wordt ver
toond waardoor er elk uur wel een voorstelling
begint geeft ook de mensen helemaal achter
aan enige zekerheid.
Als de deuren van de bioscoop uiteindelijk echt
opengaan voltrekken zich taferelen die zich
alleen laten vergelijken met popconcerten waar
de fans zich met een noodgang richting het
podium begeven om helemaal vooraan te kun
nen staan. Het lijkt wel alsof de film slechts
een keer vertoond gaat worden. Iedereen rent
de roltrappen op en snijdt anderen de pas af
om, na de kaartcontrole, als terriërs zaal vier
van het complex binnen te stormen op zoek
naar de beste plaatsen. Stoelen worden behan
gen met jassen en tassen om aan te geven dat
de plaatsen al bezet zijn. Pas daarna wordt de
reis richting het buffet gemaakt om de eet- en
drinkwaren in te slaan die de (Amerikaanse)
bioscoopervaring compleet moeten maken.
Het is precies 10.00 uur als de zaal donker
wordt en onder luidt applaus de fameuze ope
ningswoorden, onder begeleiding van de welbe
kende muziek van John Williams, op het grote
witte doek verschijnen. "Star Wars Episode 1;
The Phantom Menace" is begonnen.
Om gelijk alle eventueel ontstane waanbeelden
weg te nemen, uw eindredacteur is niet speci
aal naar New York gereisd om "Episode 1"
voor zijn werk te kunnen zien. Het kunnen
zien van de film was gewoon een bijzonder
prettige bijkomstigheid die ik mij als "gemid
delde fan" eigenlijk niet wilde laten ontnemen.
Nee, de reis was puur een privé aangelegen
heid. Wel deed zich de mogelijkheid voor om
voor een artikel in Holland Film Nieuws langs
te gaan bij Jimmy Sunshine. Hij is één van de
stuwende krachten achter de Europese bios-
coopbeurs Cinema Expo, die over enkele dagen
in de Amsterdamse RAI van start gaat. HFN
sprak met Sunshine over Cinema Expo, het
verschil met NATO ShoWest en de samen
werking met de Nederlandse distributeurs.
Het artikel begint op pagina acht.
Dat de filmverhuurders overigens een dankba
re bron van nieuws blijven, blijkt ook uit deze
editie van HFN. In het bedrijfsportret besteden
we deze keer aandacht aan Universal Pictures
Benelux (voorheen PolyGram Filmed
Entertainment). Pim Hermeling van 20th
Century Fox hebben we gezien zijn overstap
van RCV naar Fox maar eens in de spotlight
gezet. Dan hebben we het nog niet over het
bericht dat Dirk de Lille met ingang van de
komende maand van Warner Bros. naar RCV
verhuist en dat de doorstart van Concorde
Film door Indies Film Distribution recentelijk
mogelijk is gemaakt.
Verder vindt u in dit nummer van HFN weer
de nodige vertrouwde rubrieken en te verwach
ten nieuwsitems. Wij wensen u dan ook weer
veel plezier met Holland Film Nieuws.
Oh ja, wat ik van de film vond?
Wilt u het echt weten?
Ik geloof er niets van!
Jeroen Huijsdens
Eindredacteur