AS GOOD AS IT GETS? E o u co m u. 'nieuw' Columbia TrïStar gaat alleen verder ül H X 0 CL De storm die dit jaar in alle hevigheid over distributieland heen raasde, ging ook niet aan de deuren van Columbia Tristar voorbij. De dame met de toorts die de maatschappij al 75 jaar lang als een rots in de branding beschermt, kon niet voorkomen dat 20th Century Fox in enkele landen, waaronder Nederland, de vleugels van zustermaatschap pij TriStar zou lenen om ze uit te kunnen slaan en zelfstandig verder te kunnen gaan. Aan het einde van het jaar waarin de schei ding tussen Fox en Columbia TriStar een feit werd, is het tijd voor een bedrijfsportret van het 'nieuwe' Columbia TriStar (Holland) B.V. tekst: J. Huijsdens Op het moment dat ik binnen kom op de derde etage van het gebouw 'Autumn' aan de Overschiestraat in Amsterdam heerst er een opmerkelijk serene rust die niet normaal lijkt voor een distributiemaatschappij. Moet hier de telefoon niet voort durend gaan? Moet hier niet gerend worden door de gangen? Moet het tapijt niet bedolven zijn onder filmposters, krantenknip sels en andere dingen die het leven van een filmverhuurder zo kenmerken? Moet je je nek niet breken over standees die men vanwege tijd gebrek nog niet heeft kunnen uitpakken? Nee, niets van dat alles. Het feit dat de eerste grote film ('Joan of Are') pas in januari de bioscopen zal bestormen, lijkt de reden te zijn van de betrekkelijke rust. Het vermoeden rijst bovendien dat de manager een hele belangrijke rol speelt in de sfeer die alles en iedereen uitstraalt. De uit België afkom stige Christine de Groodt is een Columbia vrouw in hart en nieren. Ze werkt al zo'n dertien jaar voor het bedrijf dat haar dit jaar de functie van general manager van zowel België als Nederland aanbood. De Groodt, die haar carrière begon in de pla tenindustrie ("jaren '70 muziek is absoluut mijn eerste liefde") en daarna in het filmbedrijf startte als marketing assistente, zegt op het aanbod in te zijn gegaan omdat "de scheiding met 20th Century Fox in de lucht hing. Omdat er een serieuze cata logus wegviel, kon ik wel een uit daging aan." De loyaliteit ten opzichte van Columbia TriStar lijkt voort te komen uit de aard van het bedrijf. Als ik haar vraag wat het is dat Columbia zo'n prettige baas maakt zegt de rustige, maar zelfverzekerde Belgische: "Natuurlijk is het veel leuker om met films te werken dan met telefoontoestellen, scharen of waspoeder. Daarnaast heb ik altijd de menselijke factor belang rijk gevonden. Natuurlijk ben je geen familie van elkaar, maar ze geven je wel het gevoel dat je er Achterste rij: v.l.n.r. Jacco Rustman, Elselien Veneman, Heleen Snijder, Christine de Groodt, Sonja Heimann. Voorste rij: v.l.n.r.: Marie José Bluijssen en Marja van Marsbergen. Esther de Groot ontbreekt op de foto.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 19