bl
u
o
O
PATHÉ ARENA: STAIRWAY TO HEAVEN
J
CL
■Hl
De grootste bioscooponderneming in Nederland
opende op 5 april de grootste bioscoop van
Nederland. Met dit multiplex van veertien zalen en
3.250 stoelen neemt het Franse bioscoopconcern een
bijna onoverbrugbare voorsprong op haar Belgische
concurrent. Kinepolis hoopt nog altijd samen met de
gemeente Diemen een megabioscoop te ontwikkelen.
door: L. Alleman
foto's: P. Hess
Drie weken voor de opening ligt
de ArenA Boulevard er nog verla
ten bij. Containers en vangrails
vormen het straatmeubilair. Hier
ziet de gemeente Amsterdam het
culturele centrum van Stadsdeel
Zuid Oost voor zich. Er zijn een
poppodium en een reusachtig
entertainmentcentrum met
theaters, sportfaciliteiten en res
taurants gepland. MGM zou er
een multiplex bouwen. Toen
Pathé erbij betrokken raakte was
het project al halverwege. Nu is
de bioscoop als eerste klaar en
staat voorlopig alleen voor de
opgave de gang erin te krijgen op
de boulevard.
"Eng? Ja, dat is best wel eng,"
beaamt Lauge Nielsen. "Je zou
misschien een half jaar kunnen
wachten, maar waarom zou je.
Wij verwachten toch wel
750.000 bezoekers tot het eind
van het jaar." De klandizie moet
vooral komen van de 100.000
bewoners van Amsterdam Zuid-
Oost. Ook mikt Pathé op bezoe
kers uit Amstelveen, Purmerend,
Weesp en zelfs uit Utrecht, die
gemakkelijk met de auto de par
keergarage onder het theater
kunnen berei
ken. Ook de
naburige kan
toorpanden her
bergen een
omvangrijke
doelgroep.
John van der
Rhee, een van
de vier theater
managers, zint al
op manieren om
ze binnen te
halen. "Wij heb
ben een speciaal
lunchprogram-
ma, waarbij we
de film in
tweeën knippen. Zij kunnen dan
de ene dag de eerste helft zien en
de tweede dag de afloop."
Over de architectuur heeft Pathé
weinig zeggenschap gehad. Pie de
Bruin (Tweede Kamergebouw en
entree Concertgebouw) van De
Cie Architecten heeft samen met
de Dienst
Ruimtelijke
Ontwikkeling het
gebied vorm gege
ven, Pero Puljiz
en Frits van
Dongen van het
zelfde bureau ont
wierpen de bios
coop.
Pathé ArenA
toont van buiten
als een grote,
sombere zwarte
doos. Puljiz: "De buitenkant van
de bioscoop is eigenlijk een don
kere zaal binnenste buiten
gekeerd. Door de glazen wand
heb je vanaf de boulevard een
goed overzicht over het interieur.
Dat licht zuigt mensen aan, zoals
een lamp muggen aantrekt."
Binnen heeft de architectuur een
betoverende werking. In een
gigantische hal springen eerst
drie kanariegele halve bollen in
het oog. Zij worden nu al "eitjes"
genoemd en herbergen de kassa's,
open desks waar bezoekers hun
kaartjes kunnen kopen en infor
matie kunnen krijgen. Rechts
daarvan verrijst een immense
JOHN VAN DER RHEE:
"We hebben een speciaal
lunchprogramma, waarbij we de
film in tweeën knippen.
Zu -(mensen uit de naburige
KANTOORPANDEN (RED.))" KUNNEN DAN
DE ENE DAG DE EERSTE HELFT ZIEN
EN DE TWEEDE DAG DE AFLOOP".
trap roze, bleu en geel oplich
tend, een stairway to heaven. Je
kunt je ook mee laten voeren
door de roltrap die zowel verticaal
als horizontaal beweegt.
Verlaat je de foyer, dan heeft het
theater weer een nuchter karak
ter en is het ingericht met het
1 6