h I O J h 0 Ql SANNETTE NAEYE Heb je ooit de behoefte gehad om iemand uit het filmbedrijf door de telefoon heen te trek ken? Een heleboel, denk ik. Toen ik producties aan kocht voor de Ikon. Ik ontdekte toen dat je 'package deals' had, dus dat je bij een goeie film ook drie slechte moest kopen. Dat vond ik zo schokkend! Maar dat was in het buitenland. Hier in Holland heb ik het nog niet gehad. Wat kost een bioscoop kaartje? Dat varieert. Twaalf, tien, zestien gulden. Hangt er van af waar je terecht komt. Sommige bioscopen hebben verschillende prij zen. Sannette Naeyé is hoofd van het Naast welke filmacteur zou je wel eens wakker willen worden? Jeetje! Eh, ik had lang Richard Gere... Nu is hij opeens zo grijs geworden! Erg confronte rend voor mijzelf! Ik geloof dat ik die confrontatie 's ochtends niet meer wil. 's Avonds is een andere kwestie. Uit welke film ben je wel eens weggelopen? Wel uit duizenden films. Bijvoorbeeld tijdens MlP-tv in Cannes. Werken er volgens jou genoeg vrouwen in het film- en bios coopbedrijf? Ik heb daar te weinig zicht op, maar uit algemene cijfers blijkt dat het op management-niveau ver onder de wenselijkheid ligt. De enige man, die daar verfrissend over praat is John de Mol. Die had voor zijn Duitse filiaal ont dekt: "Ik maak die kekke dames gewoon chef d'equippe, dan gaat het bloeien en groeien. Ze zijn gewoon beter dan die mannen tegenwoordig". Dat komt overeen met mijn ervaring. Ik vind dat er heel veel goede vrouwen rondlo pen. Beter georganiseerd. Wie is volgens jou de machtig ste persoon van het Nederland se film- en bioscoopbedrijf? Voor mij is dat nog steeds Huub Bals. Postuum. Wat is de beste bioscoopzaal van Nederland? Nog steeds Tuschinski. Meesterlijk! Het meest sfeervol, maar ik ben Amsterdammer. Deze week ga ik nog naar Vlissingen, uitgenodigd voor Film By The Sea, Kindermuseum en tevens directeur van Cinekid dat van 23 tot en met 31 oktober in Amsterdam plaatsvindt. Van oorsprong drama- docent, daarna jaren in de eindredactie van de Ikon gezeten, waarvoor zij onder andere de aankoop van buitenlandse producties deed als hoofd filmzaken. Via de Vara, waar zij eindre dacteur Kunst en Cultuur was, stapte zij over naar "kindercultuur". Sinds ruim een jaar houdt zij zich specifiek bezig met kinderfilms. dus wie weet kom ik daar iets heel prachtigs tegen. Wat vind jij de beste film aller tijden? "My Life As A Dog". Die heeft mij helemaal op een ander been gezet wat betreft kindercultuur. Wat vind je van Holland Film Nieuws? Voor dit interview voor het eerst gelezen. Wij zouden het eigenlijk moeten ontvangen als organisatie. Staan festivals niet op de mailing list? Wat doe je het eerst als het zaallicht uitgaat? Onderuitzakken, knieën optrek ken. Er komen vijftien interessante nieuwe jeugdfilms op Cinekid. Hoe kom je daar aan? Harry Peters. Hij is verantwoorde lijk voor een van de drie onderde len van Cinekid: de filmprogram- mering. Ik ben wel meegeweest naar Berlijn enzovoorts, maar het steunt toch heel erg op hem. Het is een vak. De meeste films komen uit Scandinavië, maar we spannen ons erg in om ook naar andere landen te kijken. Zoals Polen dit jaar en Iran. Wat vind je van Nederlandse kinderfilms? De kwaliteit ontwikkelt zich, net- zoals de overige kindercultuur in Nederland. Toneel, televisie het Kindermuseum heeft in concur rentie met 70 grote musea in Europa de prestigieuze Council of tuur: Europe Museum Award gekregen. Cinekid heeft ter bevordering van kwali- teits-kinderfilms de "Cinekid Klapper" voor video ontwikkeld, onder andere met behulp van het Ministerie. Dat werkt heel goed. Worden er hier genoeg kinderfilms gemaakt? Nee! Dit jaar gaat er zelfs niet een Nederlandse filmproductie op Cinekid in première! Kwalitatief gaat het wel heel goed, maar kwantitatief is het bar en boos. We krijgen alleen "Kruimeltje" aan het eind van het jaar. Is filmeducatie voor scholieren belangrijk? Ik vind dat een beperkte vraag. Film is geen film meer, technisch gezien. Het wordt veel breder, digitaal opgenomen en over de wereld gesjeesd. Het gaat om beeld-cul- film, tv en nieuwe media. Ging jij als kind al naar de film? We woonden op de Veluwe. Als er iets in Apeldoorn gebeurde, was dat een heel evenement, maar je kunt beter vragen welke film ik niet heb gezien. De hele familie ging in de auto naar "De Tien Geboden". Ik was de jongste van zeven en moest helemaal alleen thuisblijven, want ik was nog geen twaalf. Dat was heel erg. Ben je een voorstander van pauze in de hoofdfilm? Voor kinderen leuk, popcorn en ijsjes. Zelf vind ik het vreselijk, maar ik moet wel opbiechten dat ik vroeger -als eerste- bij de Ikon films in drie stukken knipte en ze zo tot een soort miniseries omto verde. Moeten krakende verpakkin gen in de bioscoop verboden worden? Weet je wat verboden moest wor den: pauze op het verkeerde moment in de film. Bijvoorbeeld vader Lion King dood....PAUZE... doodstil...huilende kinderen. Moeten de windows worden afgeschaft? Het heeft misschien het effect dat nog meer kinderfilms uiteindelijk niet op video worden uitgebracht en dat is zonde. Wie verdient er volgens jou een plaats in de "Spotlight"? Harry Peters, de filmprogrammeur van Cinekid. 4 2

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 38