2 VOOR 1, EEN DOORSLAAND SUCCES t9 Wij gaan er natuurlijk van uit dat de tra ditionele 2 voor 1 actie een doorslaand succes wordt. Alle ingrediënten zijn hiervoor aanwezig: een goede organisatie, heldere doelstellingen, een omvangrijk budget van de partner en last but not least de medewer king van de bioscopen. Cl door: R. Muller De organisatie. De huidige 2 voor 1 actie heeft een complexe organisatiestruc tuur vanwege het grote aantal deelnemende partijen: de Chipper en Chipknip uitgevende banken, de NFC en de twee reclamebureaus Result DDB en Reklamepartners. En dan heb ben we het natuurlijk nog niet eens over onze eigen achterban! Maar zo langzamerhand gaat de actie meer en meer vorm krij gen. De noodzakelijke contrac ten voor de Chip-betaalautoma- ten komen binnen en Duware staat in de startblokken om deze automaten bij de bioscopen te plaatsen. Ook het promotiemateriaal voor zo'n 10.000 Chipknip- en Chipper- accepterende bedrijven ligt klaar voor verzending. Deze bedrijven ontvangen bij het pro motiemateriaal twee gratis MaDiWoDo-kaartjes die ze in mei kunnen gebruiken. Een goede impuls om het pro motiemateriaal in de winkels te plaatsen. Op 1 mei gaat een intensieve mediacampagne van start om het publiek te wijzen op de actieperiode. Vanaf deze datum kan het publiek beginnen met 'sparen'. Want men heeft slechts drie chiptransacties nodig voor het gratis tweede bioscoopkaartje in juni. In de actiemaand juni worden de meeste huiskamers gedomineerd door het EK voetbal, dus wat is er dan mooier dan een bezoek aan de bioscoop! Doelstelling Wanneer wij samen met een promotionele partner kiezen voor een actie dan moet er uiteraard sprake zijn van een zogenaamde 'win, win' situatie. Met de door beide marktpartijen geformuleerde heldere doelstel lingen zijn wij uiteindelijk tot een geslaagde opzet gekomen voor deze actie. Wij willen het aantal bioscoop bezoeken verhogen en Chipper/Chipknip wil het gebruik van dit betaalmiddel sti muleren. Duidelijker kun je het niet stellen! De consument hoeft slechts drie keer te chippen in mei en juni om in aanmerking te komen voor het gratis tweede bios coopkaartje in juni. Bij de kassa krijgt de caissière de zogenaam de transactiechecker om te con troleren of dit inderdaad is gebeurd en uiteraard kan men bij de kassa chippen. Budget Zonder financiële inspanningen wordt het slagen van een actie als deze tot nul gereduceerd. Het was daarom van het begin af aan duidelijk dat bij het stimu leren van het Chippen een flink budget gereserveerd moest wor den. Buiten alle investeringen die gedaan moeten worden om de logistieke consequenties het hoofd te bieden, is een commu nicatiebudget een absolute noodzaak. Om de boodschap naar de consument over te brengen worden daarom diverse media ingezet. Radio, bioscoopreclame, Boomerangkaarten en scopi's zullen de consument wijzen op het aantrekkelijke bioscoopbe zoek in juni. Uw medewerking Met alle inspanningen die in het voortraject zijn gedaan komt het dan tenslotte neer op de bioscoopmedewerker. Uw mede werking is van belang voor het slagen van de actie. Eind april ontvangen de bioscopen het promotiemateriaal. Door ervoor te zorgen dat dit materiaal dui delijk zichtbaar in de bioscoop aanwezig is, wordt de bioscoop bezoeker nog eens extra aan de actie herinnerd. Het is daarom een essentiële schakel in het sla gen van de actie, dat ook de bios copen goed geïnformeerd zijn. En hiermee is de 'cirkel' weer rond in het hele communicatie traject. 1 5 -Sr-'-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 14