AS GOOD AS IT GETS?
E
o
u
co
m
u.
'nieuw' Columbia TrïStar gaat alleen verder
ül
H
X
0
CL
De storm die dit jaar in alle hevigheid over
distributieland heen raasde, ging ook niet
aan de deuren van Columbia Tristar voorbij.
De dame met de toorts die de maatschappij al
75 jaar lang als een rots in de branding
beschermt, kon niet voorkomen dat 20th
Century Fox in enkele landen, waaronder
Nederland, de vleugels van zustermaatschap
pij TriStar zou lenen om ze uit te kunnen slaan
en zelfstandig verder te kunnen gaan.
Aan het einde van het jaar waarin de schei
ding tussen Fox en Columbia TriStar een feit
werd, is het tijd voor een bedrijfsportret van
het 'nieuwe' Columbia TriStar (Holland) B.V.
tekst: J. Huijsdens
Op het moment dat ik binnen
kom op de derde etage van het
gebouw 'Autumn' aan de
Overschiestraat in Amsterdam
heerst er een opmerkelijk serene
rust die niet normaal lijkt voor
een distributiemaatschappij.
Moet hier de telefoon niet voort
durend gaan? Moet hier niet
gerend worden door de gangen?
Moet het tapijt niet bedolven zijn
onder filmposters, krantenknip
sels en andere dingen die het
leven van een filmverhuurder zo
kenmerken? Moet je je nek niet
breken over standees
die men vanwege tijd
gebrek nog niet heeft
kunnen uitpakken?
Nee, niets van dat
alles. Het feit dat de
eerste grote film
('Joan of Are') pas in
januari de bioscopen
zal bestormen, lijkt de
reden te zijn van de
betrekkelijke rust. Het
vermoeden rijst
bovendien dat de
manager een hele
belangrijke rol speelt
in de sfeer die alles
en iedereen uitstraalt.
De uit België afkom
stige Christine de
Groodt is een
Columbia vrouw in
hart en nieren. Ze
werkt al zo'n dertien
jaar voor het bedrijf dat haar dit
jaar de functie van general
manager van zowel België als
Nederland aanbood. De Groodt,
die haar carrière begon in de pla
tenindustrie ("jaren '70 muziek
is absoluut mijn eerste liefde")
en daarna in het filmbedrijf
startte als marketing assistente,
zegt op het aanbod in te zijn
gegaan omdat "de scheiding met
20th Century Fox in de lucht
hing. Omdat er een serieuze cata
logus wegviel, kon ik wel een uit
daging aan."
De loyaliteit ten opzichte van
Columbia TriStar lijkt voort te
komen uit de aard van het
bedrijf. Als ik haar vraag wat het
is dat Columbia zo'n prettige
baas maakt zegt de rustige, maar
zelfverzekerde Belgische:
"Natuurlijk is het veel leuker om
met films te werken dan met
telefoontoestellen, scharen of
waspoeder. Daarnaast heb ik
altijd de menselijke factor belang
rijk gevonden. Natuurlijk ben je
geen familie van elkaar, maar ze
geven je wel het gevoel dat je er
Achterste rij:
v.l.n.r. Jacco
Rustman,
Elselien
Veneman,
Heleen Snijder,
Christine de
Groodt, Sonja
Heimann.
Voorste rij:
v.l.n.r.: Marie
José Bluijssen en
Marja van
Marsbergen.
Esther de Groot
ontbreekt op de
foto.