m u Q LU J Terwijl de hele mediawereld op zijn kop staat, omroepen opgekocht worden door kabelexploitanten, videodetaillisten niet weten hoe lang zij hun cassettes nog kunnen verhuren voordat de consument zijn films digi taal gaat 'downloaden' en winkelketens als Free Record Shop zich opmaken voor een tijdperk waarin de consument vanachter zijn PC zijn eigen CD's samenstelt, worstelt de gemiddelde bioscoopexploitant met de vraag 'welke goedlo pende film moet ik er deze week weer uitgooi en?' Het is een luxe probleem. In een markt waarin de filmverhuurders over elkaar heen struikelen en het aantal schermen ronduit krap genoemd mag worden, hebben de exploitanten het bijna volledig voor het zeggen. Voor hoe lang nog? Moet het bioscoopbedrijf zich niet druk maken over haar toekomst? Gaat UPC straks Minerva overnemen of komt Jogchem's Theaters in han den van World Online of misschien wel in die van Time Warner? Of kraam ik nu volledige onzin uit? Zijn partijen als UPC inderdaad alleen maar uit op inhoud, of content, zoals dat tegenwoordig zo mooi heet. Denkt u nu soms, die Huijsdens snapt er helemaal niets van? In de digitale revolutie die zich momenteel vol trekt lijkt het woord digitaal binnen het bios coopbedrijf alleen voor te komen in de context van Dolby Digital, SDDS en DTS. Wordt digitaal alleen in een adem genoemd met de digitale cinema die na de laatste presentatie tijdens ShoWest 2000 met nog grotere stappen lijkt te komen aandenderen. Zelden of nooit hoor ik iemand roepen dat de bioscopen ook echt mee gaan in de digitale Space Odyssey. Ik hoor muziek, ik hoor DVD en video, ik hoor games, ik hoor nieuwsberichten, kortom ik hoor con tent en ik hoor e-commerce, het verkopen van content en harde producten. Maar hoe is het bioscoopbedrijf daar bij betrokken? Draait het werkelijk alleen om het verkopen van bioscoop kaartjes via de nieuwste ticketzuilen of via de mobiele telefoon met behulp van de zogeheten WAP-technologie (Wireless Application Protocol)? Of gaat dit verder? Liggen de multi functionele entertainmentcentra waar de bios coopvoorstelling een onderdeel vanuit gaat maken nu echt op de loer? Misschien vergis ik mij wel vreselijk en moet er eerst een revolutie plaatsvinden in de huis- en studeerkamer alvorens de bioscoop aan de beurt is. Hoe dan ook, ik zou er in ieder geval een groot voorstander van zijn als er binnen de zeer gesloten gemeenschap van het film- en bios coopbedrijf eens een echte, grootse discussie zou worden gevoerd over de toekomst van de bios coop. Maar als ik mijn oor zo te luister leg denk ik: "zie je wel, het gaat alleen maar om de film- huurpercentages van morgen, de omzet aan het buffet van gisteravond en het aantal commer cials in het voorprogramma van vanmiddag." Die discussie? Die zal er wel niet komen! Wat er wel aan komt is een artikel dat met al het Internet-geweld te maken heeft. In dit nummer van HFN kunt u een hoofdartikel lezen over de beste, grootste, meest interactieve, meest volledi ge websites die over film gaan. Wij hebben er een aantal op een rijtje gezet en onszelf eens de nuchtere vraag gesteld: wat wil de consument nu eigenlijk? Iets dichter bij huis - of liever gezegd bioscoop - (voor sommigen althans) bevindt zich het elek tronisch betalen. Daar krijgt u als bioscoopex ploitant en -medewerker in de komende perio de zeker mee te maken. Al is het alleen al omdat de banken de partner zijn van het film- en bios coopbedrijf in de grote, nationale twee voor een zomeractie. U leest er van alles over op pagina 15. Nu ik het toch over de collectieve acties heb, sla vooral het artikel over de Nationale Bioscoopdagen van volgende week niet over, want u krijgt van NFC Marketing nog enkele tips om de dagen tot een groot succes te maken. Tot slot attendeer ik u nog op drie dingen die u in deze editie van HFN niet mag missen of over slaan. Allereerst is er weer de mogelijkheid om u (en uw medewerkers of collega's) in te schrijven voor het FilmSportSpektakel 2000. Daarnaast kunt u, mits u lid bent van de NFC, ook dit jaar weer exemplaren bestellen van het onmisbare Filmjaarboek. Ik verwijs u hiervoor naar de pagi na's 11 en 30. Tot slot moet u zeker even naar pagina 20 en 21, alwaar Jan Ott van de Stichting Filmtransport nog even de belangrijkste zaken over het nieuwe filmtransport van de NFC op een rijtje zet. Niet missen! Jeroen Huijsdens Eindredacteur

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 3