u D IL Filmeducatieprogramma's verenigen aanbod voor het onderwijs Op 1 december jongstleden is er een natio naal loket voor filmeducatie geopend. Een groot aantal filmeducatieprojecten heeft de krachten gebundeld ten dienste van het onderwijs. Daarmee is het Intermediair voor Filmeducatie, kortweg IF, een feit geworden. tekst: A. van Dam foto: t. Kalkman IF is een FEIT Moderne leerkracht op een basisschool wil graag aan de hand van een film een les geven over een bepaald thema. Welke film kan ik kiezen? Is die even tueel op video beschikbaar? Kan ik de film met de groep in de bioscoop bekijken? Is er speciaal lesmateriaal ontwikkeld? Enthousiaste kunstcoördinator van het vak CKV1 wil zijn leer lingen graag wegwijs maken in kwaliteitsfilms. Welke films komen daar voor in aanmer king? Hoe organiseer ik dat? Kan dat met mijn hele groep of ook individueel? Hoe beoordeel ik de reflectieverslagen? Kan ik betalen met de kunstbonnen? En wat doe ik wanneer er geen bioscoop of filmtheater in de buurt is? Gedreven directeur van een filmfestival wil graag dat kinde ren en jongeren naar zijn festi val komen om al die prachtige films te zien. Hoe pak ik dat aan? Waar kunnen die schoolvoorstel lingen plaats vinden? Wie maakt het les materiaal? 'Deelname aan het NETWERK VAN STAAT IN PRINCIPE OPEN VOOR ELKE ORGANISATIE, GROOT OF KLEIN. Hardwerkende bioscoopexploitant wil het publiek van de toekomst al via de school kennis laten nemen van zijn aanbod. Hoe krijg ik die schoolkinderen in mijn theater? Betrokken medewerker in een filmtheater wil dat ook kinde ren en jongeren zijn films komen bekijken. Hoe krijg ik die binnen? Welke educatieve begeleiding is daarvoor noodza kelijk? Creatief audiovisueel consulent bij een Centrum voor de Kunsten wil een kwalitatief goed filmaanbod aan het onderwijs aanbieden. Hoe realiseert hij dat? Sinds woensdag 1 december kan op bovengestelde oproepen ade quaat gereageerd worden door IF. Wat vooraf ging IF is opgezet en gefinancierd vanuit het Ministerie van OCenW. Zo'n jaar geleden werd er een inventarisatieonderzoek gehouden in opdracht van het ministerie naar organisaties die zich begeven op het terrein van filmeducatie. Uit dat onderzoek kwam onder andere naar voren dat FilmFan gespecialiseerd is in grootschalige schoolvoorstellin gen en dat MozieZone een specialist is op CKV1 terrein. Medewerkers van deze twee projecten wer den dan ook als voortrek kers aange steld om samen de landelijke structuur en informatiestroom naar het onderwijs op te zetten. Ervaring van beide projecten werd ingebracht om een nieuw 'bureau' op te zetten. Samenwerking met Centra voor de Kunsten, met bioscopen en filmtheaters zijn belangrijke schakels in het slagen van een kwalitatief hoog filmeducatie aanbod. Afstemmen van aan bod en vraag vanuit het onder wijs is daarbij uiteraard voor waarde. Bestuur IF stelt zich voor Tijdens een bijeenkomst op het IDFA in Amsterdam werd het bestuur van IF aan de pers voor gesteld. Voorzitter Johanna ter Steege vond het 'een geweldig idee' toen zij van dit initiatief op 1 o

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 9