spelen andere zaken een rol. Volgens Matthijs van Heijningen en Esther Kollman is het huidige filmaanbod op zich interessant genoeg voor ouderen. Wat nodig is zijn drempelverlagende activi teiten zoals een langere draaitijd van films, betere bereikbaarheid van bioscopen en aangepaste openingstijden. Volgens Gerard Bunnik van de Associatie van Nederlandse Filmtheaters (ANF) zijn de filmtheaters wat dat betreft op de goede weg: "Wij proberen voortdu rend om grenzen ^^^^^_- op te heffen. Wij draaien zoveel mogelijk verschil lende films en we zijn als organisatie heel flexibel door dat we lokaal gericht zijn. Als ouderen wensen hebben op het vlak van de pro grammering of de aanvangstij den, kunnen ze daar gewoon mee komen." Hennie Klein Hesselink denkt dat afstand een grote drempel is, vooral in Zeeland. Ook zijn veel ouderen alleen staand en vinden ze het ongezel lig om alleen naar de film te gaan. De 'Kunstbus' was een ini tiatief om beide problemen op te lossen, maar dat is helaas niet echt van de grond gekomen. Prioriteiten Het debat wordt afgesloten met het stellen van prioriteiten door de panelleden. Voor Huub Roeving is dat het bereiken van de ouderenorganisaties. Hij vindt het leggen van deze contacten met name een taak voor de dis tributeurs. Hennie Klein Hesselink pleit voor het verstrek ken van goede informatie en voor verdraagzaamheid: "Wij moeten respect voor elkaar hebben in plaats van steeds met dat vinger tje te wijzen." Gerard Bunnik zal een ledenlijst van de filmtheaters verstrekken, zodat de ouderen hen kunnen benaderen. Matthijs van Heijningen neemt zich voor de komende jaren maar eens een paar films voor ouderen te maken. Ger Tielen vindt het belangrijk dat het gesprek wordt voortgezet. Marketingmensen, filmmensen en ouderen moeten bij elkaar worden gebracht. Anne Marie Steen stelt zich beschikbaar voor een verdere dialoog. De LBL gaat ondertussen verder met de beeldvorming. Luud Berings gaat aan de slag met de opzet van een landelijk abonnementensysteem met de naam Cinema Club Nederland. Ook speciale aan dacht voor ouderen tijdens de nationale bioscoopdagen lijkt hem goed. Esther Kollman ten slotte: "Wij zullen ons aanbod continueren en ik laat me graag vertellen hoe wij moeten com municeren." HENNIE KLEIN HESSELINK: "Wij ouderen zijn de film eigenlijk vergeten als uitje, terwijl we de schouwburg wel bezoeken. nu ik de laatste tijd veel bezig ben met film krijg ik vanzelf weer zin om te gaan Filmeducatie in Zeeland Twee dagen na de aandacht voor ouderen zaten de bioscoopzalen van het achter de Zeeuwse boule vard gelegen CineCity 's morgens vol met leerlingen die vol bewon dering keken naar de avonturen van "Babe". 's Middags werden de zalen bevolkt door scholieren die opgingen in de vertelling van Jeroen Krabbé's "Left Luggage". Elders in het bioscoopcomplex werd er druk gediscussieerd over filmeducatie in Nederland. Platform wordt netwerk Lange tijd stond al vast dat er tij dens Film by the Sea gesproken zou gaan worden over filmeduca tie. Het was een direct uitvloeisel van overleg dat aan het begin van het jaar plaatsvond tussen verte genwoordigers van tal van filme- ducatieve programma's en amb tenaren van het Ministerie van OCenW. De organisatoren van de projecten FilmFan en Moviezone kregen de opdracht te kijken of er een platform van filmeducatie aanbieders kon wor den opgericht. Reden daarvoor was dat niet alleen het onderwijs, maar ook het ministerie zelf te vaak werd gecon- fronteerd met ver snipperde filmedu- catieprojecten. Vooral bij de aan vragen voor subsidie werd duidelijk dat het in de praktijk gaat om los van elkaar werkende projecten. Samenwerking moet wel leiden tot enige efficiëntie, zo dacht men bij OCenW. De organisato ren van FilmFan en Moviezone gingen onder leiding van de tijde lijk aangestelde Tonny Holtrust aan de slag om de uitwerking van de plannen tijdens Film by the Sea aan alle betrokkenen voor te kunnen leggen. De kern van het gepresenteerde plan is dat er een bureau opge richt moet worden dat kan gaan zorgen voor het gecoördineerd aanbieden van filmeducatiepro- gramma's aan het onderwijs. Volgens dit plan behoort dat bureau tevens een rol toebedeeld te krijgen bij het regelmatige over-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 9