JONG GELEERD OUD GEDAAN wk^ tÉB u u V mJtM D h v i^iJ^tH II 'kt- Si r***< -J Of het nu een toevallige samenloop van omstandigheden is geweest of een goed doordachte zet van de festivalorganisatie, tijdens Film by the Sea werd er uitgebreid gesproken over twee sterk uiteenlopende doelgroepen die van groot belang zijn voor de toekomst van het Nederlandse film- en bioscoopbedrijf: senioren en kinderen. tekst: L. Kleisen en J. Huijsdens foto's: L. de Meester BV ">8BBfri ^BJ m £flï BriPfia» 1 A. Bk ^H BJr jtjffj MÈë i^fte» m "Ze maken veel herrie en ze zien er raar uit enzo Dat is een van de opmerkingen die gemaakt werd over jongeren in het debat 'De bioscoop voor alle leeftijden'. Panellid Matthijs van Heijningen komt met deze observatie en hij stelt dat oude ren zich daardoor bedreigd kun nen voelen. Maar is dat de reden dat ouderen niet meer naar de film gaan? Tijdens het anderhalf uur durende debat onder leiding van Hedy d'Ancona komen er nog heel wat andere oorzaken op tafel. Oud is IN Beeld De derde aflevering van de film festivalreeks Oud is IN Beeld is ingepast in Film by the Sea. Het festival richt zich nadrukkelijk op een publiek van alle leeftijden. Dit is in de geest van 1999, het VN-jaar voor de Ouderen, dat als motto heeft 'Naar een samenle ving voor alle leeftijden'. In het kader van Oud is IN Beeld is een debat georganiseerd met de NFC over de vraag of senioren een ver waarloosde groep is in de bios coop. Hennie Klein Hesselink (vertegenwoordigster Ouderen uit Zeeland), Matthijs van Heijningen (SIGMA), Esther Kollman (marketing Cinemien), Huub Roeving, Anne Marie Steen (LBL), Gerard Bunnik (ANF), GerTielen (NPOL) en Luud Berings (NFC Marketing) vorm den het panel. Samen met zo'n 50 bezoekers hebben zij op 15 september verschillende antwoor den gegeven op deze vraag. Bovendien zijn er diverse waarde volle suggesties gedaan waarmee de bioscoop inderdaad weer iets voor alle leeftijden kan worden. Zonder leesbril In Nederland hebben wij te maken met een sterke jeugdcul- tuur, zeker vergeleken met de ons omringende landen. Jongeren zijn prominent aanwezig in onze samenleving. Ouderen worden hierdoor vaak op het verkeerde been gezet. Zij denken dat alle bioscoopbezoekers 'zo jong' zijn, terwijl in werkelijkheid meer dan de helft van de filmgangers boven de dertig is, stelt Luud Berings. Het kan dus geen kwaad eens iets aan die beeldvorming te veranderen. Dat valt echter niet mee, vindt Esther Kollman: "Ouderen zijn marketingtech nisch gezien een moeilijk te bereiken doelgroep. Wij moeten de informatie op een andere manier gaan brengen." Dat kan al door kleine verbeteringen, bij voorbeeld door het lettertype van de filmladder te vergroten tot leesbaar-zonder-leesbril. Daarnaast moeten mogelijk vol komen nieuwe informatiekana len benut gaan worden, zoals gebruikmaken van ouderenver- enigingen. Deze weten doorgaans hun leden prima te mobiliseren voor activiteiten. Om de infor matievoorziening te verbeteren, zal de groep 40+ bovendien in meer groepen onderscheiden moeten worden, meent Ger Tielen. Pas dan kun je mensen heel specifiek benaderen met een voor hen geschikt aanbod. Hennie Klein Hesselink bevestigt de belangrijke rol die informatie heeft: "Wij ouderen zijn de film eigenlijk vergeten als uitje, terwijl we de schouwburg wel bezoeken. Nu ik de laatste tijd veel bezig ben met film, krijg ik vanzelf weer zin om te gaan." Drempels verlagen Naast een verkeerde beeldvor ming (film is voor jongeren),

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 8