SCHEIDEN DOET LIJDEN Z E D J O Het is een oud gezegde en het is verdomd nog waar ook. Dit is mijn laatste column voor dit onvolprezen blad. Het zal menigeen een zorg zijn, want ik krijg alleen maar commentaar als het een luchtig verzinseltje is. Oh wee als ik eens een kri tisch stukje durf te schrijven. Leiden in last! Hoe durf je? Laatst nog, het stukje over "de film van het jaar". Er waren mensen die er schande over spraken. Gelukkig heeft de betreffende filmverhuurder meer gevoel voor humor. Ik herinner mij ook nog een nogal kritische column (een aantal jaren gele den) over het functioneren van de destijds geheten Stichting Marketing van de NFC. Nou, ik heb het geweten. Wekenlang werd er niet tegen me gespro ken, maandenlang werd demon stratief de rug naar me toege- draaid als ik maar in de buurt kwam van de toegesprokenen. Demonstratief werden posters met mijn beeltenis van Rai- Huishoudbeurs-stands gerukt. Ik was een persona non grata, een paria. Gelukkig is er het een en ander veranderd, waarschijnlijk door mijn mildheid en ben ik inmiddels (volgens de Volkskrant...) de nummer 2. Waarvan vraagt U zich af? Volkskrant-bijlage van zaterdag 18 september nabestellen en U weet meer. Vergeef mij deze onanie! Natuurlijk is de overvolle agenda een van de oorzaken voor het opgeven van mijn bijdrage aan Holland Film Nieuws. Natuurlijk ook omdat het onbezoldigd is, maar de allerbelangrijkste reden is dat ik een beetje uitgeluld ben. Sinds de oprichting van dit blad lever ik uitgave na uitgave lende 'twee voor een'-acties maximaal doorgevoerd moeten worden, dan kan het zijn dat mijn mede-commissielid als exploitant daar heel anders over denkt. Deze exploitant vindt waarschijnlijk dat het maar eens afgelopen moet zijn met het te grabbel gooien van het filmbe drijf. Dat alles maar goedkoper moet, met geen ander doel dan de potentiële bezoeker de bios coop binnen te lokken. Natuurlijk is naar de film gaan in Nederland nog altijd ordinair. Je gaat niet naar een film, nee je mijn stukje in. Eerlijk is vals, er wordt niet in geschrapt en hoe valser mijn stukje, des te liever het de redactie is. Maar toch en toch en toch heb ik de indruk dat je niet alles kunt opschrij ven. Er heerst toch een soort angst voor nestbevuiling. Je dient er toch rekening mee te houden dat kritiek op de afde ling Marketing en Communicatie van de NFC te persoonlijk wordt opgevat. Dat is niet helemaal onterecht, omdat alle leden van genoemde afdeling nu eenmaal ook voor Jan met de korte achternaam het werk verrichten. Desalniettemin vind ik dan weer dat dat geen reden mag zijn je kritiek niet te uiten. Wellicht is het tijd dat de Marketing en Communicatie door fulltime professionals wordt verricht. Niet dat ik vol twijfel zit over de capaciteiten van de commissie leden, maar je mag niet vergeten dat het werk wat nu verricht wordt niet de primaire business is van de huidige uitvoerders. Het zijn goedwillende, capabele representanten van filmverhuur ders en exploitanten, die alle maal boter op hun hoofd heb ben zodra er beslissingen geno men moeten worden over acties, die het hele bedrijf aangaan. Voorbeeld: stel dat ik als film verhuurder vind dat de verschil- pikt een filmpje of een bios- coopje. Alleen dat woord 'pik ken' al. Het is degeneré. In een tijd dat alles duurder wordt, de consument veel meer te beste den heeft, of krijgt, denk ik dat het te grabbel gooien van het bedrijf maar eens op moet hou den. Laten wij ons concentreren op die giga-groep van 50+. Binnenkort, of is het reeds nu al, de groep die het meest te spenderen heeft. Natuurlijk moeten er dan ook de films zijn, hoor ik U al roepen ...maar die zijn er. Geloof me. Hoeveel mensen hebben "Titanic" gezien? Meer dan drie miljoen? OK, waar zijn die andere 12 miljoen dan? Ook dit is een wellicht uit de lucht gegrepen mededeling. Maar geloof me, nu ik zelf tegen de vijftig begin te lopen valt het mij op dat we er alles aan doen om deze lucratie ve groep tegen ons in het harnas of, sterker nog, de bioscoop uit te jagen. Voor voorstellen en ideeën kunt U mij altijd bellen. Let wel dat mijn uurtarief voor ontwikkelingshulp aan biosco pen niet gering zal zijn. Ik wens mijn opvolger veel succes. Dat geldt voor eenieder, die de bios- copie een goed hart toedraagt en' in het bijzonder de makers van dit blad. Jac.J.M.Goderie

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 30