Angie Sullivan tijdens het 'spotten'. v.l.n.r.: Lelitha, Hannah en Angela op de vergelijk- afdeling. troleerd op kabels of andere beschadigingen in de film. Verder geven de vergelijkers aan waar de film start en wat het eerste beeld is. Dan kan de film naar het eigenlijke lab om de tekst met laserstralen in te branden. Is de tekst eenmaal ingebrand, dan kan hij er nooit meer af." 24 uur paraat Omdat het titelen zorgvuldig moet gebeuren, kost het redelijk wat tijd. Het spotten van de film duurt gemiddeld een dag, de vergelijkafdeling heeft zeker twee uur nodig en het definitie ve inbranden kost acht a tien uur. Deze tijden zijn natuurlijk afhankelijk van de lengte van de film. Het betekent wel dat er bij Titra vierentwintig uur per dag gewerkt wordt. Met name de titelaars, ofwel de lasermannen, werken in drie-ploegendienst in drukke tijden. De titelaars zor gen na het inbranden van de teksten nog voor het wassen en reinigen van de films, om de teksten goed scherp te krijgen. Vervolgens wordt een aantal aktes gedraaid in de showroom ter controle. Elke eerste kopie is helemaal te zien, waarbij men ook let op de vertaling en spel fouten en dergelijke. Dit kan dan eventueel worden aangepast bij de volgende kopieën. Bij het wisselen van de ploegen contro leert men altijd alle machines. Titra heeft negen grote laserma chines staan, waarmee ze alle grote producties aankunnen. De tweeëntwintig medewerkers van Titra zijn als volgt verdeeld: twee spotters, een tekstver werking, een expeditie, een technische dienst, vijf verge lijkers, negen titelaars, een planning, een administratie en een directeur. Spotten Angie Sullivan is bezig met het spotten van een film. Ze ziet de film op een klein beeldscherm en voert de timecodes op de juiste plaats in. Soms moet ze een aantal keer heen en weer spoelen, om exact de goede plek te vinden waar een ondertitel straks moet beginnen en ein digen. Als je zo de hele dag films voorbij ziet komen, ga je dan nog weleens naar de bioscoop? Angie: 'Als ik een film heel goed vind ga ik nog weleens met mijn man of een vriendin naar de film Het is toch anders als je op je gemak zit te kijken op een groot scherm. Deze week zou ik eigen lijk naar 'Hideous Kinky' gaan, maar het is er nog niet van gekomen. Films die ik heel mooi vind zijn 'Ravenous' en 'Bulworth'." Gebruikte kopieën Op de vergelijkafdeling vind ik Lelitha Boedhoe, Hannah Zaher Saïdi-Laghmick en Angela Singh. Afwezig zijn hun collega's Rita Grevenstuk- Sewbalksing en Maltie Jagdewsing. Lelitha werkt nu twee jaar bij Titra: "Het is hier wel leuk, maar soms word je weleens een beetje moe van elkaar." Angela denkt dat elk werk een beetje eentonig wordt op den duur. Zij con troleert het liefst gebruikte filmkopieën, omdat je daar meer werk aan hebt. "Dat klopt," zegt Lelitha. "Daar zit ten meer lassen in, dus heb je wat meer te doen. Dit is nor maal gesproken vrij gemakke lijk werk. Je gaat wel anders naar films kijken in de bios coop, meer naar de techni sche kwaliteit. Je let op de titels en of de lassen goed lopen. Het is niet meer alleen 'oh leuk'. Dat sluipt er lang zaam in." Angela houdt het meest van waargebeurde ver halen en vindt 'Amistad' een goeie film. "Nadat je bent uit- 1 8

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 18