z o u 5 p z GOEDE VOORNEMENS w O O ui >a 0. j Dat u juist in deze drukke dagen nog even tijd vrij maakt om dit artikel te lezen stemt ons vrolijk. Wij willen op de drempel van het nieuwe millennium even alles op een rijtje zetten. Wie zijn wij? Wat doen wij? En waarom doen wij het? Daaruit volgen andere vragen. Hoe kunnen wij het nog beter doen? En wat hebben wij daar voor nodig? Op al deze vragen krijgt u in dit arti kel een kort en duidelijk antwoord. tekst: F. Smit z o Het leukste cadeau in het donker- Wie zijn wij? De Stichting Nationale Bioscoopbon is een van de Stichtingen die onder de paraplu van de NFC opereert. Het bestuur bestaat uit drie bioscoopexploi tanten, te weten Wil Ruyters, voorzitter, Abel Abeln, penning meester en Will van Dommelen. Het management wordt gevormd door Frank van der Putte, die ver antwoordelijk is voor de interne organisatie en Frank Smit, die zich bezighoudt met marketing en sales. Rosita Jacobs, Jacqueline Weers, Dave Hak, Peter van der Baaren, Harry Hagemans en Theo Kuijpers zorgen er voor dat alle honderdduizenden bonnen wor den verzonden, ingenomen en geadministreerd. Het leukste cadeau in het donker... Wat doen wij? Wij proberen zoveel mogelijk bioscoopbonnen in de markt te zetten. Het doel van de stichting is namelijk het stimuleren van het bioscoopbezoek door het uit geven van bonnen. Waarom doen wij het? Onderzoek heeft bewezen dat de bioscoopbon een uitstekend mar ketinginstrument is. Een belangrijk deel van de men sen die met een bon naar de bios coop gaat zou zonder die bon niet zijn gegaan. De bon werkt vooral goed om ouderen en minder fre quente bezoekers naar de bios coop te trekken. Wat hebben wij bereikt? In 1993, het eerste jaar dat exploitatie van de bioscoopbon door de Stichting werd gedaan, was de omzet 5,2 miljoen of te wel 2,8% van de recette. Vorig jaar werd een omzet bioscoop bonnen van 12,5 miljoen gere aliseerd. Als de teller op 31 december 1999 stilstaat zal de omzet zo'n 14 miljoen zijn. Goed voor honderdduizenden EXTRA bioscoopbezoekers per jaar, vermenigvuldigd met recette, buffetomzet en reclame-inkom sten komt dat neer op miljoenen extra omzet voor de branche. Hoe kunnen wij het nog beter doen? De drie belangrijkste uitdagingen voor de komende jaren zijn: 1meer verkooppunten 2) beter communiceren op en rond de verkooppunten 3communiceren in media Wat kunnen wij nog be reiken? In de komende vijf jaar kan de verkoop van bioscoopbonnen nog stijgen naar 20 a 25 miljoen. Nog eens honderdduizenden extra bezoekers ten opzichte van de huidige situatie en dus nog eens miljoenen aan buffetomzet en reclame-inkomsten. Wat hebben wij daar van de exploitant voor nodig? De belangrijkste bijdrage die de bioscopen kunnen leveren bestaat uit het goed onder de aandacht brengen van de bon in en rond de bioscoop door gebruik te maken van het promotiemateriaal. Wat hebben wij daar van de filmverhuurder voor nodig? De filmverhuurders kunnen bij dragen aan het succes door de special editions te ondersteunen. Daarnaast zouden wij graag, waar mogelijk, meeliften op de com- municatietrein van de filmver huurders. Het beste hebben wij tot het laatst bewaard, want tot slot moet dan natuurlijk ook de vraag: "Wat kost ons dat?" worden beantwoord. Het ant woord daarop is heel eenvou dig: niets! De Stichting Nationale Bioscoopbon finan ciert zichzelf. De beperkte mid delen die wij hebben worden geïnvesteerd in de verdere groei van de omzet. Wat is het geheim van dit succes? Dat is de allerlaatste vraag die wij beantwoorden en onze boodschap voor het nieuwe millennium: col lectiviteit! Onze goede voornemens zijn dui delijk. Wij hopen dat wij u ook hebben kunnen inspireren. Wij wensen u een fantastisch einde van het jaar en een niet te filmen zo goed jaar-nul. 3 6

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 32