o z HENNY VRIENTEN COMPMEERT KRUIMELTJE The story continues... U. O UI X H GOUDEN KALF VOOR ROB HOUWER EN PAUL VERHOEVEN TIJDENS GALA VAN DE EEUW Doe maar Henny Vrienten! De film Kruimeltje is nagenoeg klaar. In het kader van de postproductie spreek ik met Henny Vrienten, de man die met de band Doe Maar mijn puberteit en die van velen anders kleurde en nu furore maakt als com ponist van filmmuziek. Hij is ook verant woordelijk voor de muziek van de film "Kruimeltje". door H. Kerkhof Films en Sterren Als je iedere week afstemt op "Films en Sterren" van René Mioch zou je de indruk kunnen krijgen dat de wereld van 'glitter and glamour' een moeilijk toe gankelijke is. Niets daarvan in Nederland: toen ik Henny Vrienten belde voor een interview over zijn muziek voor de film "Kruimeltje" kreeg ik geen norse secretaresse aan de telefoon, maar een stem aan de andere kant van de lijn: 'Hallo, met Henny'... alsof Lionel Ritchie op zou nemen met: 'Hello'.... alsof Lionel Ritchie kan tippen aan Henny Vrienten?! Hij wilde mij wel ontvangen. Vrienten liet me zijn werkhol zien. De helft van de kamer was gemeubileerd met muziekinstru menten en installaties. Met een geavanceerd systeem is hij in staat om de muziek voor een film te synchroniseren met de beel den. Voor "Kruimeltje" is veel gebruik gemaakt van zogeheten bronmuziek, muziek die direct tij dens de opnamen kan worden vastgelegd, zoals de scène waarin Kruimeltje en zijn moeder, de beroemde concertpianiste Vera di Borboni, op de piano spelen. Melancholiek en gevoelig Henny Vrienten maakte al de muziek voor zo'n zestig Nederlandse films en televisiese ries, waaronder "Left Luggage", "Abeltje" en "Unit 13". Toch moeten we niet de indruk krijgen dat hij iedere opdracht aan neemt. Naast de eis van een grote vrijheid zegt hij ook dat de film binnen zijn idioom moet passen, die hij omschrijft als melancholiek en gevoelig. Een film waarvoor hij popmuziek zou moeten schrijven, zou dus al moeilijk voor hem worden. "Kruimeltje" lijkt prima binnen zijn idioom te passen. In zijn jonge jaren was Henny Vrienten een gulzig lezertje en hij weet nog wel dat hij moest huilen bij het lezen van het Dickensiaans kin derboek. Hij ziet "Kruimeltje" dan ook als de betere tearjerker, waar aan het eind alles miracu leus genoeg toch nog goed komt: niet alleen vindt de jonge held zijn ouders terug, maar vinden de ouders ook elkaar weer. Om die reden denkt hij dat de jeugd deze film toch vooral zal zien als een hedendaags sprookje, waar zij zich volledig in kan verliezen en niet als een realistisch verhaal met een morele kern, waar het de schrijver van dit kinderboek, Chris van Abkoude, wel om te doen was. Voor de film werd Henny Vrienten gevraagd door Shooting Star Productions. Voor deze maatschapij had hij al eerder de muziek gemaakt voor de films "Left Luggage" en "De Nietsnut". Hij deed dit tot grote tevreden heid waardoor de stap om de componist te bellen geen grote was. Wij zouden de indruk kun nen krijgen dat Henny Vrienten zo langzamerhand de huiscompo- nist van de Nederlandse film wordt, maar dat bestrijdt hij zelf. Ten eerste ziet hij meerdere hui zen als hij naar de vaderlandse filmwereld kijkt en ten tweede kan hij ook een groot aantal films opnoemen, waar hij niks mee te maken had. Wel ver trouwt hij mij toe dat hij natuur lijk wel voor de leukste projecten wordt uitgenodigd. Een geweldige ontwikkeling De andere helft van het werkhol is bebouwd met een indrukwek kende boekenkast en een bureau. Henny Vrienten ruimt een helft op en nodigt mij uit aan die kant te gaan zitten. Hij verontschul digt zich voor de troep en zegt dat hij ook net terug is van vakantie. Vroeger nam hij zich wel eens voor om op vakantie te gaan en zijn werk, zijn muziek, thuis te laten, maar dan toch kon hij het niet laten om ergens, op een markt in Argentinië, een gitaar te kopen. Geïnspireerd door zijn vrouw en zijn zoontje is de vol wassen Henny Vrienten nu veel beter in staat zijn werk achter zich te laten. In de film "Abeltje" gebruikte Henny Vrienten nog de muziek en tekst van de oude Doe Maar- hit "Smoorverliefd". Dat ontlokt mij een compliment over zijn teksten die erg goed in elkaar zit ten. Het compliment is de inlei ding tot de vraag of hij het schrijven daarvan niet mist. Zonder aarzeling krijg ik 'nee' te horen. Het schrijven van teksten heeft hij altijd ervaren als een crime. Ze moesten aan strenge normen voldoen. Zo vond hij dat hij iedere zin uit een lied ook zomaar op straat tegen een vriend moest kunnen zeggen en mijdde hij het gebruik van meta foren, omdat die zijn teksten te poëtisch zouden kunnen maken. Hij kon weken lang stoeien met teksten, terwijl muziek toen en nu nog steeds voor hem een kraan is die hij openzet en waaruit muziek stroomt, zonder dat daar werkelijk een einde aan lijkt te komen. Toch bemerk ik een geweldige ont wikkeling in de muziek van Henny Vrienten. Hij lijkt als musicus nu veel breder. Zo heeft hij voor de korte Nederlandse film "Moet and Chandon" een mooie tango geschreven. Zelf maakt hij een onderscheid tussen een absorbe rend gedeelte in zijn leven, waarin hij heel veel luisterde en om zich heen keek. Zo halverwege de Doe Maar-periode is hij opgehouden met luisteren en kijken en is zelf gaan produceren. Natuurlijk was daar de kloof tussen droom en daad, maar nadat hij contact had gemaakt met de juiste mensen kon hij ook daadwerkelijk tot actie overgaan. Hij schrijft nu dus veel filmmuziek en dat is hem op zijn lijf geschreven. Henny Vrienten houdt heel erg van pathos en melancholie en als geen ander is het medium film in staat om hem in een illusie te doen geloven. Ook "Kruimeltje" vindt hij een hele poëtische, feel-good-family-film. Weliswaar heeft hij niet het dyna mische van "Abeltje", maar is er wel de tijd genomen om een ver haal eens mooi en goed te vertel len. Ook voor de muziek is flink uitgepakt: hiervoor heeft Henny Vrienten een flink orkest moeten dirigeren. Omdat ik verder geen beslag wil leggen op zijn kostbare tijd sluit ik het interview af, wat hem de uitspraak ontlokt: 'Dat was kort en pijnloos'. Opeens vliegen er weer veel vragen door mijn hoofd die het gesprek lang en pijnlijk hadden kunnen maken. Misschien kan ik hem nog aanschieten na de première, als ik de filmmuziek ook heb gehoord. Op zaterdag 25 september werden tij dens het Gala van de Eeuw door Minister Jorritsma van Economische Zaken twee speciale gouden kalveren overhandigd aan producent Rob Houwer en regisseur Paul Verhoeven voor de Beste Nederlandse Film van de Eeuw: "Turks Fruit". Paul Verhoeven kon de spe ciale prijs in verband met opnamen van zijn nieuwe film "The Hollow Man" zelf niet ontvangst nemen. Zijn vrouw Martine kwam het Gouden Kalf namens de in Amerika wonende regisseur ophalen. Rob Houwer was wel aanwezig en was zicht baar blij met de prijs. Voordat de uitreiking plaats vond hadden zowel Monique van de Ven als Jan Wolkers het podium al betreden om terug te kijken op het succes van "Turks Fruit". Met name Jan Wolkers wist de volle schouwburg in Utrecht diverse keren aan het lachen te krijgen met een toespraak die opgeno men zou moeten worden in een speciale filmeditie die het boek "Turks Fruit" ter gelegen heid van deze prijs zou moeten krijgen. Naast tal van mensen die zesen twintig jaar gele den direct bij de productie van "Turks Fruit" betrokken waren, waaronder came raman Jan de Bont, scenarist Gerard Soeteman en casting director Hans Kemna, waren er ook bijzonder veel andere bekende Nederlanders op de feestelijke uitreiking afgeko men. Opvallend was de afwezigheid van hoofdrolspe Ier Rutger Hauer. "Turks Fruit" werd gekozen V.l.n.r.: Martine Verhoeven, Annemarie Jorritsma, Monique van de Ven, Jan Wolkers en Rob Houwer. als Beste Nederlandse Film van de Eeuw door een jury bestaande uit mensen werk zaam in de filmindustrie en filmliefhebbers. Op de twee de plaats in de verkiezing eindigde "Soldaat van Oranje". De film "Karakter" behaalde de derde plaats. 2 2 2 3

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 22