vervolg van pagina 30
meer bekendheid geven: een
begrijpelijke marketing actie
gezien het feit dat het verhaal
van 'Rent a Friend' zich afspeelt
tegen de achtergrond van een
toekomstige maatschappij,
waarin merchandising van suc
cesvolle bedrijven tot objecten
met schoonheid en prestige zijn
verheven.
De talentvolle kunstenaar
Alfred zit in een artistieke dip.
Zijn vriendin Moniek verwijt
hem een gebrek aan commer
cieel inzicht. Als Alfred erach
ter komt dat zij vreemd gaat,
besluit hij haar te verlaten. Om
te bewijzen hoe commercieel
hij kan zijn, begint hij een ori
ginele business: hij verhuurt
zichzelf als vriend. Dit concept
groeit uit tot een echt vrien
denimpresariaat.
Eddy Terstall zegt in de afgelo
pen jaren tot het besef te zijn
gekomen dat in de wereld
steeds meer te koop is. Hij
vindt zichzelf elke dag meer
terug in een commerciële en
kapitalistische wereld zonder
zelfrelativering en humor. Hij
wilde al lange tijd iets met dit
idee doen, tot hij op een dag op
het kantoor van Mare
Heijdeman zat, de producent
van de film, en als een Eureka-
ervaring dacht aan verkochte
en gekochte vriendschap. Toch
is de film 'Rent a Friend' geen
aanklacht. Hoewel Terstall zich
Nadja Hüpscher
wel zorgen maakt over een
wereld waar dus werkelijk alles
vercommercialiseerd, is hij
positief over de toekomst. De
film is ook een verhaal met
humor, want juist om het kapi
talisme moet je blijven lachen.
Zo is een man in de film een
groot liefhebber van Duits
voetbal en deze man maakt dan
ook gebruik van het vrienden
verhuurbedrijf om eens samen
met een vriend naar het fan
tasieloze voetbal van de
Duitsers te kijken. Ondanks dit
naargeestige beeld van vriend
schap gelooft Eddy Terstall wel
degelijk dat er meer is naast de
menselijke neiging om aan
dacht te
kopen. De
boodschap is
dan ook om
de dingen met
voldoende
humor en
relativering te
bekijken.
Na het filmen
van low bud
get films als
'Hufters en
Hofdames' en
'De boekver-
filming' had
Terstall voor
dit project
meer voorbe
reidingstijd en
draaitijd tot
zijn beschik
king, onder
andere door
de steun van het Nederlandse
Fonds voor de Film, CoBo, Stifo
en het Filmfonds Rotterdam.
Bovendien is het een van de
eerste speelfilms, waarbij in de
financieringsopzet gebruik
wordt gemaakt van de nieuwe
fiscale maatregelen met betrek
king tot speelfilms. Meer geld
maakte het mogelijk dat er
meer aandacht kon worden
besteed aan de afzonderlijke
scènes en dat er kon worden
gefilmd in Mexico en Japan.
Er is ook meer geld beschikbaar
voor de marketing en publici
teit van de film. Het verdriet
Terstall dat de Nederlandse
filmwereld zo weinig aandacht
besteedt aan de marketing,
waardoor goede Nederlandse
films maar weinig bezoekers
trekken. Als voorbeeld noemt
hij 'De Trip van Teetje', die hij
erg goed vindt, die na de relea
se vrijwel direct in de vergetel
heid raakte. Zelf is hij hiervan
nooit echt het slachtoffer
geweest. Hoewel aan de marke
ting van zijn vorige films ook
weinig aandacht is besteed, zijn
zijn films haast onopgemerkt
en heel langzaam toch succes
vol geworden. Er wordt van
deze film dan ook een grote
toestroom van het publiek ver
wacht. De ditributie wordt in
ieder geval verzorgd door de
kersverse filmdistributiemaat
schappij A-Film Distribution.
Ik ben heel benieuwd hoe zij de
aandacht gaan vestigen op deze
komedie.
3 2