bl u o O PATHÉ ARENA: STAIRWAY TO HEAVEN J CL ■Hl De grootste bioscooponderneming in Nederland opende op 5 april de grootste bioscoop van Nederland. Met dit multiplex van veertien zalen en 3.250 stoelen neemt het Franse bioscoopconcern een bijna onoverbrugbare voorsprong op haar Belgische concurrent. Kinepolis hoopt nog altijd samen met de gemeente Diemen een megabioscoop te ontwikkelen. door: L. Alleman foto's: P. Hess Drie weken voor de opening ligt de ArenA Boulevard er nog verla ten bij. Containers en vangrails vormen het straatmeubilair. Hier ziet de gemeente Amsterdam het culturele centrum van Stadsdeel Zuid Oost voor zich. Er zijn een poppodium en een reusachtig entertainmentcentrum met theaters, sportfaciliteiten en res taurants gepland. MGM zou er een multiplex bouwen. Toen Pathé erbij betrokken raakte was het project al halverwege. Nu is de bioscoop als eerste klaar en staat voorlopig alleen voor de opgave de gang erin te krijgen op de boulevard. "Eng? Ja, dat is best wel eng," beaamt Lauge Nielsen. "Je zou misschien een half jaar kunnen wachten, maar waarom zou je. Wij verwachten toch wel 750.000 bezoekers tot het eind van het jaar." De klandizie moet vooral komen van de 100.000 bewoners van Amsterdam Zuid- Oost. Ook mikt Pathé op bezoe kers uit Amstelveen, Purmerend, Weesp en zelfs uit Utrecht, die gemakkelijk met de auto de par keergarage onder het theater kunnen berei ken. Ook de naburige kan toorpanden her bergen een omvangrijke doelgroep. John van der Rhee, een van de vier theater managers, zint al op manieren om ze binnen te halen. "Wij heb ben een speciaal lunchprogram- ma, waarbij we de film in tweeën knippen. Zij kunnen dan de ene dag de eerste helft zien en de tweede dag de afloop." Over de architectuur heeft Pathé weinig zeggenschap gehad. Pie de Bruin (Tweede Kamergebouw en entree Concertgebouw) van De Cie Architecten heeft samen met de Dienst Ruimtelijke Ontwikkeling het gebied vorm gege ven, Pero Puljiz en Frits van Dongen van het zelfde bureau ont wierpen de bios coop. Pathé ArenA toont van buiten als een grote, sombere zwarte doos. Puljiz: "De buitenkant van de bioscoop is eigenlijk een don kere zaal binnenste buiten gekeerd. Door de glazen wand heb je vanaf de boulevard een goed overzicht over het interieur. Dat licht zuigt mensen aan, zoals een lamp muggen aantrekt." Binnen heeft de architectuur een betoverende werking. In een gigantische hal springen eerst drie kanariegele halve bollen in het oog. Zij worden nu al "eitjes" genoemd en herbergen de kassa's, open desks waar bezoekers hun kaartjes kunnen kopen en infor matie kunnen krijgen. Rechts daarvan verrijst een immense JOHN VAN DER RHEE: "We hebben een speciaal lunchprogramma, waarbij we de film in tweeën knippen. Zu -(mensen uit de naburige KANTOORPANDEN (RED.))" KUNNEN DAN DE ENE DAG DE EERSTE HELFT ZIEN EN DE TWEEDE DAG DE AFLOOP". trap roze, bleu en geel oplich tend, een stairway to heaven. Je kunt je ook mee laten voeren door de roltrap die zowel verticaal als horizontaal beweegt. Verlaat je de foyer, dan heeft het theater weer een nuchter karak ter en is het ingericht met het 1 6

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 15